Sockerberoende...
Hejsan alla !
Hmm , det är nog första gången jag skriver inne på hälsa nu , har skrivit inne på andligt och häxa förrut , iom det är mitt stora intresse här i livet .
Men nog om det :)
Nu är det så att jag SKA / HÅLLER på att gå ner i vikt tillsammans med en dietist . Hmm , men nu är frågan så här .
Hur i He****E , får man bort sötsuget / sockerberoendet ?
Jag blir tokig på allt gött som finns i affärerna och när man inte har något hemma blir jag mer sugen en jag var innan ju .
Om jag nu ska gå ner mer i vikt ( som jag måste )
så kan jag ju inte slänga in en godis eller två i munnen så där bara .
Några goda förslag till en undrande ?
Kram på er alla !!
// Mist
Jag har också varit sockerberoende och överviktig. Det är verkligen skittufft att vara det för man blir överöst med reklam och varor i butikerna.
Har använt mig av metoder som viktväktarna, cambridgekuren, stöd av dietist i omgångar men alltid fallit för mitt sockerberoende. Det som hjälpt mig är kosten lchf. Men den är jag fri från mitt sockerberoende och har gått ner 13 kg och mår prima :)
Vad är Ichf ?
Jag bad min doktor om hjälp och fick Xinical , och just nu har jag ätit dessa i 2 ½ vecka.. har gått ner 3,6 kg :)
men sockerberoendet är ju för 17 där hela tiden .
Enkel översättning: GI-noll
Det är ju jättebra att du redan gått ner så mycket, grattis! Har aldrig använt mig av läkemedel för att gå ner i vikt. Vet av erfarenhet att jag går upp i vikt av mina matvanor och sockersug så för att kunna nå en hälsosam nivå måste jag lägga om mina matvanor och hitta en kost som passar mig. Nu äter jag underbart god mat och orkar mer och ser resultat på vågen…
Första veckan gick jag ner 5,2 kg. Mycket av det var vatten och efter ca 6-7 veckor hade jag gått ner ca 13 kg. Dock har jag haft en liten platå men äntligen börjar det röra på sig igen :)
Jag är ju ingen hejare på detta med att förklara saker :p Men jag ger dig en länk till en folder om detta:
http://www.kolhydratiker.se/dokument/LCHF.pdf
På kolhydrater här på forumet kan du läsa mer och fråga. Där får du jättesnabba svar!
En del kan tycka att det är en ganska drastisk metod men jag var beredd att testa allt. I början var det tufft, som det brukar vara när man lägger om sin kost och visst kan man sakna "det gamla". Det som var jobbigast var nog helgerna, då var hjärnan inriktad på godis men nu nöjer jag mig med hallon och grädde, eller nötkakorna. Blir inte ens sugen på kakor och godis längre, dock har jag valt att fortfarande dricka läsk, pepsi max.
Jag ska genast kolla in länken :)
Tackar !
eller ät mer fiberrik mat för då minskar man sockersug men alla är ju olika så jag vet inte om det funkar på dig men lite tips och råd
Lycka till
Jag har provat med fibrerna och det enda som hände var att magen pajade.
hej.
jag har precis samma problem, jag har fått tipps om äppelcidervinäger, tänkte prova det ett tag.
lycka till du och alla andra =)
//Maria
Everything will be okay in the end, if it´s not okay it´s not the end.
Ojdå !!!
Jag har inte kollat denna tråd på jätte länge ju…* förlåt mig *
Hmm , hur har eran sommar vart ?
Min gick åt hellskotta kan jag säga eller mja , jag gick bara upp ½ kg trots alla goda maträtter mm i sommar faktiskt så jag kan inte skylla på att jag gått upp , men jag la ner tabletternaj ag fick av dok och har precis börjat på en ny omgång nu ju och det ställer om hela kroppen kan jag lova .
Söt suget är där kan jag säg med , fast jag äter fibrer , när barnen på lördagarna ska äta sitt godis blir jag sugen ju .
Jag kan inte se godis och när man handlar i affären så är allt godis precis vid kassan… VARFÖR är det så tro ?
