Hälsa iFokus

Hälsa

Etikettallmänt-övrigt
Läst 9822 ggr
Leffe
0

Ett öppet apotek

Nu har jag upptäckt att det finns apotekt för recept som har öppet alla dagar, måndag-söndag, mellan klockan 8.00 och 22.00. Det är nya Cura-apoteket

Mainebusters
0

Var tvungen att googla, för jag fattade nada. Det är visst en apotekskedja på ICA.

Lite mer info finns här: http://www.ica.se/curaapoteket

Hoppas det är ok LeffeD att jag la näsan lite i blöt här. Flört

Leffe
0

#1 Det var bra att du gjorde det för jag glömde skriva att jag hittade apoteket på ICA Maxi i Solna

Maria
0

Bra att veta. I Göteborg hade vi förr två nattöppna apotek men jag tror numera att ingen har dygnetrunt öppet.

/Maria

[SvenA]
0

Vi har haft ett dygnet runt öppet i stockholms city och jag tror nog att det finns kvar

Mainebusters
0

#2  Lite taskigt, det finns två stora ICA Maxi butiker i Örebro och Kumla, men de fanns minsann inte med på listorna! Flört

asmaa
0

#4  Ja apoteket i Stockholms city har fortfarande de tiderna. väldigt bra att det finns, dock borde det nog finnas på fler större städer tycker jag

Mosaik02
0

sen finns det ju ett annat alternativ som inte många tänker på. på Apotekets hemsida kan man logga in med E-legimation och beställa hem sina receptbelagdna mediciner så dom komer hem i brevlådan tar runt 2 dagar att få hem medicinen perfekt tycker jag Skrattande

evrekaw
0

Det skulle ju var underbart om detta kunde komma längre norrut också. Men som vanligt låter förändringar alltid vänta på sig om de finns norr om Dal-älven.

Jag kan vara en riktig slarvmaja och upptäcka för sent på fredagen att jag inte har medicin så det räcker över helgen. Det enda jag då kan göra är att åka till akuten och därigenom få de tabletter jag saknar och måste ha.

"There is nothing more despicable than respect based on fear."

Leffe
0

# 7 Sedan måste man hämra försändelsen i den affär som posten anlitat för paket och liknande

Mainebusters
0

#7  Jo, det använder jag mig av, men nu när det finns fler apoteksbolag, så skulle jag vilja ha möjligheten att beställa där med.. En del mediciner får de inte sända per post, så då blir det att traska iväg till apoteket likförbaskat. Flört

RuiXue
0

Här i Köpenhamn har vi dygnet runt öppna apotek på minst ett par ställen. Ligger ett längs med Amagerbrogade ute på Amager (jag bor ute på Amager), och ett inne på Vesterbro alldeles nära Köpenhamn centralstation. Rätt skönt att veta att krisar det går det att hämta ut recept när som helst på dygnetGlad

När jag var yngre och åkte in till jourcentralen för halsfluss eller öroninflammation så var det självklart alltid på kvällar när till och med sjukhusapoteket hade stängtFoten i munnen

Jennie

Leffe
0

#11 Det är typiskt att det mesta akuta sker alltid på natten eller helgen

RuiXue
0

#12 Murphys lagar att det blir såFlört

Jennie

evrekaw
0

#13n Ja, eller som det heter på¨svenska… Lagen om alltings djävlighet…Flört

"There is nothing more despicable than respect based on fear."

HannaM
0

Nöjd och glad med apoteket inne vid centralen i stockholm med dygnetruntöppet. Har varit där många gånger på grund av min slarvighet och glömska. Numera också skönt att alvedon och sånt finns i vanlgia mataffärer som har öppet lite längre men bortskämd är man, har apotek fem minuter härifrån med bil som har öppet till åtta på vardagar och sex på helger. Det finns trots allt några positiva saker med stockholm.

