Alzheimers?
Jag är bara 34år men funderar om alzheimers. Hur ung eller gammal kan man vara när man får det? Jag är så tankspridd att jag inte vet vad jag gör. Gick in i sovrummet för att göra något/hämta. Kommer dit allt borta i skallen. Idag frågade jag min särbo vad ska vi äta idag? Då sa han att igår hade jag sakt lunch korv och makaroner. Helt glömt bort.
Kan förlägga plånboken,nycklar. Och måste leta.
Mvh Angelica
voff på er värd för jack russell terrier
Känner igen det där. Så frustrerande.
Min läkare säger det är pga min smärta och fibro.

Ska ta upp detta vid nästa tillfälle.
Mvh Angelica
voff på er värd för jack russell terrier

Absolut påverkar värk !! 
Egen erfarenhet 
Det är ytterst ovanligt att drabbas av demens eller Altzheimers vid så ung ålder.
Det du berättar kan ha en massa orsaker som stress, värk, personlighet, värmen m.m.
Jag tror de flesta känner igen sig lite granna…
/Maria
Absolut, så där göra alla ibland, man orkar inte vara hundra procent närvarande hela tiden, tex efter en jobbig dag på jobbet, och då kommer man hem lägger i från sig sakerna, och så har man glömt bort varty sen.
Inte så ovanligt.
Så länge du inte har mycket alzheimers i din släkt så ska du inte oro dig för det.
//Maria
Everything will be okay in the end, if it´s not okay it´s not the end.

jag hörde någonstans att om man lägger bort ex nycklarna och inte kan komma ihåg vart man lagt dem så är det " vanlig" förvirring, så länge du vet vad du letar efter så e det lugnt!
eller att man glömt vad man skulle laga för mat, eller hämta.
Så ta det lugnt och slappna av, det kan vara vanlig stress, värme, andra saker som håller hjärtan sysselsatt =)
Jag var på stan igår..skulle sen åka hem, och mindes inte för mitt liv VAR jag parkerat bilen!? Brukar alltid parkera på ett ställe så jag VET var den står, men igår var platsen upptagen, jäpp.
Gick och letade på flera parkeringar, men min opel fanns ingenstans. Det slutade med att jag fick ringa karln så han hämtade mig. Sen på kvällen åkte vi in och letade då det var mindre bilar överallt. Och se dääär stog den ju, på gatan där jag aldrig nånsin ställt den förut..
Larmklocka??
Det enda jag känner till om altzheimers är att är du yngre än 65 år kallas det för presenil demens och utvecklas till det sämre i en rasande fart, är du äldre än 65 år kallas det för senil demens och förloppet går långsammare.
Jag har sett att vissa har reagerat på att dom upptäcker att dom har komihåglappar lite överallt ,
har man altzheimers så har man sina klara ögonblick och förstår vad som händer med sig.
Kom ihåg att detta är min upplevels när jag jobbat med både lätt dementa och gravt dementa i 6 år, så detta stämmer ju inte på alla…
Från Wikipedia:
Demens (latin) betyder ordagrant utan själ. Demens är en varaktig sjuklig störning av högre intellektuella funktioner med försämring av minne och logiskt tänkande samt personlighetsförändringar och emotionella störningar utan medvetandesänkning. De flesta fall av demens drabbar äldre personer, senil demens. I folkmun sägs det ibland att dementa är "senila" men ordet senil betyder kort och gott "gammal". Demens som drabbar medelålders kallas presenil demens. Bland människor över 80 år räknas demens som en folksjukdom. Var 5:e person över 80 år drabbas av någon typ av demenssjukdom.
Det finns tre typer av orsaker till demens:
- Primärdegenerativa demenser där en sjukdom med okänd etiologi skadar hjärnvävnaden. Exempel är Alzheimers sjukdom och frontallobsdemens.
- Vaskulära demenser, där den vanligaste typen, multiinfarktdemens, orsakas av många små hjärninfarkter (blodproppar i hjärnan).
- Övriga demenser, vilka är sekundära till en annan kroppslig sjukdom, till exempel B12-brist, Huntingtons sjukdom (danssjukan), alkoholdemens eller lågtryckshydrocefalus.
Äldre personer drabbas ofta av demenslika symptom vid störningar i livet såsom personliga kriser, sömnbrist, vätskebrist, bristande mathållning eller infektioner såsom urinvägsinfektion. Vid en äkta demens finns oftast en sådan så kallad pseudodemens ovanpå den äkta, som orsakas av hjärnskadan. Denna falska demens kan gå tillbaka om exempelvis regelbunden tillsyn leder till bättre kosthållning och förbättrade matvanor. Själva grunddemensen är dock irreparabel.
/Maria

