Hälsa iFokus

Hälsa

Etikettalternativmedicin
Läst 15517 ggr
Maria
1

Blodförtunnande

Inför min kommande operation så har jag fått en lång lista med läkemedel som ska undvikas innan som har blodförtunnande effekt. De mest känsa är ju Treo, Magnecyl och liknande.

Däremot visste jag inte att även Fiskolja som Omega3 och Ginkgo Biloba även hade denna effekt. Likaså högt intag av vitlök.

Det kan vara bra att veta. Många gånger har man en föreställning att naturläkemedel skulle vara ofarliga men de genomgår heller inte samma tester som godkända läkemedel.

/Maria

[SvenA]
0

Naturläkemedel kan även ta ut effekten av dom odinerade medicinerna så det gäller verkligen att ta reda på vad som händer när man stoppar i sig olika preparat

Maria
0

Ja, Johannesört är inte lämplig med Migränmediciner vilket kan göra att effekten tappas.

/Maria

mongu
0

Oh ja det är många saker som kan påverka som man aldrig kan tro egentligen.

Så detta med olika naturpreparat eller även mat är lurigt. T.ex. gröna grönsaker när man är Waranbehandlad osv.

Precis som Sven säger så är det jätteviktigt att va öppen med om man äter naturmedel och har vanliga mediciner. Det är inte säkert att de passar ihop.

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

Halvdansken
0

Min man som har fått lite blodproppar och käkar blodförtunnande ska undika k-vitamin (som finns i Kål, praktiskt nog). Det är ett vitamin som hjälper till att kuagulera blodet, vilket är dåligt om man är blodproppsbenägen.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

mongu
0

Precis det är flera gröna växter som innehåller K-vitamin.  Viktigt att känna till annars tar man ju medicin i onödan. Samt kan äventyra sin hälsa.

Detta är ju bara en sak som kan påverka våra kroppar exemplen är många.

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

[SvenA]
0

Grapefrukt påverkar vissa hjärtmediciner

[YlvaP]
0

Det där med att fiskolja och omega 3 fanns blodförtunnande visste jag för jag har blödarsjuka och tänkte testa omega 3 men fick en smärre chock när jag läste på förpackningen.

mongu
0

Om man äter Simvastatin ska man va mycket försiktig med grapefrukt. Synd tycker jag då jag gillar blodgrape. Men det är slut med det nu.

Ha en bra dag! Mongu.

Bergspuman
1

Jag som äter antidepressiva ska helst undvika just Johannesört och även Rosenrot. De kan förta verkan av min ordinarie medicin.

Anders 50
0

Om man äter Simvastatin ska man vara verkligt försiktig!  Nu varnas det för "statiner".

Jag har slutat äta den, fick världens biverkningar!

(blev OT, förlåt!)

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!