Hälsa iFokus

Hälsa

Etikettallmänt-övrigt
Läst 12634 ggr
Siimon
21

knakande käke

Vet inte om detta är rätt sida.

Men högra sidan av min käke knakar när jag tuggar, öppnar munnen och rör käken från sida till sida. Riktigt irreterande.

Är detta farligt och kan man slita ut käken? Ibland kommer jag på mig själv sitta och öppna munnen och ta käken från sida till sida medvedet.

OCh om jag tuggar nåt riktigt segt så kan käken smälla till högt.

Jag ska ringa tandläkaren så snabbt som möjligt. Men är rädd att jag måste röntga. HAr tung piercing och måste köpa plast stav först :p

menmen. Nån annan med samma problem?

[Tassy]
0

Japp, jag har samma problem. Min käke kan låsa sig helt och om det vill sig illa så är det under en gäspning… Inte kul! Obestämd

Ofta beror det på att man spänner käken i sömnen, ligger och biter ihop krampaktigt eller gnisslar tänder. Är det riktigt illa så behövs bettskena, så tandläkaren är ett klokt val. Det kan ge förslitningsskador och tandskador om man biter ihop/gnisslar mycket.

Starfall
0

Jag har precis samma "problem", ibland är det värre än vanligt. När det är som värst reagerar folk i min omgivning på att "något smäller" när vi äter. Då är det min käke som låter Skäms

#1 Så det fungerar att gå till tandläkaren och få hjälp med detta? Det måste jag göra då:)

[SarahOhrn]
0

Min sambo har liknande problem, när han gäspar så smäller det ofta till rejält! Kan det vara för han gnisslat/gnisslar tänder tro?

[Tassy]
0

#3 Absolut, det kan vara en orsak.

bluemary
0

´Rekommenderar varmt en bettskena. När jag är själv hemma
så brukar jag använda den för att på så sätt få mig att slappna
av i käkarna. Det går ju inte att tänka bort, utan spänningarna
finns ju där omedvetet. Visserligen så är det dyrt med en bett-
skena, runt 2000:- men tycker att det är det  värt.