Hälsa iFokus

Hälsa

Etikettallmänt-övrigt
Läst 4117 ggr
[WX5]
0

Hur får man en vän?

Är ganska så ensam och skulle vilja ha någon att umgås med. Kräver inte många vänner utan EN vän. En som man kan gå på promenader med eller ta en fika eller bjuda hem när man inte har något att göra.

Mannen är borta ganska mycket med jobbet så det kan bli rätt så ensamt här hemma.

[Maine]
0

Finns det några kvällskurser där du bor? Kanske någon som finns på forumet som bor i närheten? Synd att det inte finns en sajt för knyt av kontakter. Glad

[WX5]
0

Jo det finns nog några kurser men jag vet inte vad jag skall välja. Vill lära mig mer om foto bla. Men eftersom mannen är borta så ofta så kan jag inte gå alla veckor och det är ju synd. Har ingen som passar barnen då den enda som kan passar bor så långt borta.

Maria
0

Ja du, det är inte lätt alltid det här med vänner.

Har du några intressen? Föreningsliv är ofta bra för då träffar man människor som har samma intressen.

En hund är hur bra som helst om man vill ha kontakt med andraFlört

Jobbar du? Kanske du kan börja träna, promenera eller liknande med någon arbetskamrat.

Vissa annonserar ju efter vänner också så håll utkik i din närtidning.

Hoppas du hittar någon.Glad

/Maria

Maria
0

Här skriver vi visst samtidigtFlört

Nu vet jag inte hur gamla dina barn är men kanske du kan hitta någon genom barnen. På förskolan? Klassföräldrar? Eller om barnen har några aktiviteter så kanske det finns någon förälder där som man kan umgås med.

/Maria

[WX5]
0

Ja jag gillar att fota (fast jag har bara en kompaktkamera). Hund kan vi inte ha i vårt hus pga allergi fast jag vill så gärna. Att bara få gå ut med en varelse som "lyder" en och ifrågasätter inte.

I min likaltidning så finns ingen sån avdelning där man söker vänner. Det är ju tråkigt för det borde ju vara fler som är ensamna. Än bara mig alltså.

Nä jag jobbar inte. Är sjukskriven sen ett år tillbaka men tanken är väl att jag skall börja jobba igen till hösten. Får se hur det går. Kanske jag hittar någon då men det är så långt dit. :P

Lill-Kisse
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Visst kan man gå kurs eller delta i en cirkel fastän man inte kan delta precis varje gång. Bäst är att säga till från början att man måste avstå ibland. Säg bara som det är. Då behöver ingen bli förvånad eller besviken. Det kan finnas fler i samma situation.

När det gäller fotografering, kan man väl få "hemuppgifter" att lämna in sedan föreställer jag mig. Man kan jobba i grupp eller parvis och träffas på andra tider. Sedan kan man starta gemensam blogg och lägga in sina alster där. Det är också ett sätt att umgås.

[WX5]
0

Tack för tipsen. Skall kolla upp det. Hoppas det inte är för sent att anmäla sig bara.

Mitralis
0

Ser att du fått många bra tips om vart du kan träffa folk så jag tänkte bidra med lite "teknik tips" Glad En del kanske tycker att jag är lite läskig som skriver sånt här men det eftersom det inte är "bara" att träffa en vän så kanske det är någonting av det jag skriver som kanske hjälper i alla fall.

Smartast är nog att satsa ganska brett i början för att få upp farten, så att säga. Prata med så många du kan för att komma igång.
Att hitta en kompis är inte helt olikt att hitta en partner och det krävs lite pyssel och engagemang innan man får till det.

