Diagnos dåligt minne
Så nu har jag varit hos sista besöket hos neuropsykologen som utrett mitt minne.
Jag har tydligt försämrat minne när det gäller vissa saker men det är inte som "vanligt" nedsatt minne utan lite speciellt.
De flesta känner igen sig i att glömma saker , ord och annat men när man blir påmind så säger man oftast "Aha" och minns det igen det.
Det gör inte jag för jag har så att säga inte lagt det på minnet från början.
Jag har inga problem med vakenhet och närvaro men koncentrationen är tydligen inte så bra och så behöver jag mycket längre tid än normalt för att lösa problem.
Det känns i alla fall skönt att det var som jag befarat och inte bara att jag har inbillat mig.
/Maria
Jamen det var ju bra att det inte var något jätteallvarligt! 🙂
Jag har också tidvis taskig koncentration som sedan maskerar sig som dåligt minne.
#1 Visst är det skönt att det inte var värre men det påverkar ändå hela livet på något sätt. Arbete, vardag och hur man lägger upp tillvaron.
Det är väldigt jobbigt att inte komma ihåg viktiga saker och att hela tiden känna att man är ointresserad av andra för att jag inte kommer ihåg vissa saker de berättat.
Det går inte att fastställa om det är en strålningsskada eller en operationsskada men det spelar egentligen inte så stor roll.
/Maria

Helt klart så kan det och kommer att påverka din vardag mycket. Men samtidigt så har du varit med om en allvarlig hjärnoperation och strålats så det är inte konstigt om det blivit nånting efter det.
Hoppas du kan hitta knep som gör att du kan underlätta i din vardag.
Information till alla i din närhet om att det är såhär är också viktigt för då undviker du många missförstånd.
Ha en bra dag! Mongu.
Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

Din stackare, det måste vara jobbigt.
Är det minnen från före din cancer du har problem med, eller även nya?
Ibland kan ju hjärnan "omorganisera" sig, så att andra delar tar hand om sånt som skadade delar hanterade innan - kan det kanske bli bättre med tiden? Kan du göra nån form av hjärngympa?
Hatar cancer och älskar vårlökar.
Skönt att du fått bekräftelse på det hela. Och som mongu säger se till att informera de runt dig att det är så det är. Tror också att de har förståelse för det.
Sen också som mongu säger hitta knep på hur du ska komma ihåg saker. Har för mig jag sett du skrivit nåt om att du använder telefonens påminnelsefunktion.
Och när det gäller det personer säger till det. Kanske låter knäppt, men är det nåt viktigt dom vill att du ska komma ihåg eller kunna kolla upp igen så be dom även skicka ett sms.
Sen gäller det väl mest att acceptera det fullt ut så du slipper känna att det är jobbigt.
.
Tack ska ni ha.
Det är närminnet som är jobbigast. Hjärngympa håller jag på med dagligen som olika appar jag laddat ner samt korsord.
Alla i min närhet vet om det men jag tror ändå att många har svårt att förstå.
Telefonen har jag numera hängandes runt halsen och använder "memot" flitigt. Jag har olika larm inställt för att komma ihåg vissa saker.
iFokus är bra.🙂 Jag läser mycket på olika sajter men jag måste läsa igenom trådarna jämt för jag minns inte vad jag eller andra redan skrivit.
/Maria
Förstår att det är jobbigt.
Visst det är nog många som har svårt att förstå och en del kanske också är så att dom inte tror dig då det inte är synligt, vilket är rätt vanligt "fenomen" för oss som "bara" har värk att man inte blir trodd och kan få kommentarer, men det är väl inte så jobbigt.
En fördel för dig nu är att du har gjort undersökningen så du har klara papper på att det faktiskt är så. Så det kan göra det lättare för andra att inse och förstå.
.
#7 Ja precis, det känns skönt att ha "papper" på det😉
/Maria