Smärta o domningar dagligen
Försökte hitta rätt forum och hade hoppats på ett "smärta i fokus". Men Hälsa kändes lagom sammanfattande eftersom jag inte vet vad det är.
Vill först bara säga att jag har sökt läkarhjälp. Men vill ändå ha lite tankar om vad som skulle kunna vara problemet. Men ännu hellre (egentligen så klart inte jag önskar ingen smärta) folk med liknande erfarenheter o symtom.
*Om jag tar i något som är kallt, typ kylskåpskallt, så värker det nåt vansinnigt i händerna. Kan tillexempel inte skära kyckling i bitar utan att flera gånger gå o skölja händerna i varmt vatten.
*När jag ammar dottern på ex höger sida, så domnar högerarmen. Men även vänsterarmen och det värker i händerna på båda vänster o höger sida.
*Sätter jag på mig mina vigselringar tar det ca 10 min max innan fingret svullnar och jag får ont.
*Liknande problem i benen om jag lägger benen på bordet ex får jag alltid ont ganska snart. Och även om jag har benen i kors.
*Tillochfrån konstant värk i framförallt händerna.
*Ilande smärta genom armarna och/eller benen och stickande känsla i samma kropsdel.
*Känner mig ofta svullen i händerna i samband med smärtan.
Det är vad jag kommer på just nu. Någon som känner igen sig?
Ocensurerat, ärligt och precis som det är. FruJag.blogg.se
Har fått läkartid den 12e som jag väntar på med spänning. I nuläget inget mot smärtan iom att jag ammar. Har inte tyckt att de receptfria funkat så bra denna gången. Försöker med spikmattan o det hjälper åtminstone lite grann. När jag var kring 15 (nu är jag 26) så hade jag problem med domningar i handen o att jag tappade saker. Då fick jag skena via arb terapeut o fick höra att jag hade typ carpal tunnel men andra nerver. När jag väntade första barnen 2010 så fick jag ökade besvär o gick till läkaren som sjukskrev mig från v 13-20 (sen övergick det till foglossningsdjukskrivning fast besvären var kvar hela grav). Då sjukskrev hon mig för värk (minns inte hennes benämning). Hade lite problem även efter förlossningen men sen har det varit hyfsat i schack. Bara vissa rörelser som varit jobbiga. Andra grav 2012 så hade jag inte alls besvär knappt (eller så hade jag vant mig). Men nu efter att hon kom den 10 juli har besvären ökat markant. Meb vc tog mig iaf på allvar. Skickade igårkväll o fick svar redan tidigt i morse.
Skönt att du har fått tid.
Skriv ner alla dina besvär på en lapp så att du slipper glömma något. Det är så lätt gjort när man sitter där.
/Maria
Mm. Skriva ner brukar jag göra o även maken. Är så lätt att glömma när man väl sitter där annars.
Capartunnelsyndrom var et första jag tänkte då du beskrev dina händer men när du sedan har liknande symptom även i benen så tror jag att du har b12-brist. Be dem kolla upp det när du är hos läkaren.
Läs särskilt andra länken där det står till höger om sypmtom.
Tack! När barnen sover ska jag läsa mer ordentligt!! :)
När jag var hos läkaren (och arbetsterapeuten sant sjukgymnasten) i samband med graviditeten så togs massa tester för reumatism men det var det inte. Kan det komma senare även om inget finns? Även sköldkörtelbrist kollades o den var ok. Då trodde de inte carpal tunnel då jag fick värk i hela händerna samt helt domnade. Samt så förvärrade skenan snarare än hjälpte. B12 har jag däremot aldrig testat för så det ska jag komma ihåg.
Be att få testresultaten och referensvärden inte bara att de säger att det är bra.
Ok. Nåt mer att tänka på?
Sakring, nu har jag läst om symtomen o fann andra där som jag inte kopplat samman såsom lättretlighet o orkeslöshet. Dock tycks inte det ge så mkt smärta. Mina leder låser sig dessutom ibland. Och ibland tappar jag helt styrkan o kan knappt hålla i en penna o skriva. Har du egen erfarenhet av b12-brist? Det skulle absolut kunna vara bidragande orsak. Minns inte om jag testats för sån brist innan.
