Hälsa iFokus

Hälsa

Etikettallmänt-övrigt
Läst 3764 ggr
werner
2009-05-03 22:26
0

Sockerberoende :/

Har försökt med ett program jag hittade på internet för att få bort mitt sockersug, det är inte godis eller snacks som är boven utan läsk (läs coca-cola) och jag hatar det. Jag hatar det för jag är rädd för att min hälsa ska flyga och fara + att mina tänder gillar INTE läsk, förståligt eller hur?

Hur som haver, jag höll upp i 1 månad sedan föll jag på colan ige, dåligt av mig.

Dock är jag redo för att testa igen, 20 år och sockerberoende är ingen lysande diagnos men tyvärr är det så jävla (ursäkta språket) svårt att äta utan att bli ruinerad och slippa ifrån allt halvfabrikat (jag och min sambo lever på mindre än 1 persons exsistens minimum i matväg). Att få frukost, lunch och middag + mellanmål som är den idiealiska för att man ska må bra är helt omöjligt faktiskt, en vanlig dag ser ut som så att jag dricker en kopp tea till frukost och tar en snus (ja jag är nikotin beroende också) sen äter jag en klase bananer och äter en torftig middag som består av spaghetti och köttfärssås, ibland lyckas vi dra till med en fin sallad eller fin köttbit.

Jag äter mer än gärna en fin biff som är blodig i mitten, jag äter gärna alla sorters grönsaker och frukter och jag drar mig verkligen för att äta en pizza eller dylikt.

För mig är läsken som ett litet kick som gör mig pigg eftersom jag ej får rutinerade måltider och ingen bra bas genom maten så jag blir ofta trött och har lätt till att jag har faktiskt svårt att känna när jag är hungrig och äter nästan aldrig tills jag känner mättnads känsla utan mer en känsla som säger att jag helt enkelt bara tröttnat på att äta.

Så jag är ingen ungdom som hatar frukt och grönt tvärtom, jag vill ha färska saker gärna blodiga biffar också men helst inget skräp eller sånt men det är för dyrt att leva efter det med våran ekonomi.

Jag söker egentligen inte efter svar utan att bara skriva av mig, sockerberoende är ett problem men det är inte lätt att bli av med det heller när det är traggligt att äta rätt pga ekonomi därför tror jag många unga har fastnat, speciellt sånna som är sambos som mig eller bor ensamma som drabbats av lågkonjukturens spets.

Vi är nog ganska många!

[SvenA]
2009-05-03 23:01
0

Det går utmärkt att leva snålt om man inte köper en massa halvfabrikat utan köper riktiga råvaror och lagar maten från grumden det tar visserligen lite tid men man vet vad det innehåller och är bra mycket nyttigare än halvfabrikat

Riv ner lite morötter i köttfärssåsen så blir det lite nyttigare

Att äta en klase bananerär inte billigt med dagen priser på frukt

werner
2009-05-04 00:02
0

Då måste jag hittat världens billigaste butik, en klase bananer kostade mig 13 kronor idag.

Råvaror är hiskeligt dyrt, morötter äter vi nästan dagligen på något sätt, det blir mycket soppor, billigt. Lyckades få tag på kålhuvuden för 1 krona och så vidare, kött är väldigt dyrt, speciellt nu när kronfågel inte ger ut några produkter här.

Tycker priserna på grönsaker är värre än frukt, iallafall här.

Jag kan få 7 bananer för 13 kronor medan jag inte kan få en paprika under 25 kronor.

Jag kan få en fjärdedels vattenmelon för 19 kronor medan en gurka kostade 27.

Broccolin kostar 30 kronor medan blomkålen kostar 20, en låda med vindruvor kostar 14.90 kronor.

Jag håller koll på priserna angående frukt och grönt i de butiker jag har tillgång till, hehe.

Så vi försöker så gott det går men 1500 ibland 2000 kronor mat per månad för 2 människor blir lite torrt ibland speciellt när man köper 2 laktosfria mjölk kartonger (givetvis med innehåll), 1 paket laktosfri grädde, 1 paket ägg, ett paket smör, 4 bananer, 2 päron, 2 gula lökar, 1 paket körsbärs tomater och 1 paket kaffe filter och kalset gick på 217.90 kronor.

Då har jag ju även inte fått med något som utgör en middag, vi köper helst mat som är som sagt råvaror men ibland är faktiskt halvfabrikat billigare men mycket onyttigare, tex en köttbitt kostar 50 kronor medan en hel middag i en liten låda kostar lika mycket, vad väljer man när man är som hungrigast och som fattigast? Jo lådan.

Lava
2009-05-04 00:19
0

Jag blev av med mitt sockerberoende genom att dra ner rejält på kolhydraterna i min kost samtidigt som jag slutade med lightprodukter och i stället började med fullfeta produkter i maten. Sötsuget försvann direkt! Många har blivit hjälpta med hjälp av den kosten. Om du vill läsa mer kan du gå in på Kolhydrater i fokus.

Det är svårt när man har ont om pengar… men om du till exempel lyckas sluta med läsken så kan du ju lägga de pengarna på bra mat i stället.

werner
2009-05-04 01:19
0

#3 jo iofs men det är ju en till person i hushållet och han vill inte sluta med läsken så det inköpet kommer ju ske iallafall, sparar inga pengar direkt på det.

Ska iallafall kolla in den där kolhydrats kosten, tack för tipset Flört

Mitralis
2009-05-04 18:32
0

Om du går in på Beroenden i fokus så finns det en grupp med sockerberoende.

Jag är lite nyfiken på hur du tyckte att colan smakade efter 1 månads uppehåll? Jag höll upp ett tag för jag var också cola beroende, när jag sedan drack cola igen så var det inte alls gott. Tyckte att det smakade kemikalier och mögel osv. Nu dricker jag det ibland när det inte finns något annat, eller när vi äter Tacos för av någon konstig anledning så är det fortfarande gott till det.

Maria
2009-05-04 23:02
0

#2 Ett litet tips är att handla efter tillgång och pris på råvarorna. Ibland ligger priserna på paprika väldigt lågt liksom våra rotfrukter när det är rätt tid. Så ibland kan det vara billigast att bestämma maträtterna i butiken beroende på vad som är säsong på.

/Maria

werner
2009-05-05 00:34
0

#5 cola smakade inte alls så gott som jag mindes det men samtidigt stillade det socker och den lilla koffein halten jag tydligen "behövde".

#6 Jo det är ju en sak iofs men nästan alla middagar blir planerade i affären så det blir svårt ibland ändå ^^