Gallstensopererad?
Då undrar jag: tar de bort blindtarmen i samband med det? OM de opererar via titthål eller öppet då.
Har du haft problem med magen efter operationen?
Är tacksam för alla svar! :)
När jag opererade gallan så tog de inte bort blindtarmen.
Jag har alltid haft väldiga problem med magen, även innan op. men det kan ju ha haft med gallan att göra även det.
Nu tål jag inte fet mat över huvud taget, så lchf är ingen diet för mig direkt 

Tror inte dom tar bort blindtarmen bara för att när man opererar nåt annat i buken.
Titthålsoperation eller öppen bukoperation beror alldeles på patienten som det gäller. Så mycket som möjligt sker idag med titthål då det kortar läkningsprocessen hos patienten och det blir inte så långa vårdtider heller.
Ha en bra dag! Mongu.
Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!
#2 Jag är medveten om allt du skriver. Anledningen till att jag frågar om blindtarmen är att jag har för mig att jag hört någon sagt att då de ändå op just gallan (pratar inte om övriga bukoperationer) tog d blindtarmen för att man ändå inte har användning för den och för min del får de gärna ta den för att slippa ev framtida problem.

# 3 Tror inte att dom tar bort blindtarmen om den inte ger besvär oavsett om man ändå opererar patienten för nåt t.ex. gallsten eller nåt annat.
Har aldrig hört om att nån fått det gjort i alla fall och jag har träffat ett stort antal som gjort diverse olika operationer.
Ha en bra dag! Mongu.
Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!
Ok, men jag har fått bekräftat nu att det har skett, men det verkar inte vara vanligt.
Det är väldigt sällan blindtarmen tas bort öht. Det är dess biformiga bihang som man tar bort vid en s.k blindtarmsinflammation.
#6 Absolut. Bihanget kallas Appendix och det är vanligast att detta opereras.
Jag har för mig att man förr alltid opererade "blindtarmen" när man ändå var inne i buken för något annat ingrepp. Det var för att vara på den säkra sidan att blindtarmen var borta om man hade ett ärr efter en bukoperation.
Jag vet inte om detta stämmer?
Idag så görs ju många operationer med titthål.
Själv opererade jag "blindtarmen" 2011. Det var med öppet snitt för den var gangränös.
/Maria
Regelmässigt gör man nog knappast det. Jag har dock bestämt med en kirurg för länge sedan att nästa gång man öppnar min buk oavsett orsak ska appendix bort också. Men det hör inte till vanligheterna.
Med vänliga hälsningar
Chess
För min del får de gärna ta den, speciellt om de gör en öppen op vilket inte är omöjligt då jag är gbp op.
#8 Har du redan bestämt med kirurg? Men det kan ju vara olika orsaker till op och därmed olika kirurger?