Klassiska frågan från mig, är du överrörlig?
Med vänliga hälsningar
Chess
Nä det tror jag inte. Vad innebär det?
Överrörlighet = man kan röra på lederna mer än normalt. Exempelvis böja tummen ner till handleden, eller nå golvet med fingrarna genom att bara böja på ryggen för att ta två enkla exempel. 5-20% av världens befolkning uppskattas vara överrörliga så det är liksom normalt. Men några procent får besvär av detta och då pratar man om Hypermobilitetssyndrom eller någon av de ovanliga genetiska sjukdomar där överrörlighet ingår.
Vanliga symptom förutom överrörlighet är att leder låser sig, värk, domningar kan förekomma likaså magtarmproblem och en hel del annat.
Skillnad och likheter mellan fibromyalgi och hypermobilitetssyndrom
Med vänliga hälsningar
Chess
Jaha. Nä det är jag inte då. :)
Ja jag har erfarehet av b12-brist. Jag var vansinnigt trött och ville bara sova.
Har det blivit bättre av b12-tabletter? Vore ju jättebra om det kunde vara så enkelt. Vill kunna jobba som undersköterska när mammaledigheten är slut nu när jag pluggat så mkt för just det. O det funkar inte när kroppen är som den är nu. Vill väl i första hand kunna ta hand om mina barn iofs. Det är högsta prio.
Nej. jag fick b12-sprutor dagligen till dess att värdet gick upp sedan fick jag fortsätta med tabletter. Men det vill till att man tar upp det i magen. Men ja, jag blev mindre trött efter några månader.
Ok. Ja får se på onsdag vad läkaren säger.
Nu har jag varit hos läkaren och läkarbesöket gick bra. Lite stressande att ha barnen med. Men det gick bättre än väntat trots allt.
Läkaren var proffesionell och verkade vara lite van vid liknande saker. Hon kände o drog med fingrarna så jag skulle kunna känna om det var likadant i båda armarna och jag fick göra rörelser så jag skulle framkalla domningarna o värken.
Fick lämna 6 rör blod. Skulle kolla sänka, b-vitamin, sköldkörtel o nåt mer tror jag.
Nästa steg var att kolla på blodproverna att de är bra. Och är det de så är det nog arbetsterapeut som var hennes nästa åtgärd tror jag.
Hon skulle även ta rätt på mina gamla journaler för att se vad som tidigare konstateras.
Hej på dig Hur har det gått för dig, vad sade proverna på B12 och sköldkörteln? Be att få referenserna och dina provsvar på papper en kopia t.ex Själv har jag exact samma problem som du och mitt B12 är för lågt och mina symtom är värk under fötterna i ben och armar, domningar , stickningar, köldkänsla i armar och händer, svullna fingrar som värker och låser sig nattetid, karpaltunnelsyndrom ( opererade båda händerna mot karpaltunnel för 10 år sedan då jag var 7 mån gravid och det var underbart att slippa den smärtan) När man vaknar på morgonen och ställer sig upp känns det som att man går på stålklot !!! Ajjjjj i hålfoten :( Man är ständigt trött frusen har hjärndimma och lite nere man blir irritetad och lätt arg, inget tålamod. Håret blir kasst och man sover dåligt i perioder. Ögonen blir torra ögonbrynen faller bort längst ut i kanterna. Saken är att man kan utveckla allt detta genom att ha fel på sköldkörteln läs om HYPOTYREOS symtom, tex det är för låg ämnesomsättning som ger en massa biverkningar tex dåligt b12 smärtor domningar viktuppgång. Jag väntar spänt på ditt nästa inlägg.
