Hälsa iFokus

Hälsa

Etikettmotion-och-rörelse
Läst 1761 ggr
majaliten
0

Vad bör jag göra ?

Det är så att jag har talat lite muskler och under ett par åt går upp några kilo det har vart långsam vikt upp gång men inte något med med meningen . Jag har altid vägt 50 kg och aldrig bryt mig om vikten men nu bör jag väger 58 . Så ser jag hur min mage är otränad och fet eller omusklad och där av fet mage . Jag rider ungefär varannan dag cyklar till stallet varje dag går ut på promenader badar spelar fotboll och + gör 200 situps och rygglyft och klassiska rump och lår träningen 200 på alla dessa aktiviteter men det ger ej något resultat . Jag är noga med att äta rätt och utföra övningarna så correkt som möjligt och får hjälp där hemma av en duktig som tränar mycket. Jag skulle vilja gymma men har absolut inte tid . Men vad jag en gör hjälper det inte och jag cyklar verkligen bakre dag och badar varje dag och gör övningarna varje dag . Men inget händer jag äter inte för mycket kalorier och när noga med det och nyttigt men inget sker

[Majbot]
0

Hur mycket kcal äter du per dag? Hur lång är du? Beskriv vad du äter på en dag?

(Kroppsviktsövningarna du nämner är inte så effektiva i sig. Gymträning som bygger styrka hjälper dig i längden att gå ner i vikt men också att hålla fettet borta när du väl har blivit av med det. 

Men om du ändå inte har någon möjlighet alls att gymma så får du tänka på att övningar som använder fler muskelgrupper förbränner mer/är mer utmanande för kroppen. Jämför tex rygglyft eller chin ups, knäböj med kroppsvikt eller sprint i backe.)

Maria
2

Hur gammal är du? Vikten kan ju ändras om man är ung och fortfarande utvecklas. 58 låter ju ändå som en ganska låg vikt även om du inte är så lång.

/Maria

tlover
0

Du bör inte träna samma varje dag det bara sliter på musklerna (och immunförsvaret). Vardagsmotion tex cyckling går däremot bara man inte tar ut sig aldeles.

Vill du absolut träna varje dag uppdela träningen i tex överkropp/underkropp så att tränar du överkroppen måndag, tränar du underkroppen tisdag osv till helgen då du har en vilodag.

Man kan träna varje dag utan att överträna/slita ut sig men det är svårt och då behöver man nog åtminstånde en bra PT eller annan kunnig person inom det området.

l'm back

majaliten
0

Jag är 163 är 19 Jag äter knäkebrödsmakor och en kopp te till frukost lunch är varierad men de blir väl lite vad man får på jobbet och det kan bli allt från potatis mos med korv enkelt spagetti bulgur och alltid serverat med grönt . Jag har svårt att få i mig mat så jag äter mindre en en halv portion men mycket grönt och vatten för att bli mätt då det är de enda jag tycker om . Till middag äter jag oftast grönsaker och de som serveras hemma då Men de är bulgur fibrer men också protin med mycket grönt . Jag äter väldigt lite och äter aldrig godis och sådant . Genomsnitt får jag väl i mig 1500 kalorier som mest kanske 1000 om inte mindre .

[Majbot]
1

För att kunna träna bort fett så måste kroppen våga göra sig av med det, med tanke på att du äter så lite så gör den inte det. Därför går du inte ner i vikt.

tlover
0

En annan sak som kan göra det svårare är att stress gör aå att man helldre lagrar (eller sparar) fett runt magen. För lite mat el för mkt träning tex stressar kroppen

l'm back