Hälsa iFokus

Hälsa

Etikettsmärta-och-värk
Läst 13684 ggr
vornanen
8

Urinvägsinfektion, igen..

Jag har ett inte så ovanligt problem, men det är väldigt besvärligt. Det är lite generande att behöva dras med urinvägsinfektion efter varje gång jag har haft sex med min pojkvän, jag förstår inte riktigt vad som är fel ..

Går på toa efteråt, eftersom jag har hört att det kan hjälpa men inte hjälper det mig iallafall.

Har kommit till det stadiet idag när jag har börjat kissa rent blod men det är ju så pinsamt att gå till läkaren varannan dag med urinvägsinfektion.. Men vill ju inte direkt sluta ha sex med min pojkvän även om det här tär lite på min lust ..

Vad tror ni?

nyborjare08
0

Usch så jobbigt! Det där låter ju inte alls bra. När det har gått så långt som blod i urinen så är det kanske ändå bäst att ta sig till läkaren. Beskriv problemet så kanske han/hon kan ge råd? Annars har jag hört att man när man får minsta känning ska dricka mycket vatten. Tranbärsjuice (finns osötad på hälsokosten) lär också ska vara bra.

Hoppas att det ordnar sig för dig!

vornanen
0

Ja, det är verkligen plågsamt, både psykiskt och fysiskt. Har helt slut på antibiotika sen senast också men jag törs inte gå till vårdcentralen en gång till, det är nästan oftare än 1 gång i månaden som jag går dit och då härdar jag ändå ut de flesta infektioner själv hemma. Plågsamt men jag behöver ju inte skämmas inför läkaren iallafall.

Får prova en tranbärsjuice, låter inte gott men hjälper det så får det vara värt det.

Tack, det gör jag med :)

Mitralis
0

Vad händer om ni använder kondom?
Om du har urinvägsinfektion så kan ju din kille ha det också, kanske inte lika uttalat, men ändå. Då blir det ju att ni bollar urinvägsinfektionen fram och tillbaka. Bara en tanke.

vornanen
0

#3 Det må låta dumt men det har vi faktiskt aldrig provat. Han har inte haft några som helst besvär, men det är väl klart att det kan ligga och gömma sig. Jag kan lägga upp det förslaget till honom, men det känns mest som att problemet ligger i någon form utav överkänslighet hos mig. Han är inte den första som jag har fått urinvägsinfektion med utan det har hänt mer eller mindre med alla som jag har varit med..

mongu
1

Har det gått så långt att du kissar blod så SKA du omedelbart iväg till läkare! Det är jättefarligt för det kan gå upp i njurarna på dig och orsaka en njurbäckeninflammation.

Har du otur så kan du få skador för livet på dina njurar. Vilket i sin tur kan leda till att njurarna inte fungerar som dom ska och i värsta fall göra att du behöver dialys.

Om du tycker jag är hård och går på nu så beror det på att jag jobbat på en avdelning med njursjuka och har sett en hel del.

Det här är inte nån överkänslighet hos dig. Det får man inte urinvägsinfektion av.

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

Mitralis
0

#4 Kanske värt att prova ett tag, då vet ni ju sedanGlad

vornanen
0

#5 Nu törs jag inte ringa till läkaren själv, så jag får vänta tills att min mamma kommer hem så får jag väl gå dit imorgon om det inte har försvunnit av sig självt. Känner mig inte lika kissnödig längre nu när jag har hällt i mig en liter vatten, ironiskt nog. Det släpper alltid efter tre-fyra timmar och jag blir som återställd igen, om jag bara dricker en massa..
Vad är det som spökar i mitt urinrör egentligenGråter

#6 Ja, det får nog bli så med tanke på hur trött jag är på detta. Han själv blir ju lite vemodig också.. haha =)

piri-piri
0

Det finns en del produkter på hälsokosten som kan hjälpa, b.la tranbär som nybörjare tog upp och någon typ av bakterier kanske kan hjälpa om du har obalans i bakteriefloran. Nu är dessa framför allt för tarmen men då allt ligger vägg i vägg där nere så kan det hjälpa att behandla tarmen. Sen finns det också omega-7 fettsyror som stärker slemmhinnorna och då blir de mer motståndskraftiga.

vornanen
0

#8 Ska kolla upp det där med omega-7, det lät lite intressant faktiskt. Tänkte gå till hälsokosten imorgon och se vad de har att erbjuda. Hoppet börjar komma tillbaka nu..

Betty
0

om det är rätt blod så bör du naturligtvis gå till läkaren. Men det är dock inte så allvarligt eftersom infektionen sitter i blåsan. Om du däremot skulle kissa brunt så är det lite allvarligare.

Som sagt så har tranbärsjucie en dokumenterad effekt mor urinvägsinfektioner. Du kan även dricka vinäger och surt citronvatten. Dricka överhuvudtaget är bra för att skölja igenom.

