Första användning av tampong
Hej! Jag är en tjej på 13 år som idag för första gången börjat använda tampong mini. Finns det några saker som man borde tänka på när man aldrig har använt de? Har några frågor också! 1. Hur länge kan man gå med tampongen? 2. Hur ofta ska man byta den & när är det bäst att göra det? 3. Man ska inte sova med den va? Tack för alla tips! :D
Det står i bipacksedeln till tampongförpackningen. Vill tipsa dig om menskopp, mycket smidigare, miljövänligare och bättre för din kropp än tampong:)
/ Skogshumblan
Medarbetare på tarot och healing.
"I am not what happens to me, I am what I choose to be" Carl Jung.
1 Max fyra timmar tror jag men kolla lappen som följer med tampongpaketet. 2. Minst en gång var fjärde timme. Jag går bara in på toa när jag gör det 4. Nej det tror jag inte. Det är bättre med binda då:)
// Elin-li,
Det borde stå på paketet men rena händer, plocka av plast från botten på tampong först och behåll plast på upptill tills du har ett bra grepp nertill. Sedan plockar du av plast upptill och rör sedan inte tampong upptill så att den är helt ren när du för in.
Tills du vet hur mycket det är kan du ju använda trosskydd samtidigt så du känner dig säker. 😉
Ok tack!
Jätte dum fråga men blir inte vaginan " stor " av att använda tampong. jag menar tampongen blir ju stor av allt blod? haha kanske dum fråga men jag är ganska trång och vill inte bli stor där nere.
#5 Nej, din vagina är töjbar och den drar ihop sig lika fint som den töjdes ut. Du behöver inte vara orolig för det. Sedan kan jag tipsa om att när man blöder lite så kan man ha en tampong inne längre. Jag har alltid blött lite, och jag sover med tampong, men jag sätter in en ny precis innan jag lägger mig, och byter precis när jag stiger upp. Var noga med att föra in den så långt det går. Jag minns första gången jag använde tampong, då tryckte jag in den lite bara, och det skavde och kändes jättejobbigt tills jag förstod att den skulle längre in.

# 6 Man ska absolut inte låta tampongen sitta inne längre tid än det står på förpackningen. Det är jätteviktigt.
Det är bättre att använda binda nattetid eller när man blöder lite som det sista dagarna.
Har man otur kan man få en riktigt allvarlig sjukdom om man låter tampongen sitta inne för länge. Så följ noga det som står på förpackningen.
Ha en bra dag! Mongu.
Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!
#7 vad heter sjukdomen man kan få?
TSS, toxic shock syndrome.
/Maria
Jo jag vet om sjukdomen, men jag har klarat mig hittills
#10 Men varför riskera det? Och varför uppmuntra andra till att göra något som absolut inte rekommeneras?
Det du gör får du väl fortsätta med för det är ditt eget val men snälla, uppmuntra inte andra till att göra något som faktiskt kan leda till något allvarligt.
#11 Men ta det lugnt, jag visste inte att det var så farligt att göra det. Jag vet om sjukdomen men visste inte att det är livsfarligt att ha tampongen i under natten.
Jag har försökt googla runt och det finns inget där som säger att tamponger bara ska vara inne 4-5 timmar. Jag tycker att tampongförpackningarna säger 8 timmar och det har jag alltid följt. Jag har sovit med tamponger och klarat mig fint. Mina slemhinnor skulle bli väldigt ledsna om jag bara använde tampongerna i 4 timmar.
Jag har hört och läst att man kan ha den i högst 6-8 timmar, själv har jag haft tampong i som högst 6 timmar, med undantag för natten då det ibland blivit lite längre. För mig har det funkat bra att sova med tampong i alla fall och det är det jag föredrar helst, tycker det är så jobbigt med binda för tycker den glider runt lite. Man brukar känna när det är dags att byta, jag gör det i alla fall.
#14 Jag tror att folk brukar säga att man inte ska ha på sig tampong under natten just för att man kanske hamnar att sova alltför länge.