prickar på benen
Jag får alltid röda prickar på benen när vi har gympa…. Vad kan det bero på?
Menar du att du blir flammig?
Många blir det när man jobbar med kroppen, svettas, springer eller liknande. Blodcirkulationen jobbar på högvarv
/Maria
Jaha, kan man få bort det på något sätt? För inga andra har det…

Nä, det är så kroppen fungerar för att bli av med värmen.
Hatar cancer och älskar vårlökar.
Men ibland får jag det när inte jag haft gympa….`?
Du kanske har ansträngt dig på något annat sätt då.
Alla kroppar är olika. En del blir röda i ansiktet när de blir generade eller rodnar som man säger och en del inte.
Huden är kroppens största organ och är man ljushyad så syns många gånger små förändringar ganska tydligt och de brukar vara alldeles naturliga och inte farliga alls.
/Maria
Jag funderar över ngt helt annat, ett tag blev mina ben väldigt irriterade då jag rakade benen och jag fick fullt av röda prickar. Efter behandling med kortisonsalva har jag aldrig sett prickarna igen trots att jag fortfarande rakar benen
dock har en av mina vänner alltid röda prickar på sina ben, tror det är hårsäckarna som är så tydliga eller hur man ska uttrycka det.. Men det är inget varken hon eller vi andra bryr oss om..

Blodkärlen ligger nära huden på vissa av oss och det är ju ingen nackedel. Då kan vi räkna med bra syresättning ända ut till de yttersta lagren. Det hjälper också till att svalka av oss vid hög värme inifrån.
Men jag får det när jag rakar benen och när jag typ springer på gympan
Att du får det när du rakar benen är inte så konstigt för då retar an huden på ytan och det är lätt att blir röd och prickig som minimala småsår.
/Maria
Okej, men vilken kräm ska man andvända när man sakar benen?
Någon mild mjukgörande kräm är bra. Det torkar ju ut huden när man rakar.
/Maria
Men alltid så börjar det att svida när jag har andvänt någon kräm. Ibland brukar jag bara ta vatten. Men det blir ju ändå typ röda prickar.
Försök med någon oparfymerad kräm eller olja, typ barnolja.
/Maria

Måste du raka benen? Mina ben gillar inte rakhyvel. Då blir de garanterat prickiga. Det går mycket bättre med rakapparat.
Man kan också använda någon kräm som utplånar de värsta benhåren. Sedan skrapar och duschar man bort krämen efter den tid som den ska sitta för att lösa upp hårstråna.
Ja, men det är inte så snyggt att gå med håriga ben i shorts…
Huden vill gärna blötas innan man rakar. Alltså borde man ta en dusch eller bada i kanske 10 minuter och sen raka. Jag använder engångs rakhyvlar
(det billigaste märket t.o.m) enbart och det har gått bra eftersom jag alltid badar innan jag rakar. Vissa människor har ju raklödder och grejer på benen men jag behöver inget sånt.
Men om jag rakar på torr hud så blir det prickar, ömt, kliar, svider och annat.
Jag får röda prickar när jag rakar benen och eftersom jag är väldigt ljus så syns det extra väl. Det kvittar om jag så badar en halvtimme innan sen smörjer med Aloe Vera gel efter. Jag tycker att Veet hårborttagning är bra, både krämen man smörjer på och skummet man sprayar på. Sen så gör det mig inte så väldans mycket om det inte tar bort 100% av alla hår för jag är så pass blond och har så tunna hår så dom få, tunna hår som blir kvar syns i stort sett inte, man måste titta väldigt noga för att se dom och hur många brukar sitta och titta efter eventuella hår på ens ben? Man kan ju även testa att vaxa med såna där vax-strips. Det gör absolut inte i närheten så ont som många verkar tro! Då brukar man få med en våtservett som man ska torka med på områdena man ska vaxa innan, sen en till som man använder för att gnugga bort eventuella vaxrester på huden. Även efter att jag vaxat så smörjer jag in med en ordentligt fuktigivande hudkräm för torr hud eller Aloe Vera gel. Så testa lite olika alternativ, man måste ju inte absolut raka utan försök hitta ett sätt som tar bort håret med som din hud har lättare att acceptera så du slipper alla röda prickar, inflammerade hårsäckar och ev inåtäxande hår.
/T
jag får aldrig prickar på benen, jag har en äldre modell av ladyshaver, bara att raka, sen smörjer jag benen. skulle jag däremot använda rakhyvel, ja då vore det kört.
Jag har en epilator och den får jag inte alls mycket prickar av heller. Men det är ju inte det mysigaste att epilera hela benen heller.
/T