Knottror på tårkanalen?
Hej!
Jag har nu under 2-3 års tid VARJE höst och vinter fått 1-2 knottror på både övre och undre tårkanalen. Har hört att man kan få det lätt om det ligger förkylningstider i luften (även om man själv inte är förkyld, kan det sätta sig i ens egna ögon) sedan också att det kan bero på väderomslaget.
Det är otroligt obehagligt med ständigt skavande knottra på kanalen, som gör ondast när man blinkar med ögonen, vilket leder i sin tur till kliandet och då blir det bara värre :(
Men jag undrar nu.. vad heter dessa "knottror" egentligen?
Hur kan man behandla/minska dem alt använda ögondroppar?
Tack på förhand!

Det du beskriver är helt nytt och obekant för mig. "Förkylning" i ögon och tårkanaler låter som en av den nya tidens skrönor. I brist på riktiga förklaringar säger folk att de har förkylningar på de mest konstiga ställen. Tidigare brukade man mena luftrören.
Men det är fullt naturligt att vara extra känslig på olika ställen och få besvärande utslag t ex i närheten av ögonen. Visst kan vädret spela roll i sammanhanget. Då tycker jag att man bör uppsöka vårdcentralen och be om ett utlåtande. Det kanske finns renande och lindrande droppar eller salvor mot dina besvär. Har man fått skräp i tårkanalerna, kan de spolas rena och det är helt smärtfritt.
Har försökt googla massvis efter bilder på de små knottrorna jag har på tårkanelerna, men hittar inga och därför ville höra med er här om någon visste vad det heter mer specifikt.
Vet inte om jag själv kan lyckas fota knottrorna, kan försöka.

Dina tårkanaler sitter inte på utsidan. Det är bara den yttersta öppningen man ser. Där ska du inte pilla med fingrarna. Har du fått besvärande utslag, bör du uppsöka läkare. Någon annan benämning än "knottror" eller "fistlar" behövs inte. Tänk också på att du kan ha blivit överkänslig mot något i din make-up, så kolla om ett uppehåll hjälper.
Aha okej, då ber jag om ursäkt att jag trott det heter tårkanal, den "gång" som vissa brukar lägga sin "eyeliner" på.
Jag slutade med smink helt och hållet för över 2 år sedan nu, så det är inget sminkrelaterat och kommer enbart vid höst och vinteråret.
Lyckades fota någorlunda hur den ser ut och har även en i samma öga däruppe.

Aha. Du har utslag utmed den nedre fransraden på ögonen. Det måste kännas väldigt obehagligt. Gå till läkare och be om en lämplig salva mot det där.

Tycker också att det ser ut som en vagel. Försök att inte pilla på den och om det blir för besvärligt sök läkare.
Ha en bra dag! Mongu.
Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!
Okej, det verkar vara små vaglar jag får, men varför just under höst och vintern och hela tiden nästan? :\

# 8 Det är kanske så att du är mest mottaglig för det då. Det är bakterier som orsakar detta och vår och höst är det ofta mycket bakterier i omlopp.
Ha en bra dag! Mongu.
Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!