Har ni goda nyttiga , fettsnåla recpt att dela med er av tro +
Kram till er från // Mist :)
#3 . men gud det är ju helt otroligt att du gått ner så mycket på så kort tid…* grattis vännen * du ger mig insperation ju i massor :)
Ska kolla det här med LCHF grejset :)
Haha , vilket grymt skrivande jag har ;)
// Mist
#7 Äppelcider vinäger , tja man minskar i midjan faktiskt på det :)kanske det funkar på vissa men inte mig . Jo ja midjemåttet då :)
Ja jo just det , måste berätta för er att jag gått ner 13 cm i min midja ialf , haha men vikten går saktare ju .
// Mist
#9 grattis isf till dessa 13 cm !! Tränar du också? isf med vad? (från en som också borde träna men är för lat)
hmm, sötsuget? Har du prövat ersättningsmetoden? att ist för att ta till dig godis när sötsuget är igång så ta söt frukt ist?Kanske göra en god fruktsallad?
Eller om chokladsuget är stark, köp extra mörkchoklad med hög procent av kakao? Kan inte garantera om chokladen tillfredsställer, då jag själv kan käka en hel sån kaka utan problem. Dock de flesta säger att en liten bit räcker länge…
# 10
Ja , jo jag promenerar , cyklar och gör siups just nu , i sep så börjar Body Pump & spinning med så nu kommer jag i gång igen med mina aktiviteter som sagt . Under sommaren har nämligen alla som har hand om träningen legat på is ( sem ) så man har ju vart lat , men var ju tvungen att göra något så jag började promenader , cykling å så där i stället .
( bor i en bonna höla nämligen så därför har jag ej tränat så mycket nu under sommaren )
Mjaaa , vilka frukter är söta då ?
Min familj tycker tydligen bara om de frukter som de vet namnet på , jag är mer en sådan som vill prova mig fram ;)
Ja det med chokladen har jag provat å när man tog en bit så ville man ej ha mer sen för det va inte gött ;)
Med andra ord så var det mycket starkt och smaken höll i sig :)
Tack för grattiset , det vämde och gac mig åter en pusch i rätt riktning ;)
// Mist
11# Jag kan inte heller några exotiska frukter, är själv ganska dålig på det ;) Dock att alltid ha vindruvor hemma är gött, dom är riktigt söta och inte så jobbiga att äta jämfört med vattenmelon(som också e gott). Honungsmelon är också lätt och gott!
vad inkluderas det för träning i Body Pump?
#13 oki tack för informationen! Tror nämligen jag har gjort nåt liknande för nåt halvår sedan. det hade också med en sådan bräda att göra och lyfta tyngder samt hantlar, dock vi hade nog aerobic också--ja jobbigt var det, men fan så bra man mådde efteråt. Tänker oftast aldrig på att man ska må bra efter ett träningspass,,oftast är jag slutkörd innan.
Mjooo , man mår skit bra efteråt ju :)
Känner att man gjort nytta ;)
Ja , vi har även step up till ibland , men denna höst blir det BARA
Pumpen ju så ja , vi får hoppas på goda reultat ialf ;)
Tänk på att muskler väger mer fett! Så om du har förlorat 13 cm i midjan så visar det bara på att du har omvandlat massa fett till muskler vilket är jättebra! :) Jättestarkt kämpat! Ser att du tränar också, så bara det visar på att du bildat en massa muskler. ;)
//Ylva-Li
|| Studio Li (foto) ||

Angående ditt sötsug.
När man äter kolhydrater, dvs socker och stärkelse, stiger blodsockernivån. Eftersom kroppen inte vill ha högt blodsocker så s¨stter bukspottskörteln igång att producera insulin som sänker blodsockret. Ïnsulinet ser också till att lagra överskottet av socker till fett. Nu bår blodsockret är lågt igen så kommer sötsuget som ett brev på posten. Om man då äter mer kolhydrater så återkommer suget snart igen. Att äta frukt är då tyvärr ingen bra idé.
