Kliande fingertoppar
Hoppas någon kan hjälpa mig för blir galen ibland på detta nu!
Till och från kliar det fasansfullt i fingertopparna, det tok-kliar och det ömmar men fingrarna ser normala ut. På vissa fingrar är det som hud som lossnat, som när man tar en nål och petar upp hud om ni förstår vad jag menar då?
Då och då under dagen kan det börja klia i flertals minuter, kanske en kvart om inte längre, för att sedan gå över. I början trodde jag det var något medel jag hade haft kontakt med så la ingen vikt på att bry mig men idag fick jag nog och tänkte igenom och insåg att jag haft detta i några månader nu.
Är det någon som vet vad det kan vara? För övrigt är jag eksembarn, har känslig hud och sådär. Jag föddes med eksem och hade det till och från till kanske tonåren och nu har jag varit eksem-fri i flera år.
När jag ätit ngt jag är allergisk mot kliar det ibland i händer eller fingrar.
#1 Jag börjar misstänka handeksem :( Efter jag diskade kliade det i båda handflatorna. Och personer som haft böjveckseksem (har jag haft) som liten löper stor risk att få handeksem som vuxen :(
''Personer som haft böjveckseksem som barn får oftare än andra handeksem i vuxen ålder''
Kan läsa mer här: http://www.vardguiden.se/Sjukdomar-och-rad/Omraden/Sjukdomar-och-besvar/Handeksem/
Har än inte fått utslag men får ju nariga fingertoppar och det kliar dagligen. Och jag som hade extrema eksem som liten i flera år är inte osäker på att det är handeksem :/
#2 Du borde ju inte få nariga händer på sommaren så jag hade nog sökt läkare för dina besvär.
/Maria
#3 Så nariga har dom inte blivit än. Ska börja använda diskhandskar när jag diskar och smörja in händerna ofta. Är som sagt ett extremt eksembarn som fått psoriasisbehandling för mina eksem när jag var tonåring. Hela jag är otroligt känslig, efter dusch kliar hela min kropp och får utslag så ja :) Är en jätte känslig människa på så sätt.. så kan jag behandla detta själv först och främst så blir jag nöjd!