Hälsa iFokus

Hälsa

Etikettkost-och-recept
Läst 3713 ggr
Mandysan
0

Reaktion på cola?

Hej!

För drygt en och en halv månad sedan slutade jag att dricka Pepsi Max, en dryck jag tidigare varit lite smått beroende av. Fram till idag har jag bara druckit ett glas (på min födelsedag) men idag släppte jag allt sånt och hällde säkert i mig en 3-4 glas..=/

Nu (ca 1 h senare) har jag fruktansvärt ont i magen och en sån där otroligt trevlig spykänsla (ironi)..=(

Kan detta vara en reaktion på pepsin? Isf vilket ämne? Tvivlar på att det är sötningsmedlena då jag har druckit ganska mkt Fun Light under denna period utan problem.. Kan kolsyran sätta magen i uppror?

/Amanda

Hjortronsylt
0

Mår också pyton av Pepsi Maxi och får extrem huvudvärk och spykänslor efter bara ett glas. Läsken smakar ju som "flytande plast"!  Urk!

Mandysan
0

#1 Fast jag har inget emot smaken ;) Tycker att det smakar jättgott…=/

EmmaG
0

Kan du inte radda upp innehållet på en pepsi max här åt oss? (Har precis pantat alla flaskor så har inte ens vanlig pepsi hemma)

// Emma, aka Althea

Rockerland - En blogg för oss tjejer som är rock/metalheads
Altheatrollets blogg - En blogg för geeken

Mandysan
0

Innehåll i Pepsi Max:

"Kolsyrat vatten, färgämne (E150d), sötningsmedel (aspartam, acesulfam K), surhetsreglerande medel (fosforsyra, citronsyra, natriumcitrat), aromämnen (inkl. koffein). Innehåller en fenylalaninkälla."

EmmaG
0

Ja, sötningsämnen & färgämnen låter ju smaskigt :-P
Men jag tror att allt det där även finns i andra livsmedel du sätter i dig?

// Emma, aka Althea

Rockerland - En blogg för oss tjejer som är rock/metalheads
Altheatrollets blogg - En blogg för geeken

Mandysan
0

#5 Antagligen ;) Fast jag försöker undvika sådana där tillsatser kommer de ju oftast med…=/ Misstänker starkt att det var kolsyran (dricker i princip aldrig kolsyrat)…

Maja
0

Hmm, sötningsmedel lär det ju inte vara något problem med, sådant finns det ju i Fun Light! Samma sak med färgämnen..

Antar att det är kolsyran!

..för du har inte ätit någonting annorlunda?

Mandysan
0

#7 Nope..=/

Mår lite bättre idag, misstänker som sagt kolsyran…

Abico
0

Jag fixar inte att dricka cola/ pepsi - det blir som ett tjockt lager med socker på tänderna ^^' Måste svälja ner med tre - fyra glas vatten innan jag kan bita ihop tänderna igen för jag tycker att det är så obehagligt annars *s*
Men kolsyra får iaf. min mage att balla ur så det kan ju faktiskt vara det.

Hanna 

Salladshataren
0

Snart en månad sen jag slutade dricka läsk. Men dock dricker jag kolsyrat vatten så jag mår inte så dåligt av det ;P

Lat är ett så hårt ord. Kan vi inte kalla det motivationshandikappad?

Skrattar sämst som skrattar sist, för han har inte förstått skämtet

[Kreatia]
0

Hej alla cola och andra läskedrycksdrickare 🙂Jag kan tala om vad ni reagerar mot i dessa ohälsosamma drycker. Nämligen den kemiskt framställda citronsyran som är gjord med hjälp av svartmögel!!!! Har själv nyligen förstått att jag inte tål denna citronsyra. Ger ont i magen och allergiska reaktioner typ pollen och pälsdjursallergi. Ser att denna tråd är jättegammal men skriver ändå. Flikar in en länk där ni kan läsa mer http://www.allt2.se/fri-fran-allergi/

Ladydragon
0

#11 den länken borde tas bort enligt Wot och min webläsare Google Chrome så har den mycket dåligt rykte alltså man kan få in virus och annat….

Fridaaaa
0

Jag mår skit av pepsi max men inte av pepsi.
Tror att det beror på sötningsmedlerna osv som är i Pepsi max.
Så dricker cola eller pepsi om jag ska dricka läsk 🙂 Reagerar inte på det, utan är något i Pepsi Max just

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Kreatia]
0

Oj då, tycker min dator är seg som tusan, bäst göra en viruscheck snarast. I alla fall så har min mage och jag mått så mycket bättre efter tre dagars uppehåll med allt som innehåller E-330 alltså kemiskt framställd citronsyra. Håller tummarna att jag äntligen har kommit på vad det är jag äter som jag inte tål! Nu ska jag hoppa in i vår vedeldade bastu och bara må GOTT. Har semester från och med i morgon. Glad sommar och Midsommar på Er!🙂

Michaela-N
0

Det har nog troligtvis med att göra att cola är surt och innehåller fosfor- och citronsyra, och det är därför din mage inte mår särskilt bra av det.

[Devya]
0

Jag klarar inte av kolsyrade drycker längre har jag kommit fram till. Den gör så att min mage kommer i uppror. :P

citytjejen
0

När jag var yngre blev jag alltid illamående och risig i magen av cola. Nu funkar det dock att dricka, men föredrar andra drycker då jag tycker att cola smakar konstigt.

/Christina