Vill du stoppa ditt sug så gör som alla oss som håller till på kolhydrater i fokus och minska drastiskt på kolhydraterna och öka mängden naturliga mättade fetter i din kost.
Du kommer att bli av med ditt sug, din vikt kommer att stabiliceras, du kommer att må bra, mm mm mm.
Hoppa in till oss och läs. Skapa sen gärna en egen tråd där du ställer frågor, jag lovar att du kommer att få mycket hjälp, tips och idéer.

Tillägg,
Kostdoktorns blogg idag förklarar mer vetenskapligt än jag hur det hela fungerar.
Dom visade på TV:n häromdagen att om man äter en rejäl frukost så minskar sötsuget. Ska testa det själv, då jag behöver gå ner några kilon.
#19 faktiskt jag har prövat den metoden och det funkar jättebra! Körde innan med ägg och bacon till frukost(givetvis kaffe) och jag var varken utsvulten el sockersugen vid lunch. alltså räckte en väldigt lätt lunch som sallad el frukt. därefter en kvällsmat! och energin kändes tillräcklig för att kunna utföra jobbet också…
Det var intressant att få veta #20. Jag har egentligen svårt för att äta så tidigt på morron, men tror att man måste ändra på tankesättet. Ska testa det i alla fall
#16 Ylva_Li
Mjoo , det börjar synas muskler på mina ben nu ialf ;)
I lördags cyklade jag 1 mil och 5 km * är riktigt stolt * över mig själv faktiskt . Och dessutom trodde jag ALDRIG att jag skulle orka cykla denna biten - Men jag orkade , tja det var ingen kanon snabb cykling men jag höll i gång hela tiden ialf .
Se, jättebra ju! :)
Jag har själv märkt att min kropp har omvandlat mycket fett till muskler. I början av året orkade jag knappt gå i 20 min.. utan att bli helt slut och ha träningsverk efteråt. Men idag kan jag lugnt gå i en timme minst utan problem.
Du har all anledning att vara stolt tycker jag! :)
//Ylva-Li
|| Studio Li (foto) ||
Hmm samma med mig ju , fick ju för fan andnöd innan man börjat gå snabbt förr ju ….
Nu har jag inte fått träningsvärk över huvudtaget ju :)
Borde cykla mer ;)
Har ni några fler råd om träning mm ?
#24 Variera mkt, våga prova nya saker! Sen behöver man inte köra stenhårt 7 dagar i veckan utan det är även viktigt för musklerna att vila :)
Hejsan!
Har själv varit överviktig hela livet, fram till nu. Jag känner mig mkt gladare, piggare och smidigare.
Det finns inga genvägar… Karaktär och självdisiplin är det som gäller.
Så länge man får i sig mer mat än vad man gör av med, så går man upp i vikt. Tråkigt nog. Så de dagar man inte gör så mkt får man helt enkelt dra ner på maten.
Här kommer några tips som hjälpt mig:
- Uteslut allt socker!! ALLT Socker, även i mat.
- Väg din mat, ät på små tallrikar, med små bestick.
- Ta en portion, gör matlådor som du väger.
- Motionera, ta dig i kragen och ta en promenad!
- Väg dig själv och för in det i ett exceldokument, följ din viktkurva.
- Uteslut gluten och laktos.
- Berätta för din omgivning att du behöver hjälp och vill gå ner i vikt.
- Ha alltid skalade och skivade morötter till hands. Är toppen när
suget faller på.
- Fuska inte, ljug inte för dig själv, skriv matdagbok.
- Drick vatten.
- Du kan inte unna dig något bara för att det är fest, kalas eller helg.
Det fungerar inte! Karaktär!
- Försvara inte maten.
Kämpa på! Det är inte lätt i början, inte heller i under tiden, eller när du väl nått din målvikt. Är man matmissbrukare så är man. Det tog lång tid innan jag ville erkänna det för mig själv, men idag så kan jag stå upp och säga det.
Lycka till!
Om du vill bli hjälpt, så kan jag hjälpa dig!
Många kramar från Emma www.LVD.se