Primulan
0

#7 jo det är jätteenkelt att beställa på nätet om det bara funkar. Ungefär hälften av mina recept fungerar, resten får jag gå till apoteket för att handla, men det blir kanske bättre. Just nu blir det bara dubbeljobb.

Ett recept fattades det 2 tabletter för en årsförbruknin- gick inte alls. Ett recept var utskrivet 2*50 istället för 100- ingen rabatt. En nässpray skrevs ut i 2 st enstycksförpackningar- ingen rabatt, skulle varit 2stycks, men på apoteket kan de rätta till det och så skyller de på läkarna. 

Jag har tröttnat och går till apoteket och handlar allt jag behöver.

Mosaik02
0

#16 det där låter riktigt märkligt…..och jag tycker det mer låter som det är läkarslarv som ligger bakom det för apotekspersonalen får väl inte ändra nåt som står på recpetet utan att ringa läkaren först?

får du pappersrecept eller är dom inlagda på datorn? ett tips är att du själv kontrollerar recepten så att allt ser riktigt ut på Fass så kan du själv kontrollera priset på receptbelags medicin och vilka förpackningar som man får rabatt på

har du samma läkare som alltid skriver ut dina recept eller varierar det?

jag har nu samma läkare och hon skriver ut mina recept i sömnen känns det som HeHe men innan så hade jag olika läkare och jösses vilket krångel alltid så va det nåt fel på recepten vilket gjorde att man oftast själv fick jaga läkare tills man fick ändrat receptet

för mig så funkar det alltid att beställa medicinerna på nätet jag äter ungefär 10 stycken olika sorter och det är aldrig några problem dom kommer hem i brevlådan hos mig och jag har aldrig behövt hämta det på posten

Mainebusters
0

#17  Tabletter som Citodon får man inte hemsänt.

Tatsja
0

Frågade igår vårat ICA Kvantum om de har det. Nej inte än, men det kommer senare. När kunde hon inte svara på. Men att det blir inne i affären, upplyste hon oss.

Bara att vänta och se då.

Väl mött, Tatsja

Du tittar väl in på Fotboll iFokus?

Leffe
0

Jag har slutat att skicka efter medicinen. Får ändå gå lika långt för att hämta paketet som att gå till apoteket

Primulan
0

#17  Alla recept har gått via datorn. Den som var utskriven 50*2, var jag hos min hjärtdoktor och då sa jag det till honom, så jag fick se hur det såg ut i hans dator. Den som skulle varit utskriven hittade han längst ner av 15-20 små rader, omarkerade.
Nässprayen var jag på apoteket och fick upplysning om att det var ingen läkemedelsrabatt på. Jag frågade om det fanns någon med rabatt, jag fick svaret Nej. Varvid jag gick hem till min dator och letade upp att det fanns visst. Jag ringde min vårdcentral där var sommarvikarierarnde distriktsköterska, som gång på gång försökte upplysa mig om att " du får ju läkemedelsrabatt på det när du handlat tillräcklig mycket". Till sist gav hon sig och talade med doktorn som skrev ut ett nytt recept, som ju i alla fall blev fel men jag fick ut det när jag kom till apoteket med rabatt.
Det att det fattades 2 tabletter i en årsförbrukning kan väl i alla fall inte doktorerna rå för.
Jag tycker i alla fall inte man ska skylla på läkarna när systemen är undermåliga, deras huvuduppgift är väl ändå att vara läkare.
Men det blir nog bättre nu när jag bara ska gå till min husläkare.

Mainebusters
0

#21  Nässprayen som du fick i stället och hade förmån på, var det samma aktiva substans i eller blev det då något helt annat?

Och jo, jag tycker ialla fall att det är läkarna som ska se till att det blir rätt antal utskrivet, de ska ju räkna ut hur mycket som går åt. Men ibland när de läser Fass så kan det bli fel och de skriver ut för lite. Jag får aldrig en årsförbrukning av något på en gång, utan det blir fler uttag istället.

