Hälsa iFokus

Hälsa

Etikettallmänt-övrigt
Läst 4127 ggr
LillaLinn
1

Bli av med sockerberoende

Hur blir man av med sockerberoende?

Maria
0

Åh, det är nog lika svårt som vilket annat beroende som helst och man får nog hitta sin egen väg.

Många kanske trappar ner under en tid medan andra kör på med totalstopp.

Hoppas du får många tipsGlad

/Maria

Braille
0

Jag tror att det är något man får leva med hela livet.

Men man kan ju lära sig äta så man slipper sockersuget. Jag kör med så lite kolhydrater som möjligt, någon variant av LCHF.

Som ovanstående sa så gäller det att hitta en väg som känns trygg för en själv.

Bergspuman
0

Jag måste fråga: Vad ÄR det där sockersuget som det pratas om? Hur yttrar det sig?

Kan en som har abnormt sockersug aldrig äta en fruktsallad t ex och bli helt mätt på det?

Braille
0

Jag är en sån som ibland inte kan sluta äta fastän jag ätit tillräckligt på långa vägar. Jag tror det är belöningskänslan som maten ger som jag inte vill sluta få.

Socker och stärkelse är det som ger mest belöning för mig. Kan bli en riktig kick av det. Så länge jag vill fortsätta ha kicken så kan jag inte sluta äta fruktsalladen/vad som än finns i närheten.

LillaLinn
0

Ja, sockersug. Inte frukt och sånt utan mer godis, kakor mm (allt som är sött och onyttigt).

LillaLinn
0

Tack, mitt problem är ju inte lika stort som hennes kan tillägga att jag absolut inte är fet, snarare underviktig. Så det bästa sättet är att bara låta bli?

Tangotime
0

Hm, det är förmodligen även det svåraste sättet.

Själv bestämde jag mig för att verkligen dra ner på allt godis i söndags. Skulle BARA äta onyttigt på helgen osv. Det gick sådär… Har så fruktansvärt dålig självdiciplin… Och är väl inte 100 motiverad heller kanske.

nyborjare08
0

Sockerberoende kan vara väldigt olika från person till person. En del kan tåla t ex lite frukt eller bär utan att trigga suget medan andra måste avstå från allt sött.

För mig personligen triggar frukt mer sug medan jag verkar klara av bär. Jag blir tillfälligt mätt av frukt men efter ett tag (nån timme) blir jag vrålhungrig och sugen igen. Funkar alltså inte för mig.

En jättebra bok om sockerberoende är Sockerbomben av Bitten Jonsson. Där får du handfasta tips om hur du gör för att bli av med ditt beroende och får också lära dig om hur beroendet fungerar i hjärnan.

Lycka till!

Pauliine
0

ät mullbär dem ska tydligen mindska sockersuget =)

Medarbetare på träning -Instagram: PaulineSvorono

JennaKi
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Anna Skipper från Du är vad du äter ger många bra tips både i sitt program och på Anna Skipper sidan. Här kan du läsa mer om kost för sockerberoende.

Jag vet att sidan uppdateras ofta och att Anna personligen svarar på mail om du har några frågor eller behöver hjälp.

Jenna