knöl, röd prick och förändrad smak
Jag har tre stycken frågor som bekymrar mig lite och vill kolla om någon vet.
1. Jag har haft en knöl i bröstet i flera månader nu som inte vill försvinna, iallafall minst 2 månader. Den är relativt stor och sitter på utkanten av bröstet, inte i armhålan men på utkanten iaf. På samma ställe har jag även fått ett litet märkte, typ en liten rodnad. Jag ska ringa läkaren imorgon så att jag får kolla upp detta. Men tror ni det är något farligt?
2. Jag har många födelsemärken men ett av dem sitter uppe på bröstet på mig, det fick jag när jag var 15 ungefär och det är rött. Det har växt liiite i storlek på dessa år, men inte mycket. Men anledningen till att jag oroar mig är för att det är rött. Är röda födelsemärken farliga?
3. I fredags köpte jag Trocadero (min favoritdryck) och drack av den. Men jag tyckte inte det smakade som vanligt, jag kunde inte sätta ordet på hur det smakade, men det var inte lika gott som vanligt. Och idag köpte jag dumleklubbor som jag annars älskar. MEN fyfan vad äckliga de är, chokladöverdraget smakar dill. Jag trodde det var något fel på dem, så jag bad min sambo smaka på dem, men han tyckte de smakade precis som vanligt och för mig smakar de verkligen DILL.
Jag ringde 1177 nyss och hon sa att eftersom jag inte tar mediciner som kan påverka smaken så tyckte hon jag skulle gå till läkaren. Sedan googlade jag på "smakförändringar" och fick upp cancer =S
Någon som vet något om detta?
Dina frågor är helt omöjliga att svara på utan att du gör ett läkarbesök.
Knölen i brösten ska du snarast söka för. Det kan vara helt ofarligt men det kan också vara något som behöver åtgärdas.
Förändringar på födelsemärken ska också undersökas av en expert. Enda sättet att få reda på vad det kan vara är att ta ett litet prov.
Smakförändringar är också svårt att svara på vad det kan bero på. Du kan ha ätit något innan t.ex.
/Maria
knölen och födelsemärket ska Du kolla upp. Då det gäller smaksinnet så kan det vara så mkt mer än cancer. T ex depression, stress, förkylning m.m. Då mormor svalde kontrastvätska så försvann hennes smaksinne i närmare 6 månader. Själv hade jag lunginflammation för 1.5 år sedan och ännu smakar mycket skit rent ut sagt.
Jag är frisk och har inte ätit något konstigt och tar inga mediciner, hon på 1177 sa att jag borde kolla upp smakgrejjen.
#1 Jo jag vet, men jag antar att jag ändå vill ha respons, stöttning eller berättande av egna erfarenheter typ "jag hade smakförändringar innan de märkte min diagnos _____"
#3 Sa hon inget om din knöl eller födelsemärke?
/Maria
#4 Jag frågade inget om dem, eftersom jag förstår själv att det kan vara bra att kolla upp. Smaken hade jag ingen aning om varför den var helt knäpp.

Gå till en doktor och kolla upp både knölen och födelsemärket.
Själv fick jag en knöl i bröstet för ca 15 år sedan, på sidan av bröstet och den var ganska stor. Jag blev såklart jätterädd och tänkte direkt på bröstcancer även om jag inte var mer än 24 år. Efter att jag varit hos doktor, gjort ultraljud, mammografi och finnålsbiopsi så kom dom fram till att det var en tryckning jag hade fått av en bygelbh. Bygeln hade på något vis klämt så det hade uppstått en form av blåmärke som sen hade kapslat in sig. Så det behöver inte vara farligt, men man ska alltid kolla upp knutor.
När det gäller födelsemärket så har jag också några röda födelsemärken som har kommit på senare år. Men än så länge har det inte varit några farliga.
Smaksinnet kan förändras av allt möjligt. Har man t.ex bränt sig i munnen på kaffe, te eller någon annan varm dryck kan man få väldigt konstiga smaker i munnen. När jag blir förkyld tycker jag ofta att allt smakar citron.
Men för säkerhets skull så beställ en tid hos en läkare så du får allt uppkollat. Det är bättre än att gå och oroa sig.
Lycka till!
mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar