äta morötter = brun hy?
jag har sedan jag vart liten hört att man ska äta morötter för att lättare bli brun utav solen.
Men det är inte förens nu jag börjat fundera om det verkligen fungerar, någon som vet? Om det fungerar, hur mkt morötter bör man äta dagligen?
Flytta gärna, då det är första gången jag skriver här så är det svårt att veta var man ska lägga inlägget :)
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se
Jag har hört att äter man morötter färgas huden lite orange, har inget med solen att göra eller hur lätt man blir brun.
Man ser väl lite mer färgad ut eftersom man får en orange ton.. Är vad jag hört.
.: Dance like there is no tomorrow :.
[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]
Det är karotinet i morötterna som ev. kan färga huden "orange" men det ska till GANSKA MYCKET MORÖTTER.
/Maria
#1 intressant :) Det har jag aldrig hört förr.
Satt och googlade lite och fick fram att för att huden skulle färgas orange utav morötter så skulle man äta en stooor mängd (mängden stod tyvärr inte men det skulle visst vara väldigt mkt)
det jag fick fram av googlingen var att det är A.vit. i morötter so hjälper huden att producera mera pigment.
men detta kanske inte stämmer det heller ?
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Jo det har jag hört, och sett. min mamma var ett tag beroende av morotsjuice och drack det varje dag, tillslut ändrade hon färg lite samt att hon fick lättare färg när hon exponerade huden i solen…
en kompis mamma skulle sluta röka när hon var gravid, då kompenserade hon ciggen med morotsstavar….och när ungen kom ut var hon helt gul, dom trodde hon hade gulsot först.
och slutligen när jag själv åt en medicin med stora mängder A-vitamin så fick jag pigmentförändringar i huden som aldrig försvann sedan…
/Maria

Min moster åt MASSOR av morötter. Kopiöst mycket morötter, varje dag! Hon blev riktigt orange faktist.
Har hört att om man äter lite morötter varje dag har man lättare för att bli brun ^^
/ Cissi, medarbetare på Kanin
www.frihetenskaniner.se
Någon som vet om detta även gäller kokta eller steka morötter? Eller är det bara om man äter dom råa som man blir orange??
jag tror att dom ska vara råa..
Men om dom är inlagda eller kokta vet jag inte ..!
Hoppas du får önskad effekt..
Själv äter jag kapslar för att bli brunare..
Mariana
Morötternas karoten är bra som solskydd :)
Helena
Morötter innehåller a-vitamin och betakaroten som är ett förstadium till a-vit. Dessa vitaminer är fettlösliga och tas upp i levern, när levern får för mycket av dessa vitaminer så går den gula färgen ut i blodet och sen blir vi lite gula och huden ser brunare ut när vi solar. Obs! Ingen bra ide om man har dålig leverfunktion… Annars kan ni rocka loss!
Jag har hört att om man äter morötter några månader innan man ska iväg på en utlandsresa……så då kommer inte moskitos ens i närheten. Kan det stämma tro?
#12 Nä de tror jag verkligen inte stämmer :P
Här så är myggorna på en iallafall hur mkt morötter man än äter :/
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se
en på jobbet dricker morots juice och ser alltid brun ut :P Juice är ju mer koncentrerat :) Så de har jag också börjat dricka nu :P
#12: Min syster äter aldrig morötter och myggorna håller sig låååångt borta ändå.
Jag tycker om morötter och jag får inte vara ifred en sekund..
.: Dance like there is no tomorrow :.
[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]
Ett hett tips:
Köp en råsaftcentrifug/juicemaskin och gör egen morotsjuice!!! MYCKET billigare , ett kilo morötter kostar ju inte mycket alls . Jag köpte min centrifug begagnad för 500 kr (knappt använd) , en ny sådan som jag har kostar mellan 1500-2000kr , så det går att hitta billigt ! :) Har hittat såna som är ännu billigare på blocket tex eller på loppisar
Jag dricker egen morotsjuice varje dag nu i 2 veckor och jag har redan fått en lite gulare ton i huden :)
God drink:
5 Morötter
1 apelsin
1 äpple
en liten bit citron
(har ej läst hela tråden)
När min mamma var liten så åt hon morötter varje dag och blev lite orange på händerna pga det så vad jag förstår behövs inte mani för att man ska kunna få det.
Däremot har jaghört att huden lättare blir brun av karotenet också så man behöver inte se ut som en morot för att man äter mkt av det. Det ska visst vara ett enkelt och bra sätt att förbereda huden för sommaren (litegranna)
l'm back
De som jag känner som åt tabletter med karoten i för att bli bruna, blev orangea och inte bruna ;)
Och nej, man blir inte mer brun av solen utan det är enbart färgämnen.
Mygg bryr sig inte alls om det.
Betakaroten är inte fettlösligt utan vattenlösligt men det är ett förstadie till retino, vitamin A som är fettlösligt. Kapslar finns att köpa som kosttillskott. Min grannes barn fick det som medicin då hon fått eksem av solen och kunde då ta betakatoten för att kunna vistas i solen. Brun utan sol-krämer innehåller betakaroten.