Hälsa iFokus

Hälsa

Etikettallmänt-övrigt
Läst 8923 ggr
[Ai-chan]
0

Mår inte bra

Har dom senaste dagarna inte mått något bra alls. Tänkte kolla här om ni kanske vet något vad det kan vara. Men ska nog till veckan höra av mig till hälsocentralen om det är kvar.
Det är väldigt sällan som man är sjuk. Så man e ju lite smått orolig.
Vet inte vart jag ska lägga in den hära tråden. Men men.

Allafall så. 
Började det först tidigare i veckan att jag fick ögontics till baka som jag inte har haft sen i barndomen. Och tycker att det är väldigt konstigt. Och att det alltid kom på eftermiddagen. Oftast när jag var tröttare. Och sedan senare på eftermiddagen och på kvällen så hadde jag hela tiden världens huvudvärk. Migrän liknande eller något kanske. Och samtidigt yrsel. På grund av att det gjorde så ont.
Har även varit trött och seg senaste tiden pga det.

Och har även senare i veckan fått mensvärk (väldigt ont i magen) har det känds som. men inte fått det, alltså mensen. Och i fredags så vart jag även extremt illamående och började frysa och fick feber mot kvällen. Och nu i helgen så har jag bara haft ont i huvudet, yrsel, ont i hela kroppen mer eller mindre. ingen kraft heller  i kroppen att göra något. illamående. ont i halsen osv. Men huvudvärken och yrseln som tar mest kol på mig. Och jag vaknade även i morse med huvudvärk och yrsel och har haft det hela dagen nu och hela dagen igår (då jag hadde mest som feber . men som febern sjunkit idag). Känner mig väldigt borta i huvudet. Orkar inte änns gå och duscha eller göra nå mat. Knappt jag orkar sitta här.

Är det normalt att ha huvudvärk i snart i en vecka till o ifrån? Samtidigt yrsel? Och även få ögon tics tillbaka i vuxen åldern? (är 24år) Men nu så har jag inte tics hela tiden.  Men rätt så ofta.

Går och tar alvedon till och ifrån. Febern släpper. Men huvudvärken o yrseln är kvar. och hela kroppen känns inte alls med.
Hoppas att det går över snart. har för mycket att göra till veckan.

Men är inte snorig o så som man brukar kunna va i förkyldning. Men hostar till och ifrån då det gör ont i halsen.

Men mest huvudet o det som oroar mig lite.

var tvungen o skriva av mig någonstans. då det är väldigt sällan som jag är sjuk. så man blir lite små nipprig.

RuiXue
0

Kan du möjligtvis ha fått influensan? Det är min första tanke i alla fall.

Jennie

Tofu
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ensidig huvudvärk som påverkar ögat? Har du bytt diet eller äter P-piller, sånt?Finns mycket som kan ge de symtom du beskriver.Då du inte har snuva, är det förmodligen inte bihålorna.Tycker du skall söka för bakterier i urinen-börja där' vänta inte för länge.Finns remsor på apoteket som kan påvisa förekomst av protein i urinen-bakterier.Sänkan kan säga en del.Efter den kalla vintern kan man befara köldkänslighet.Ät ingen kall mat,frukt eller vatten.Värm allt-rumstempererat.Kyla får ämnesomsättningen att sjunka och då får bakterier fäste.Tex hela tänder är viktigt.D-vitamin rån solen och från fet fisk.Lycka till med hälsan!

[Ai-chan]
0

Inga nya tabletter och inge p-piller eftersom jag slarvar med dom. Och ingen ny diet.

är ännu inte bra. febern går uppe och ner. och hostan är grymt jobbig. hostar så man nästan spyr plus att man hostar ofta. så man får även yrsel o huvudvärk utav det med mera.

borde man kanske gå till hälsocentralen och kolla? Men jag har inte direkt råd med det.
Något man kan göra hemma? Har tagit massa alvedon o noskapin. men det fortsätter bara. Känns inte som att man är på bättringsväg heller. Ena stungen kan man ha febern under 38 och andra stunden över 38.

Har ingen matlust alls så jag har knappt ätit den senaste veckan. (inge matlust plus inge ork till att laga mat). Druckit mycket vatten har jag allafall.

brukar inte vara så sjuk så hära länge annars när jag är sjuk - som e då väldigt sällan.

