Jobbigt TL-val..
Har världens svåraste beslut just nu.
Gick hos en bra TL förut som kände mig bra. Sen gick hon i pension. Innan hon slutade frågade jag om bra efterträdare till henne. Hon sa två namn. Ett på ett ställe där jag gått förut, där hon jobbade först. Och ett namn på det nya stället där hon jobbade.
Jag litar fullkomligt på henne och vill ha nån av de. Problemet är att flera verkar ställa sig mellan namnet på nya stället och mig, tjatar om att hon bara tar barn. Ändå var det de facto henne jag var skriven på först. Innan det blev strul med tand som fick dras, men inte av henne för när det skedde var hon sjukledig pga olycka dennes föräldrar varit med i. Så jag fick tvingas låta en annan göra det.
Nu är jag tydligen fast vid ersättaren iom att de envisas med att tjata om att den jag fått veta skulle kunna ta mig, inte tar vuxna.
Ska försöka få tag i henne nästa vecka, men redan ringt dit två gånger på raken och sagt hon ska ringa mig, och sen väntat hela dagen på att telefonen skulle ringa.
Men den personen är mitt förstahandsval, för att min förra TL sa hon är bra.
Annars har jag alternativet att ta ersättaren på samma ställe, eller den andra som min förra TL tipsat om men på hennes gamla ställe.
Fördel/nackdel Ersättaren:
(+) Hon verkar rätt okej ändå (Även om det märks ibland att hon är lite grönare. Fick lära henne vissa saker sist.)
(+) Hon möter ändå en
(-) Inte nämnd av min förra TL som alternativ.
(-) Jag får typ klaustrofobi i väntrummet. Det är trångt och det känns som att alla tittar på en.
(-) Det känns som att hon behöver ha assistenten vid sin sida mer än min gamla TL. Och jag föredrar när de är så lite som möjligt i närheten.
(-) Hon jobbar bara två dagar i veckan. Skulle jag vilja nåt en dag hon inte jobbar kan jag i värsta fall få vänta i fem dagar med att ringa och sen hoppas att hon har tid att ringa upp. (För jag kommer bara vilja prata med henne isf.)
Fördel/nackdel andra tipset, på gamla stället:
(+) Stort, lugnt väntrum och färre folk som springer där, lugnare mysigare lokal.
(+) Vet att TL:s rum också var stort och ljust.
(+) Min förra TL nämnde henne som förslag och jag har tillit till min gamla TL.
(-) Jag vet nada om hur hon jobbar, vilket är läskigt!
(-/+) Vad är hennes tider?
Just nu vet jag inte vilket spår jag ska ta. Men måste väl börja med att ta reda på på nåt sätt om den sistnämnda och jag kan passa bra ihop, om jag inte får tag på den som var första tipset.
Vet att ni självklart inte kan berätta för mig hur jag ska göra. Men vilken väg skulle ni själv gått?
- Redigerat 2026-01-17 01:38 av Liz85
- Redigerat 2026-01-17 05:15 av Maria
Är det ett stort "jobb" som ska göras med dina tänder? Annars tänker jag att det kanske inte har så stor betydekse.
/Maria
#1: Har man till exempel tandläkarskräck, hemska erfarenheter från tandläkaren sen tidigare eller svårigheter överlag runt själva besöket spelar det enormt stor roll vem man har som tandläkare.
TS, hade jag varit i din sits hade jag nog gått på andra tipset och gamla stället. Nuvarande tandläkaren och deras lokaler verkar inte ha tillräckligt många plus för att vara värd att stanna hos.
Sajtvärd för Pokémon iFokus och The Sims iFokus 🐺
"Hark, hear the howl that eats the moon alive" - Tell Me What the Rain Knows
#1: Det är inget stort jobb utan bara det att jag nu måste gå till en ny.
Men jag kan inte gå till vem som helst. Det måste vara någon jag kan känna mig trygg och som jag kan samarbeta med. Så allt måste kännas rätt. Blev till och med vidareskickad till min numera pensionerade TL av en annan som själv redan efter 15 minuter sa att både hon och den mottagningen var helt fel för mig, och skickade med mig en lapp med telefonnummer till någon som hon sa skulle vara bättre för mig.
Kan förmodligen "tacka" de jag gick hos när jag var liten för detta.
#2: Har också varit inne på det spåret faktiskt. Man måste ju må bra också i sitt val.
Kruxet är att just ersättaren ändå inger lite trygghet nånstans och har lyssnat. Och skulle hon kunna möta de sista "kraven" eller behoven, så är hon också någon jag faktiskt kan gå till. Men, så har vi ju den största nackdelen, att hon bara jobbar två dagar i veckan. Absolut inte helt ultimat liksom..
Och samtidigt kan jag sakna de gamla lokalerna med större och mindre befolkat väntrum och ljusa besöksrum. Men har ingen koll på hur den TL är och hur hon jobbar. Men varför skulle hon inte vara bra om jag nu fått henne som tips liksom?
Så behöver verkligen ta ett snack med det andra tipset för att reka vem hon är. Är det så att hon visar sig vara bra och rätt person så blir det definitivt en flytt. Då är det bara plus där och inget minus.
#3 Aha
/Maria