Hälsa iFokus

Hälsa

Etikettsmärta-och-värk
Läst 12884 ggr
Kaninisen
1

Ont i anklarna

I går fick jag så otroligt ont på framsidan av anklarna (dvs. högst upp på fötterna på framsidan) när jag joggade under uppvärmningen. Efter det gick det jättebra att springa fort ifall jag skulle springa efter en boll (spelade tennis).

Idag var jag ute på en lång promenad, gick i lugn takt men ont gjorde det igen.

Och jag har ändå nya löparskor som är formade efter såna med stora hålfötter, i mina converse jag hade idag har jag en speciell sula med bra stöd.
Borde jag gå till någon speciell och få någon speciell sula gjord eller vad kan orsaka detta plötsliga problem?

RuiXue
0

Har du någon gammal stukning? I så fall kan det vara det som spökar för dig. Jag slet nästan av ett ligament i min vänstra fotled för snart 5 årsedan, och det har jag ont av än idag av och till. Ofta när jag har "fel" skor. Vissa dagar gör det så ont att jag knappt ens kan sätta ner foten i marken utan nästan skrika högt av smärta!

Jennie

Kaninisen
1

Oj, det var ju flera år sedan. Fast visst trampar man lite snett då och då, men en riktig stukning har jag inte haft på ett tag.

Lill-Kisse
0

Inte alls konstigt att man får ont någonstans, när man tränar hårt i nya skor. Du borde ha gått in dem försiktigt först. Fötter och skor behöver vänja sig med varandra. Ta dina gamla skor nästa gång du tränar. Använd bara dina nya skor på promenader till att börja med och tills smärtan gått över.

Kaninisen
0

#3 Jag har tränat i dem förut, det ha gått jättebra..

Lill-Kisse
0

#4 Märkligt faktiskt. Kanske bäst att göra som du själv föreslog, dvs gå till någon kunnig person med dina skor och beskriva vad som har hänt. Har du hört med butiken, där du köpte skorna, om andra haft liknande problem?

Kaninisen
0

#5 Det är inte bara med de skorna, även i mina converse där jag hade lagt in en sula som är mer formad efter fötterna (inte just mina). Men ska kolla om det finns någon i närheten! Tack så mycket!

Lill-Kisse
0

Föresten. Vad skrev du om stora hålfötter och stöd? Menar du att du har hög hålfot? Har du haft stöd tidigare på grund av det eller är stödet något nytt du börjat med på sistone? Varför har du stöd?

Kaninisen
0

#7 jag har stor hålfot, så när jag står blir det liksom snett. T.ex. om jag har converse åker tyget över sulkanten för att foten pressar… hm… svårt att förklara.
Men jag har börjat på sistone med stöd, inte för att jag haft ont utan bara för att minska risken för skada i framtiden, kan väl inte vara bra för knäna att stå snett.

mongu
0

# 8 Om du har så stor hålfot så måste du ha särskilda stöd i dina skor. Då inte bara i ett par utan det behöver och måste du tänka på varje gång du köper skor.

Som du själv skriver om dina converse, där ser du ju att du måste ha nåt stöd.

Om du inte är rädd om dig och sköter detta så kommer det besvär förr eller senare i både knä, höfter och rygg.

Du nämner bra saker själv så jag hoppas du är så klok att du gör som du säger.

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

[Tassy]
0

Har du sulor som inte är dina så bort med dem omedelbart! Katastrof för fötterna för att ta det i klarspråk. Har du fotproblem som kräven inlägg så ska de vara gjutna efter dina fötter.

Kaninisen
0

#10 Jaha det var min farmor som tipsdade, de är lite formade så det går nere vid tårna, högre upp vid hålfoten… Men nu när du säger det kanske det inte är så bra? :S

mongu
0

Ta kontakt med ortopedtekniska på det sjukhus du tillhör så du får specialgjorda inlägg.

Det är jätteviktigt för din hälsa framöver.

Man ska aldrig använda inlägg som är gjorda åt nån annan man har oftast inte samma fel och då blir det felställningar.

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

Maria
0

Detta är lit OT men jag är dålig på det här med inläggningar i skor.

Ofta börjar det väl med besvär, man går och får sina fötter avgjutna och sedan inlägg till skorna.

Då undrar jag hur det fungerar? Avtrycken blir ju på dina redan "felställda" fötter. Borde man inte förebygga och ta avtryck när fötterna är OK. (fast vem tänker på det då?Obestämd)

Kan någon förklara?

/Maria

mongu
0

# 13 Det klart att det blir så på de felställda fötterna. Men man utgår från ett "normalläge" och gör avgjutningen.

Sen passar man in det i de skor man har tänkt att ha.

Då blir stödet på rätt ställe på fötterna eller vad det nu är.

Ofta är dom väldigt duktiga de som håller på med ortopedtekniska hjälpmedel. Det gäller dels då skoinlägg men även proteser av olika slag, orthoser, bröstproteser, gördlar, stödförband för t.ex. knän osv.

Ha en bra dag! Mongu.

Maria
0

#13 Tack för svar.

Jag tror också att de är väldigt duktiga, jag har bara inte förstått det här med "redan felställda fötter"

/Maria