Jag är extremt seg och orkar knappt gå på toan och sånt. Kanske beror en hel del på hostan med. Men febern är jobbig med då man bara ligger o svettas om nätterna eller har feber frossa och fryser och sånt.

[Ai-chan]
0

Influensan vet jag inte heller. Har aldrig haft det tror jag.

Maria
0

Har du haft feber såpass länge nu så skulle jag råda dig att söka vårdcentralen.

/Maria

[Ai-chan]
0

spydde nyss med sen så vet jag inte om det beror på hostan eller ej. men men. inge roligt.

mjo. får kontakta hälsocentralen

[Ai-chan]
0

Var till sjukhuset idag och fick veta att jag hadde körtelfeber. Kraftig sådan med.

Karmatarerskanise
0

#7 Ajdå, hoppas det går över så fort som möjligt. Kan vara väldigt långdraget.

Men tur i oturen att det inte var något allvarligare :)

Maria
0

#7 Så skönt att du har fått besked.

Nu gäller det bara att vila och ha tålamod

Krya på digGlad

/Maria

[Ai-chan]
0

#8 Jo tur att det inte var något seriöst fel.  Jo har också hört att det är långdragit. Men eftersom jag har redan gått me det så länge så borde det bli bättre snart. Hoppas jag!

#9 Jo det är skönt. 
Japp. Vila och tålamod. Men typiskt att man skulle bli sjuk just nu när man har så mycket att göra och mycket inplanerat för en gång skull. Plus att kusin har kommit hem i 2 veckor som man man inte har träffat på några månader då hon bor i england annars. Och vi hadde så mycket planerat och göra. Men inte kan jag göra så mycket nu när man är som man är. Suck!

Nä. Hoppas detta går över snart så man kan få komma tillbaka till livet!

[Ai-chan]
0

Ajja. Får och har ätit en massa glass allafall. Plus att jag får mat och sånt utkört. Så lite lyxigt är det.

[GunillaF]
0

Vad bra att du till sist fått veta vad som var "fel" med dig. Jättebra att du får i dig något i alla fall.Glad Krya på dig!

[Ai-chan]
0

Nu har det gått en tid sen jag var jätte sjuk med körtelfebern. Jag trodde jag var på bättringsvägen. Började bli piggare, febern försvann, slem i halsen började släppa, och det onda i halsen började släppa, och hostan blev lättare.
Men tiden gick och hostan försvann aldrig helt. Den lättade upp. Men kunde ibland ändå hosta väldigt kraftigt.
Men nu så har hostan bara blivit värre och värre igen. och har varit väldigt seg dom senaste dagen. Och ibland till gränsen till feber. hadde lite smått feber idag. har även ont i halsen som jag har haft dom senaste dagarna, kan knappt sova om nätterna på grund av halsen. och även blivit lite snorig och sånt.

Går det aldrig över körtelfebern? om det nu är det jag ännu har över? jag är så less på hostan. kan inte göra något på grund av den. och nu börjar jag bli skraj för att den inte kommer att gå över till jag ska till london på konsert början av juli. då vill man ju vara pigg och fri ifrån hostan så man orkar med.
är det normalt att körtelfebern ska gå och fram o till baka och hålla i sig så hära länge? kan man göra något så det lättar? allafall hostan som jag har extremt jobbigt med. den är stup i kvarten, hostar hela tiden, får nästan inge vila, inge luft. Blir aldelse yr. och jag har inte tid och bli sjuk igen. måste bli frisk.
hostan känns som att den är mest torrhosta men även ibland slemhosta.

eller ska man åka till sjukhuset igen? men dom verkar inte kunna göra något åt det.

hostar ihjäl mig känns det som. hela tiden så man nästan spyr med.

så hära länge har jag aldrig vart dålig.

[Ai-chan]
0

spydde nyss över hela vardagsrummet kändes det som.

Maria
0

Jag hade nog tagit en sväng till läkaren igen med tanke på att du ska iväg på semester.

Kanske kan du få något hostdämpande som Cocillana-Etyfin eller något slemlösande som Acetylcystein eller liknande.

Hoppas verkligen du kryar på dig.

/Maria