Jag tror att dom flesta bara är stressade och ofokuserade. Jag hittar sällan bilen på parkeringen och det händer ofta att jag letar efter saker överallt och här och där. Ibland håller jag till och med i det jag letar efter.
Tror inte att jag har varken altzheimers eller presenil demens. Men det är klart, det finns alltid undantag till regler så det finns ju dom dom som får sånt.
Själv röstar jag på att det är stress som gör det. Funderar på att gå på KBT för att lära mej att kontrollera stressen och på så sätt få bättre minne =)
Det finns en del som tyder på att LCHF/lågkolhydratskost motverkar alzheimers. Tyvärr vågar jag inte länka till studierna som finns att tillgå på nätet på grund av risken att det kommer att kallas reklam och raderas. Det går dock bra att skriva ett meddelande till mig så skickar jag länken där. 
Jag är bara 15 och börjar själv fundera på om jag har det, mitt minne är helt kaputt. ;D

Om du är 15 år tror jag att vi med 99,99 procents säkerhet kan utesluta både Altzheimer och demens!!
Man kan vara disträ oxå.. ofta distraherad av en massa andra tankar far runt i huvudet.. vid tex stress.. o vad jag mins av 15årsåldern så for det runt en massa tankar om allt möjligt på mig iallafall.. både på det motsatta könet o kompisar o allt möjligt! 
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
När min son var 15 så kunde han bara ta till sig korta meningar
. Två saker i en mening blev för mycket.
Ex. glöm inte nyckeln och ta med väskan. Det blev bara för mycket…
/Maria
#14 Haha, jodå men ibland undrar jag ju när jag inte minns om jag låst dörren för en minut sedan. ;)
#16 Jag lovar att det går över…eller också är det din personlighet. Vissa är bara så virriga
/Maria
Måste få fråga: Är det något i din omgivning som händer just nu? Precis som Bumbleboo skriver kan anledningen till din tankspriddhet kan nämligen orsakas av att du har mycket omkring dig eller att du mår dåligt på något sätt.
Jag har aldrig hört att alzheimers drabbar personer i 30 års åldern. Jag har heller aldrig stött på någon så ung som haft alzheimers under mina år som undersköterska i vården.
Om jag går till mig själv blir jag extremt glömsk och tankspridd när det är mycket på högskolan, exempelvis salstenta. Blir extremt stressad av det.
Jag tror det handlar mycket mer om vilka ämnen man tycker är intressanta och inte. Själv odlar jag hoyor och har cirka 200 plantor i huset. Jag kan alla på latin och vet dessutom exakt var alla är placerade i fönster och ljushyllor. Förutom mina egna kan jag nog ytterligare 100-200 hoyanamn på latin och vet hur dom ser ut. Jag har också en trädgård och är allmänt intresserad av växter och där skulle jag gissa att jag kan cirka 500 plantor på latin och de flesta tillhörande svenska namn också. Jag har lärt mig allt detta utan någon ambition att lära mig det utantill och jag har absolut inte pluggat in nåt.
Då skulle man ju kunna tro att jag har väldigt bra minne, men tex när jag är borta hos goda vänner och får ett gott vin så tänker jag att nu ska jag komma ihåg det där så jag kan köpa det nästa gång. Men det är helt omöjligt! Nästa dag är namnet helt puts väck och vill jag ha samma vin så måste jag ringa och fråga efter namnet - och skriva upp det på en lapp.
Men för att återgå lite till ämnet så finns det mycket som tyder på att alzheimers är kopplat till diabetes typ 2. Har man fått diabetes typ 2 så är risken att också få alzheimers 65% än annars. Prova att googla på alzheimers och diabetes så får man upp många läsvärda artiklar.