Hej igen! läs denna länk från 1177 den är rätt bra :) C/: http://www.1177.se/Vastra-Gotaland/Fakta-och-rad/Sjukdomar/Hypotyreos--brist-pa-skoldkortelhormon/
#20, 21 nu har jag läst länken o skrämmande mkt stämde in. Just nu senaste dagarna har jag dessutom känt mig så himla frusen även om jag vet att det är varmt. Kan det påverka att man ätit medicinerna innan eller är det bara i samband med medicinering? Väntar även jag med spänning på provsvaren o hoppas på att de ska visa nåt så jag kan få hjälp. Det du beskriver om dig själv känner jag också igen mig mycket i. Tack för dina svar.
Hej!
Inser att jag helt glömt att uppdatera om hur det har gått.
Jag fick svar på provsvaren, de var helt normala och tydligen bra (jag ska dock skicka in och begära att få ut värdena med. Kan man be om det via mina vårdkontakter?)
Blev remissad till en arbetsterapeut. Världens skummaste kvinna. Jag har träffat flera stycken tidigare som varit väldigt trevliga på alla sätt och hjälpsamma. Men denna människa satt mest och tittade på mig och så fick jag själv fråga saker. Kändes urskumt.
Hon gjorde ett "test". Jag fick knyta handen och böja den framåt. Vilket gjorde tokont. Och då sa hon att det var en inflammation i handen. Troligtvis även carpal tunnel. Och sen bestämde hon att jag skulle ha artoser (eller hur stavas det?) på händerna. Dels när jag sover och vid tunga lyft och anstränging. Även om jag förklarade att jag haft det innan och då fått ondare utav det.
Så nu försöker jag kämpa med de dära handledsskenorna och på högerhanden så går det väl hyfsat även om jag får ont till viss del. Men i vänsterhanden (är vänsterhänt dessutom) gör det tokont av att använda dem. Har än så länge inte kunnat sova en hel natt med dem på vänsterhanden för jag vaknar av att jag har ont.
Och jag kan inte ha dem alls särskilt länge innan det värker mer än när jag inte använder dem.
Ska på återbesök på torsdag så får se vad hon säger.
Fick även tre övningar att göra dagligen.
1. stå med böjda knän mot en dörr och pressa axlarna mot dörren. 5 sek åt gången och vila lite emellan varje.
2. plocka äpplen i luften
3. Stående armhävningar i ett hörn. Lägga underarmarna mot varsin vägg och sen göra armhävningar.
De två första övningarna funkar att göra. Men den tredje är betydligt värre. Vi har ju inga hörn i vårt hus som är tomma…
Du kan begära att få ut kopior dina journaler och kopior på dina provresultat. Skicka en skriftlig begäran om dett och adressera denna till läkarsekrterarna där du har dina anteckningar. Du har rätt att läa dina egna journaler.

#24 Håller med om att den arbetsterapeuten verkar lite egendomlig. Hur kan hon tro att du har inflammation om det inte visat sig av proverna? Det skulle framkommit av sänkan i så fall. Kolla upp det närmare i alla fall, för har du inflammation i lederna, behöver du inflammationshämmande värktabletter för att bli bättre. En receptfri typ som t ex Ibumetin hjälper.
Sedan har man inte eventuellt carpaltunnelsyndrom. Då är det handleden som svullnar och värker. Dessutom försvinner kontakten med lillfingret först, sedan ringfingret. Har man fortfarande känsel och kan räta ut de fingrarna, är det nog inte det syndromet i alla fall.
#25, går det med mina vårdkontakter också tror du? #26, jag ger henne en chans till på torsdagens återbesök. Men får jag samma känsla då som förra gången ska jag begära att få byta. Men jag misstänker att vi inte har nån annan på vår vc, för den är rätt liten. Ska kolla upp detta. Hon var underlig på så många sätt. Kände mig illa till mods på nå vis o gick nog innan tiden var slut. Ville bara därifrån.
# 27 Nej du måste begära ut dem själv. Ingen annan har rätt att göra detta. Skriv bara att du vill ha ut dina journalanteckningar och provsvar och skriv under med namn och perosnnummer samt adress dit det ska sändas. Det har jag gjort många gånger.
