Ansträngningsastma eller bara dålig kondition?
(Postar inlägget även här, kanske får jag fler svar här)
Hejsan!
Har i sommar bestämt mig för att sätta fart lite på träningen, förbättra min kondition samt gå ner lite i vikt.
Jag är 15 år, 169 cm lång och väger 65 kilo. Inte överviktig, men lite mulligare än normalt.
Jag motionssimmar 400 m varannan dag, och går förutom det på promenader minst en timme varje dag och tänkte nu börja jogga varannan dag de dagar när jag inte simmar.
Började med det i morse, lite lätt 2 kilometer utan tidspress. Det var inga problem till i början och jag tycker själv att jag har rätt starka ben, däremot har jag ett problem och det är att jag relativt snabbt (ungefär efter halva sträckan) får ont i lungorna och väldigt svårt att andas.
Det är svårt att beskriva känslan, men det är som att mina ben och själva kroppen orkar med att springa både snabbare och längre, men jag får ingen luft.
Det känns som om allt bara tar emot och det gör jätteont. Det krävs jättemycket ansträngning för att kunna andas in och ut. Som sagt är det svårt att berätta hur det känns, men jag får ingen luft helt enkelt.
Jag har pratat med min mamma som sagt att jag bara har dålig kondition. Men jag är inte säker på att det är så, fast jag vet inte säkert. För jag tycker ändå att jag rör på mig, däremot anstränger jag mig inte ofta så att det blir sådär att jag inte kan andas eftersom det är en obehaglig känsla.
Saken är även den att ända sedan jag var liten har jag hatat att vara ute och röra på mig så att jag blir andfådd.
Nu undrar jag vad ni tror. Är det en träningssak, kommer jag kunna andas lättare med tiden (om jag fortsätter träna?) eller har jag någon sorts ansträningsastma/något annat fysiskt fel?
Kolla lite på sajten PAH iFokus om det kanske stämmer med dig. PAH är tydligen något som först verkar vara dålig kondition och kan vara astmaliknande vid hög luftfuktighet.
Jag har samma problem men det har nog att göra med min dåliga kondis. Jag känner att min kropp skulle klara av att springa så mycket mer men mina lungor klarar inte av det. De är inte riktigt i form ännu. Igår var det helt omöjligt. Jag fick ingen luft i mig och jag ville ju bara springa ännu mer. Men jag tror att den gassande solen inte precis hjälpte till där och det faktum att det var otroligt kvavt. :)
Sen kan det hjälpa att försöka springa "rätt tid på dagen". Jag har testat många olika tider och kommit fram att jag klarar bäst av att springa väldigt tidigt på morgonen.
#1 Det verkar vara vanligast för äldre personer. Jag är ju förhållandevis ung.
Tror att jag bara ska fortsätta springa och hoppas på att det ger med sig, och att det blir så pga. min dåliga kondis.
#3 Fast det verkar som det är så långt ned i åldrarna att nyfödda har det. Har jag förstått det hela rätt så förändras förhållandet i ålder efter ju fler man upptäcker har det. Det finns tydligen mycket dolt i just detta med "bara" dålig kondition. Det hinner alltså gå en hel del år innan man kollar om det är ett sjukdom.