Japp (bla #19), alzheimers har koppling till diabetes typ2 genom att sjukdomen verkar bero på att ett protein (betaamyloid) byggs upp i hjärnan, bla runt nervtrådarna och förstör dess funktion. Betaamyloid bryts normalt ner med samma enzym som insulin (IDE), och alzheimers kan därför bero på brist av IDE….en god orsak att hålla nere insulinet (som förbrukar IDE) genom att inte höja blodsockret i onödan.
Jag tror det är relativt vanligt.. Jag tappar bort mobil, nycklar och busskort i stort sett dagligen.
Jag glömmer också bort vilket TVprogram jag tittar på när det blir reklampaus. Då har jag ingen aning om vad det är jag tittade på nyss, trots att jag inte byter kanal eller zappar i reklampausen.
.: Dance like there is no tomorrow :.
[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]
Jag vet inte vad man kan göra mot alcherimers (om det nu är vad du har) men jag skulle tipsa dig att kolla om frekvensterapi, det som man bl.a. kan behandla allergi och stress med (jag ska själv göra det mot allergi snart). Jag har sett att man kan behandla PMS-besvär, AIDS, svininfluensa osv. Det är vad jag fått höra av en som behandlar med frekvensterapi och än idag lever min famror med svår cancer. Så jag tycker absolut du borde kolla!
Och lycka till!

# 22 Man ska nog va lite försiktig med att uttala sig om att det går att behandla AIDS och svininfluensa och en massa andra allvarliga sjukdomar.
Att den som utför frekvensterapi säger detta är en sak men vad finns för vetenskaplig bakgrund?
Har kollat runt lite och har inte sett detta nämnas. Att det sen kanske kan va en metod som hjälper vid stress osv. är en sak men allvarliga sjukdomar är en helt annan.
Får man behandla alla patientkategorier med detta? En del alternativa behandlingar får inte ges till vissa sjukdomar. I alla fall inte i botande syfte. Sen kan det va att man får lindring av andra skäl men inte just botande.
Bara en liten fundering.
Ha en bra dag! Mongu.
Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!
#22 Jag tror precis som mongu skriver att man ska akta sig för att tro att vissa behandlingar "botar" sjukdomar. Det finns många terapiformer som säkert lindrar diverse besvär men man får inte lura människor med "bot".
Det är jätteroligt att din farmor lever men cancer idag är inte alltid dödlig och skulle frekvensterapi visa sig bota cancer så skulle vi prata om sensationella vetenskapliga upptäckter. I stil med Nobel-prisupptäckt.
/Maria

Samma med AIDS och en hel del andra sjukdomar. Om detta var boten då skulle det verkligen va värt Nobelpris allra minst.
Sen att det kan lindra det tror jag med att många alternativa behandlingar gör. I alla fall om man själv tror tillräckligt mycket på den.
Ha en bra dag! Mongu.
Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!
#23 #24 #25 Jag var mycket noga med att inte skriva bota, utan behandla. Jag har ingen aning om hur det går att behandla AIDS och svininfluense, jag ville bara tipsa att man kan läsa om det för att jag själv har fått höra av en som jobbar med detta att det går att behandla. Sedan ser jag hur min farmor, som fått höra av läkarna att hon borde vara död nu , må jättebra efter dessa behandlingar. Hon är dock även väldigt positiv, hon tänker inte "oj jag borde vara död" utan "JA, jag älskar livet och jag mår bra!".
Som sagt, jag lovar inte ett evigt liv med denna behandling utan jag ville bara tipsa om något som förhoppningsvis skulle kunna hjälpa någon person!

#24 Lite OT ;-) - Warburg visade sig kunna bromsa och i vissa fall bota svår cancer, och fick nobelpris för detta 1931 (om jag inte missminner mig). Dock inte via frekvensmedicin men men…
Tyvärr känner inte läkare och forskare till denna fantastiska upptäckt idag, kanske beroende på att läkemedelsproducenterna styr skolmedicinen (läkarnas utbildning).
Alzheimers har man när man tittar på ett par nycklar och inte längre förstår hur de skall användas.