! Reaktion !
många människor är införstådda med det psykiska hos människan, att också den delen av oss kan bli sjuk och få oss att må dåligt. Psykiska sjukdomar är oftast inte acceptabelt och själv upplever jag att det blir värre på många sätt tex ute i allmänhet samt på sitt jobb och hos sin familj. Även när det kommer till att söka hjälp hos psykolog/terapeut så dissas man för att vara "för frisk" eller att man ska "skärpa sig"
* Hur har Ni upplevt att folk reagerar på psykiska sjukdomar och liknande?
*Är det vänner/familj/ nån i din närhet eller rent av din terapeut som har kommenterat din depression/ångest? Tycker dom att du ska "rycka upp dig" och påstår att "det går över"? Hur känner Du inför detta?
*Vad anser du? Vad har du för upplevelser?
Dela gärna med dig om vad som har hänt dig eller nån annan.
"Some day you will find the day that makes you happy in any way. Maybe you will find it here or over there. Either way its here somewhere.."
Mitt ex led av depressioner… eller hade väl lidit men hade kvar lite mardrömmar och ibland fick hon panikångest i vissa situationer. På det stora hela hade hon dock lyckats komma ur de största problemen och även om hon inte var helt frisk så var hon på god väg och idag är hon i princip helt frisk.
Jag fick lite kommentarer om "vad är det för en du är ihop med", eftersom att hon hade rätt mycket ärr på armarna efter självskadebeteende. Men det var ju bara att säga som det var, att man var ihop med den finaste tjejen man visste. Och sedan fick man ibland förklara lite om hennes sjukdom om folk inte hade koll.
Nu har jag tur, de flesta i min umgängeskrets är normalt bildade människor och många har dessutom i sina utbildningar fått lräa sig om mycket av de här sjukdomarna, hur de påverkar folk osv.
mvh Martin
#1 jag känner mig lugn när jag läser din berättelse här. tycker att det är starkt och fint att du står vid din flickväns sida.!
#2 Förvisso mitt ex… men vi har fortfarande bra kontakt och snackas vid då och då. Faktiskt ganska ofta om antingen hon eller jag har problem med något, så ringer vi och snackar ut lite.
mvh Martin
#3 kul att Ni fortfarande har kontakt

min sambo har/lider av panikångest..förföljelsemani mildare form av psykos..jävligt jobbigt när han tänker tillbaka på nånting som inte ens låter troligt..(väldigt bisarrt) medn vad gör man? som tjej ska man ju lyssna och ha förståelse även om man försöker prata få honom tänka logiskt och rationellt.
Det kommer i omgångar och äter tabletter nu, sen 10 månader tillbaka. Är glad så länge han är glad.
KBT har han, privat som kostar skjortan, men lite har det väl hjälpt. Vuxenpsyk är bara skit! de ger bara medicin på medicin, har ingen kontakt, personal slutar och han står lös gång på gång. De säger det går över av sig självt.
samlivet och förhållandes påverkas och ibland tänker man att man orkar verkligen inge mer..Är så jävla glad att han varit bra nu ett tag.