Svullnad i benen
Hej! Jag är en tjej på 19 år som jobbat inom vården i snart tre år. Jag brukade jobba ofta och länge samtidigt som jag studerade men nu pluggar jag inte mer och går betydligt mindre å jag mår otroligt mycket bättre, men på senare tid har mina fötter blivit allt mer svullnade och jag vet inte vad det är och vd jag ska göra?!
Det kan bero på allt stående/springande runt. Benen behöver vila. Prova med stödstrumpor. Tror det finns en sida som heter stodstrumpor.se eller liknande som har fina i olika mönster. Som knästrumpor. Skor är viktigt med. Sedan ska Du också kolla upp det. Det kan bero på övervikt i kombination med mycket stående, vätskeansamlingar pga fibromyalgi t ex. En läkare kan nog sätta en korrekt diagnos.

Det är jättevanligt att man känner sig svullen eller svullnar om man går mycket. Särskilt på hårda golv som det ofta är på olika vårdinrättningar.
Testa med stödstrumpor ett tag får du se om det hjälper. Det finns många som är jättefina idag så man behöver inte ha dessa hudfärgade eller vita som förut var enda valet.
Om det inte räcker eller om svullnaden inte går ner när du sovit osv så bör du kolla upp det.
Ha en bra dag! Mongu.
Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!
Tack för tipsen:) ska definitivt börja använda stödstrumpor. Borde ha förstått att om man får i 14 timmar så blir fötterna inte så fina. Tack igen :)
Går*
Det finns även geleinlägg som man kan lägga i skorna som gör det mindre hårt att gå på hårda golv såna har jag och det funkar bra jag går och står mycket och jag får aldrig ont i benen sen jag skaffade såna.
Inlägg i skorna kan man ofta få bidrag till genom jobbet så det kan vara värt att fråga.
Jag blev lite nyfiken nu. Har du jobbat i vården sedan du var 16? Hur långa arbetspass har ni?
/Maria
#16 såvitt jag vet så brukar det vara 40 timmar vecka om man går heltid eller ännu mer beroende på hur mycket det finns att göra

Går man på schema med dag, kväll o helg brukar en heltid inte vara riktigt 40 timmar utan något lägre. De obekväma tiderna värderas lite högre än "vanlig" dagtid.
Ha en bra dag! Mongu.
Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!