Om du hittar någon som du vill göra någonting med så se till att det blir bestämt en dag inom tre, fyra dagar från det ni pratades vid. Annars så tar det ofta för lång tid och då kommer man av sig. Blir det ett lyckat möte så kan man vänta någon dag och sedan bestämma en ny tid några dagar längre fram.
Smartast är att hitta på någonting som inte är så intensivt så att man måste ägna sin odelade uppmärksamhet åt den andre under en längre tid, det kan lätt bli lite olustigt om man inte klickar första gången.
I början är det bra om man träffas lite halvtätt några gånger så att man får kläm på varandra. Sedan så kan det ta längre och längre tid mellan gångerna man träffas, men man har ändå ett vänskapsband som klarar det.
Det kan vara smart att ha olika vänner till olika saker och det gör också att man inte tröttar ut sin nya bekantskap. En kanske gillar promenader mer än en annan som hellre sitter och fikar.

Jag pratar alltid med folk överallt även om jag inte har något behov av att skaffa fler vänner. Det är ett bra sätt att hålla sig "socialt smörjd" och gör även att folk själva tar kontakt med en för man utstrålar "friendly and approachable". Hittar tyvärr inget bra ord på svenska.
Numera händer det ganska ofta att det är någon "tant" eller "farbror", det vill säga oftast äldre, som tar kontakt och småpratar lite. Bra att öva på om man får vara så fräckFlört

Sedan så får man inte glömma bekanta, bekanta är också braGlad
Har du kanske någon bekant som du kan göra en vän av?

[WX5]
0

Usch det låter så läskigt. Det är ju svårt att börja prata med någon och ännu läskigare om man skall ses senare.Skäms

Men det är nog bara att ta tjuren i hornen eller vad det heter.

[Sisa]
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

# 0   Hoppas också att Du hittar en vän!  Lycka till! Glad

Karmatarerskanise
0

HAr inte läst svaren, men iFokus är ett bra ställe att hitta vänner på Skrattande

[WX5]
0

Jo forum är bra men då måste jag ta mig till Sverige varje gång jag skall på fika. Tungan ute Nä skämt och sido.

tokmulle
0

tackar #8 för tipsen och #0 för tråden (som kunde skrivits av mig själv) :)

// TokMuLLe

"Det finns alltid ett val till"

[WX5]
0

#10 Glömde att tacka. Skrattande

Mitralis
0

#9 Det är läskigt men man får försöka att inte göra så stor grej av det. Börja med att prata med folk i affären. Om det är någon som står och klämmer på tomater samtidigt som du står där så går det ju att säga något i stil med "Nu var det fina tomater" eller "svårt att hitta fina tomater nu". Bara för att öva och komma igång. Låter kanske lite knasigt med du kanske gör någons dag genom att småprata lite med dom Glad

#13 Hoppas att det hjälper något i alla fall Glad

[WX5]
0

Mmm det är nog det. Det var lättare när jag jobbade så kunde man småprata med dom man såg att man kunde göra det. Jobbade som kassörska.

tokmulle
0

#15 utmaningen ligger i att liksom hoppa över den där tröskelen som gör att man får tunghäfta, medan  hjärnan rusar i tankar om ett alternativt samtal. "vad ska jag säga?" "Vad ska han/hon tycka/tänka/tro om jag säger så här?" "kan man säga så som jag sa nyss?" "gjorde jag bort mig nu igen?"

#16 håller med dig :) Stod i ett gatukök/kiosk i två år, inga problem med samtal då, kunde bjuda på mig själv osv. Inga nära vänner som skaffades, men man knöt ändock kontakter (som löstes upp i samma sekund jag slutade jobba, märkligt nog)

// TokMuLLe

"Det finns alltid ett val till"

chik
0

Wx5.Säger som övriga..Hoppas att du finner någon o dela det vardagliga…

O som Hera säger. Här på forumet kan man finna fina vänner.

Jag har fått många goa människor som jag fikar o ut byter åsikter med…

Så bjud på dig själv o se vad de som du känner att du har mycket gemensamt med bor…

Lena som bara hoppas att det blir bra för dig.

Lena.P är jag i verkliga livet.