Men det är klart, det beror ju på vilka förpackningar som finns av olika mediciner. Glad

Nuförtiden när jag får ett nytt läkemedel så frågar jag om den går under förmån, så jag inte får en chock när jag kommer till apoteket. Det kan bli dyrt. Men finns det inget alternativ, så är det inte mycket att göra..

Tatsja
0

Mina recept är elektroniska, sen kollar jag alltid på nätet på mina sidor och ser när det är dags att hämta ut och vilka.

Väl mött, Tatsja

Du tittar väl in på Fotboll iFokus?

Mainebusters
0

#23  Jag också. Men det är synd att man inte kan tillämpa det på de andra apoteksbolagen. Nu blir man tvungen att åka till samma ställe hela tiden. Om man beställer elektroniskt alltså.

Sedan har det blivit nyordningar för oss som har delbetalning hos Apoteket. Jag kan inte använda mig av det hos de nya bolaget från       1 juli. Om jag vill göra det måste jag ansöka om nytt konto hos dem..

Det var nog bäst som det var förut.. Nu kan jag inte åka till det närmaste Apoteket, utan får åka till annat. Man får planera sina inköp.

[SvenA]
0

#24 Vad menar du ska man inte kunna hämta ut varorna på vilket apotek som helst

Mainebusters
0

#24  Om jag vill utnyttja min konto för delbetalning måste jag åka till Apoteket om jag inte öppnar ett nytt konto på annat apotek.

Men om man betalar vid uthämtningstillfället så kan man naturligtvis gå vart man vill.

[SvenA]
0

Tack för klarläggandet

mongu
0

# 22 Apoteken måste följa det som står på recepten är det skrivet som endos av t.ex. näsdroppar så är det just det man ska få.

Sen att en del mediciner inte stämmer för att det är skrivet att man ska få 100 sen kanske dom ligger på 98 tabletter per förpackning är ju ett dilemma. Men skiljer det mycket som när jag stod på hög dos av Neurontin där det var skrivet 100 * 6 förpackningar men dom låg på 90 per förpackning. Där fick jag mer vid ett annat tillfälle så jag fick ändå rätt antal tabletter.

Har använt mig av Apoteket på nätet och fått det hemsänt. Då vi har lantbrevbäring här så får jag det direkt hem i postlådan. Behöver inte åka in och hämta det där jag hämtar paket. En bra service.

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

[SvenA]
0

Tänk om man hade den servicen ändå

Mainebusters
0

#28  Det är kanon med hemleverans. Men mina starkare tabletter med särskild förskrivning måste jag hämta på apoteket.

mongu
0

# 29 Ja det är en fördel med att bo på landet. Sen finns många nackdelar med.

# 30 Har inte testat med läkemedel på särskilt recept men tvivlar på att det går att få dom hemskickade.

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

Primulan
0

#22 Lomudal nasal i 2pack samma som enpacken som inte har subvention.

Jag tycker trots allt att datasystemen kunde varit användarvänliga, tex ett klick till för att komma till dem som inte finns med subvention så skulle felen minska eller att de var rödmarkerade.

Men jag tror att det rättar till sig med tiden när det är mer inkört system.

Jag fick en hudkräm utskriven för något år sen och den fick jag alltid gå till apoteket två gånger för den fanns ju inte hemma och via nätet fick jag den direkt men fick vänta någon dag extra men det står ju när man kan hämta ut det.

Och så behöver man ju inte stå i kö när man ska hämta det, inte i receptkön i alla fall och det kostar ju inget extra.

Man kanske skulle göra ett nytt försök, det var ju ett tag sen sist. Det sista felaktiga har kanske gått ut.

Mainebusters
0

#31  Ja, det ser ju ut som vanliga recept på listan, men de som är starkare, typ kodein, de skickas inte på posten. Men det har väl sina skäl..Glad

mongu
0

# 33 Säkert det finns en risk att det kan försvinna på vägen.

Ha en bra dag! Mongu.