Skulle du få njurbäckeninflamation så lovar jag att det känns. Då söker man i regel läkare och det botas med antibiotika och ger endast i sällsynta fall bestående skador.

mongu
0

Visst känns njurbäckeninflammation att kissa blod är inte alls bra. Det måste undersökas och behandlas.

Om man låter det gå utan behandling så ökar risken för att det ska gå vidare upp till njurarna.

Sen om det är ofta återkommande infektioner så är det också nåt som måste tas på allvar.

Kanske behövs antibiotika längre tid. Eller att det varit fel sort. Vet inte om det tagits odling på urinen så man sett om det växer bakterier eller om besvären kommer på grund av nåt annat.

Så du bör söka för detta så du inte råkar ut för tråkiga följdsjukdomar.

Även om det är i sällsynta fall så ska man ta såna här symptom på allvar. Det är inte bra att nonchalera detta.

Försök att komma över detta jobbiga med att ringa till läkaren för det är trots allt du som har besvären och därmed lättare kan tala om hur det känns.

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

vornanen
0

#11 Saken är den att nu har det gått över igen, känner inga som helst symtom längre efter att ha druckit ca 1½ liter vatten och det kommer heller inte tillbaka senare om jag slutar dricka..

Får inte infektion efter varje gång heller, det var snarare så förut. Nu kan det gå fyra-fem gånger emellan varje besvär..

Har varit hos läkarn ett hundratal gånger känns det som. Alltid samma medicin, alltid samma sak.. De har tatt odlingar och jag har fått samma medicin varje gång och det slutar alltid med att jag kommer tillbaka en månad senare.

Jag har liksom gett upp lite nu

Betty
0

#12 Tyvvärr kan det vara så att om man har börjat få urinvägsinfektioner så får man gärna det igen vilket e surt.

Men det är kanon att du kan mota bort infektionen genom att dricka för i dagens samhälle äter vi för mycket pencilin.

Nu kanske jag e puckad, men har du tagit klamydia tester och då? Bara för att det ska kunna uteslutas.

#11 Om man inte har besvär vid urinering och om det är rött blod så behandlas det inte alltid utan får gå över av sig själv. Som sagt, det är allvarligare om det är brunt för det är då det kommer uppifrån. Men det kanske är olika i olika landsting. Är själv njursjuk och varit det i 9 år och drabbas väl av urinvägsinfektion ca 6ggr om året…

mongu
0

Visst äter vi alldeles för mycket antibiotika. Har det tagits odlig och det visar rätt medicinering är det bra.

Sen att man ska söka när man har blod i urinen är bra mycket för att det kan bli värre om det går vidare. Sen visst ärd et allvarligare när det är brunt precis som om det är blod i avföring t.ex. Där är det mörka också sämre.

Men färskt blod är ju ändå tecken på att det är galet av nån anledning.

# 12 Nu mår du bättre och jag hoppas det fortsätter så. Men kommer det tillbaka och din vanliga läkare inte kan hjälpa dig är nästa steg att remittera dig vidare. I så fall är det urolog eller gynekolog som ska titta på det.

Men jag hoppas du fortsätter må bra.

Ha en bra dag! Mongu.

vornanen
0

#13 Jag gjorde ett klamydiatest som visade på negativt, min pojkvän har också fått ett negativt svar sen vi vart tillsammans (vi testade oss båda i början) .. Och ingen av oss har varit med någon annan. Hoppas jag. Men det är väl bara att testa för säkerhetens skull.

Betty
0

#14 visst ska man kolla om man får blod i urinen el om den luktar väldigt illa men det är ändå inte säkert att man får antibiotika eftersom många inte är lika villiga till att skriva ut det. Så har man inte ont så skriver dom gärna inte ut.

Det är kanon om de odlar och ser vilken typ man har så slipper man ju bredspektrum antibiotoka. Antibiotika är super men iblan om man har is i magen så läker saker ut av sig själv…

RuiXue
0

Har aldrig haft bekräftad UVI men har också hört att det är bra att dricka tranbärsjuice och andra sura drycker eftersom bakterier inte gillar när det är för surt.

Jennie

annemaria1962
0

detta med att det bara är för att du haft samlag med din pojkvän, det behöver inte vara så! det kan bli kroniskt oxå! har själv under åren lopp, men särskillt innan jag fått några barn. då jag var 17-19 år något sådent…då hade jag perioder då jag gick på medicin konstant!! o fick även svamp från tabletterna e,ellan varven oxå!! så det var absolut inget kul alls just vissa gånger.

därför är jag inte helt säker på att det kommer från samlaget varje gång. tyvärr kan dessa infektioner vara mycket envisa. och KAN bli resistenta oxå. så vänta int med läkare. jag har fått röntga ett par gånger oxå, för att läkaren varit rädd att det spritt sig till njurarna, just för blodet i urinen. så sköt om dig. läkaren är till för att hjälpa dig. o ju svårare problemen är, ju mer allvarigt måste läkaren se på det. men inte skylla på dig! detta är inte dit fel. hoppas allt går bar för dig Glad