#28. Alltså "mina vårdkontakter" på internet. Där man beställer läkartid o förnyar recept osv. Där är man ju inloggad med e-legitimation så det måste väl räknas som att man går dit o lämnar dem själv??
Eller måste jag göra en handskriven begäran?
#29 Finns det som val under mottagningen att begära ut journalkopior där går det bra. Vissa mottagningar har det, andra inte. Som du säger så är man ju inloggad med e-leg.
#26 Din beskrivning av karpaltunnelsyndrom stämmer inte riktigt utan det låter snarare som att du pratar om ulnariskompression vilket är likartat. Vid karpaltunnel får man domningar i medianusnervens utbredningsområde (tumme, pekfinger, långfinger och halva ringfingret). Lillfinger och ringfingret är det ulnarisnerven som försörjer.
Med vänliga hälsningar
Chess
#30 aha! Då ska jag kika :) tack
Ja om du är inloggad med id så ska det fungera.

#30 Jaså? När jag hade besvär av "karpaltunnelsyndrom" för några år sedan, var det precis som jag beskrev och stämde exakt med de beskrivningar som då fanns att läsa på internet. Det kanske var ett samlingsnamn för flera varianter vid den tiden.
Nu får vi hoppas att man har bättre kunskap om dessa besvär och håller isär det ena och det andra. Det finns mycket mer att läsa om det här nu märker jag. Jag har lyckats bli bättre genom stretching av den stora senan, ändrad arbetsställning och mindre belastning för den mest utsatta handen (den högra).

# 30 Precis så som du beskriver hade jag innan min operation av just karpaltunnelsyndrom.
Ha en bra dag! Mongu.
Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!
Idag var jag hos arbetsterapeuten igen, och hon var lite bättre denna gång. Förra gången tyckte jag hon var helskum. Men skönt att det gick bättre idag.
Jag ifrågasatte att jag fick så ont av att använda handledsskydden o det var normalt säger hon.
Fick nya övningar som skulle göras med typ playdohlera. Så nu blir väl sonen glad iaf.
När jag började fråga det här med att jag får så fruktansvärt ont av kyla så reagerade hon och började knappra vid datorn. Hon föreslog att det skulle kunna vara "Raynauds fenomen" och tyckte jag skulle begära utredning för detta (vilket jag precis skickat en förfrågan om till vc).
Nån som hört talas om detta?
Hon säger att jag har inflammation i första senfacket på vänster handled. Skulle testa smörja med inflammationshämmane gel.
Hon tyckte även att jag hade tendens till överrörlighet. Detta var en total chock för mig, då jag tidigare när någon frågat nekat. Men tydligen var det så iallafall. Där ser man. Hon kollade på både knäna och armarna o händerna ang detta.
Efter att ha varit hos läkaren så är det nu konstaterat att jag inte har Raynauds fenomen.
Så vad är det då?
När jag läser om fibromyalgi så stämmer väldigt väldigt mycket. Så nu läser jag ännu mer för att få lite kött på benen.
Ska försöka begära att röntgas och se om de kan se nån förslitning eller så på lederna.
Raynouds fenomen är väldigt vanlig när man är överrörlig och då kan det röra sig om HMS exempelvis…
Med vänliga hälsningar
Chess
#37 Men raynauds hade jag ju inte. Hms vad är det? Var inte det samma som överrörlighet? Och det har jag tydligen tendens till enligt arbetsterapeuten.
#38 Ojdå, läste fel. Missade ordet inte 
HMS = generell överrörlighet (minst 4 poäng på Beighton-skalan) + kronisk smärta som kan kopplas till överrörligheten (dvs muskler, leder). Trötthet, mag-tarm besvär, allergier, domningar osv är överrepresenterat. Förväxlas ofta med fibromyalgi (man kan ha tillstånden samtidigt eller vad som är ännu vanligare - få en felaktig fibromyalgidiagnos).
I länkarna i #13 står mer, bland annat om Beighton skalan som jag nämnde ovan.
Med vänliga hälsningar
Chess
Ska läsa dem igen då :) tack!