Vart ska jag mäta?
Hej hörrni!
Jag har idag börjat med en diet som jag ska köra på i en eller två veckor. Ska äta soppa varje dag och äta var 3-4:e timme och försöka gå ner 5 kilo kanske.
Har vägt mig och tänkte ta måtten kring midjan. Men vart ska jag mäta? Vid höftbenen? Nedanför? Där magen är som störst?
Tacksam för snabb hjälp 
Nedanför höftbenen blir snarare ett stussmått.
Det viktigaste är att du mäter på samma ställe och då är väl där magen är som störst ett bra riktmärke
Eller i navelhöjd.
/Maria
Jag mäter jäms med naveln då är det lätt att mäta på samma ställe varje gång och min midja sitter där.
Tack så mycket för hjälpen och era svar 
Men herre jösses!
Jag läste att en kvinna ska ha 80 cm eller mindre i midjemått. Jag är inte så överviktig utan har råkat lägga på mig några extrakilon det senaste halvåret. Nu mätte jag och har 84 cm i midjan. Jag blev chockad!
Det står att om man närmar sig 88 cm är man i en hälsorisk. Vad fasen.. Jag är inte tjock och det vet jag. Jag har tyvärr bara blivit lite rund om magen den sista tiden 
Är det verkligen så?
#4 det vette tusan. Är själv helt normalviktig med bmi på 22. Jag har midjemått på 89cm. Vissa har jag lite hull runt magen också, men hälsorisk? Näe, det tror jag inte på.
#4 Jo faktist så är det så att kvinnor bör ha ett midjemått under
80 cm. Det är farligare och en större hälsorisk att ha fettet på magen än om det sitter på höften, man pratar om äppel och påron fettma.
#7 Det ser inte ut som om du har ett midjemått på 89 cm, var och hur har du mätt?
Jag har mätt över naveln, har haft måttbandet rakt. Har även tagit hjälp med mätningen då det kan vara svårt att hålla helt rakt själv. Så jag är säker på att det är rätt mätt.
#9 Du kan om du vill kolla midje-/höftföhållande för att se om fettet är koncentrerat strax över eller under midjan. Ta midjemåttet i navelhöjd och höftmåttet över höftkammen på bredaste stället. Dividera sedan midjemåttet med höftmåttet.
Kvinnor bör ha ett värde under 0,8
#10 Jag får ca 0,95
#12 Då är min midja för stor.
Jag fick höra av min syslöjdslärare i 9an att midjan är nedanför revbenen.
#14 Isåfall är min midja knappt 72cm om jag ska mäta ända där uppe. 
Midjan kan väl egentligen mätas var man helst tycker men om det ska handla om hälsa och viktnedgång så är det ju bra att veta var man mäter i befolkningsstudier.
Annars har man ju inget att jämföra med
/Maria
# 7
Jag ska lägga upp en bild jag också så får ni se. För är det 80 cm är jag ganska körd =) Dock ska jag ju ner några kilon så när jag har nått målvikten kanske jag har några centimeter under maxmåttet.
Jag är 166 cm.
Jag väger just nu 64 kilo ungefär.
Har midjemått på 84 cm.
# 14
Jag tror inte det där stämmer. Har hört att måttet är runt naveln eller därikring och det är just där jag är "tjockast".
#17 Det är just därför man inte ska stirra sig blind på vikten.
Du väger precis lagom men har några centimeter för mycket runt magen. För mycket socker och stress ger ofta ett större midjeomfång.
#18 Det stämmer nog väldans bra, jag vet att min vikt hänger ihop med mitt mående, och jag är väldigt stressad och äter för mycket socker. Så i den aspekten så är det ju inte hälsosamt, men att stirra på bara midjemåttet och säga att man är ohälsosamt tjock om magen? Hmm. Nja
När man mäter midjemått har jag alltid lärt mig att man ska mäta där man är som smalast (precis under nedersta revbenet) - det är ju just det som ÄR midjan. Detsamma står på vårdguiden där det även tas upp gränserna på 80 samt 88 cm: http://www.vardguiden.se/Tema/Halsa/Livsstil/BMImidjematt/
_No way! Yes way!
På vårdguiden står det att man ska mäta där man är som smalast.
Är man rund om magen är det lättast att mäta mellan nedersta revbensbågen och höftbenet. Så det är inte under revbenet direkt.
Detta brukar oftast vara i navelhöjd.
Eftersom vårdguiden och andra sidor som rekommenderar midjemätning baseras dessa mått på forskingsstudier och därför är det viktigt att veta var och hur man mäter i studier även om ens midja kanske inte är smalast just där
/Maria
Jag är som sagt smal strax under revbenen, men har en rejäl putmage som är som tjockast ca 1cm under naveln. Förvirrande detta 
Ursäkta om en karl lägger sig i, men på mig mäts det på det "tjockaste" stället. Det är "bukfettet" som är farligast, säger vår sköterska.
Och du Tassy ser väldigt normal ut!
Kvinnor ska inte se ut som benrangel, vi karlar gillar när det finns lite att ta i, och en liten mage är inte i vägen! 
// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!
#19 Nu tittar man inte bara på midjemåttet. Det finns något som heter metabolt syndrom/ syndrom X och då tittar men på kolestrol-och triglycerinvärdet, kroppsfett, förhållandet midja-till höft samt blodtryck. Alla dessa värden tas i beaktan vid en hälsoundersökning.
Enstaka förhöjda värden är inte direkt hälsofarligt men om man har flera så…….
Viktminskning är inte lika viktigt som att minska andelen kroppsfett och öka andelen muskelmassa.
#17 Va men vadå, min revben slutar typ i höjd me min navel! Eller lite ovanför
Kan vara en idé att titta på midja-stusskvot och inte bara på midjemåttet. Här är en artikel om att mäta sin kropp: http://prosperum.se/?p=179
🙂
vart är världen på väg?