Hälsa iFokus

Hälsa

Etikettkost-och-recept
Läst 1660 ggr
jojjows
0

Mättnadskänsla?

Vad är det egentligen? Jag uppfattar det som när magsäcken är full och man känner hur magen liksom "spänner" sig. Men nu börjar det kännas som att jag har uppfattat det lite fel… Är mättnad när man är "nöjd"? Det är vad jag hör iallafall. Ett annat problem är att jag oftast fortfarande vill äta när jag känner att magen är full, typ lite av vad som helst. Så när ska jag sluta äta egentligen? Jag får alltid tvinga mig själv att sluta äta, och då är jag oftast onöjd/sugen på allt..

Zureel
0

Om magen spänner har man nog ätit för mycket och blivit övermätt istället bästa tipset jag har är ät långsamt lägg ner besticken mellan varje tugga då hinner kroppen signalera mättnad utan att man överäter.

[Majbot]
0

Då du känner ett sug och inte ren hunger, så skulle jag säga att det är dags att sluta äta .. :o

patriknn1
0

Mättnadskänslan är ju beroende på hur man äter totalt sett. Ofta och lite, eller sällan och mycket. Den går definitivt att träna upp, genom att under en tid ta precis (uppskattat behov) så mycket mat som man behöver vid varje måltid och inte äta mer än så, att inte äta godis/ efterrätt/ liknande, direkt efter maten, och genom att stå ut med lite sug efter godsaker/ något att tugga på mellan måltiderna. Man behöver inte ha det så jämnt, och man kan så klart i förväg bestämma sig för när man gör undanta i från det, men dels så är det ju då du som bestämmer när undantagen ska ske, och dels så kommer du att efter ett tag lära dig skilja på när du är hungrig, mätt, eller bara sugen.