Hälsa iFokus

Hälsa

Etikettsjukdom-ohälsa
Läst 3438 ggr
Aniara4
0

Kan det vara IBS?

Så här: Jag har under många år haft problem med lös mage och halvdiarré, även om det har blivit bättre på senare år. På den tiden jag åt mycket socker och mjölmat fick jag springa på toa uppåt 5-6 gånger om dagen. Nu är det i princip normalt till vardags - MEN:

1-2 gånger om året händer det mig att jag vaknar på natten, oftast framåt småtimmarna, med hemskt magknip. Jag måste rusa upp på toa, och får en våldsam diarré, mår illa (kräks nästan aldrig men det känns som om jag är mycket nära att göra det), blir yr och svimfärdig, kritvit i ansiktet och kallsvettas så att det bokstavligen rinner av mig. En gång somnade jag på badrumsgolvet och vaknade huttrande i en rejäl pöl av kallsvett! Efter ett par timmar mår jag bra igen.

Häromdagen hände det igen, fast då tidigt på kvällen efter en tämligen normal dag. Då verkade smärtan komma från ändtarmen och ilade runt i nerver i hela bäckenet. Varken diarré eller kräkningar den gången, men normal avföring. Men jag trodde jag skulle svimma där jag satt på toa och droppade kallsvett på golvet… En timme senare var det som om inget hade hänt.

Från början trodde jag det var matförgiftning, men det fortsätter hända då och då utan att jag kan säga att jag ätit något ovanligt eller som verkade vara lite tveksamt. 

Jag tycker inte det stämmer riktigt på de beskrivingar jag läst av IBS, men det verkar ändå vara den hetaste kandidaten. Har för mig att jag hört någon annan säga sig ha liknande symtom, men googlar man efter information står det ingenting om blekhet och kallsvett, och det verkar inte så typiskt att vakna av det på småtimmarna?

ANNIA
0

Jag har inte riktigt samma som du har. Men jag kan få rejält ont så det känns som nån skär med knivar inne i magen då främst nere till vänster i magen. Och sen efter en stund får jag gå på toa och har då diarre. Och det ger sig inte förrän allt har kommit ut.

Jag har nog haft det i stort sett hela livet, men i början kom det bara när jag hade mens. Sen börja det komma lite när som helst i månaden. Men i början var det nästan alltid att jag vakna på nätterna av smärtan. När det börja komma oftare så tyckte jag det verka komma från olika maträtter så jag uteslöt allt som verka utlösa. Men gjorde ingen nytta. Sen verkade det vara att det utlöstes av stress för om jag tex blev abrupt väckt så brukade det dyka upp. Idag kan jag få det vid vilken tidpunkt som helst natt som dag. Vaken eller sovande.

Så jag gick till apoteket och köpte såna där tabletter som man brukar ta med på utlandssemester för att stoppa diarre. Det finns olika, men det jag köper heter dimor.

I början så tog jag dom efter jag varit på toa första gången. Men sen börja jag ta dom direkt när jag vakna av smärtan nattetid. (så att jag inte skulle behöva vänta så länge på effekten) Och faktiskt så avtog då smärtan efter ca 20-30min) och jag behövde aldrig på toa utan det gav sig. Idag så har jag tabletterna vid sängen ifall jag vaknar och tar dom omgående. Har även med mig vart jag än åker.

Jag blir kallsvettig och blir nästan svimfärdig, jag har så ont så jag nästan inte kan andas, brukar få andas små korta andetag stötvis. Nån gång blivit illamånende. Om jag blir kritvit vet jag inte för jag har aldrig kollat i nån spegel när det hänt. Men allt detta kommer troligen av att smärtan är så kraftig.

Jag har dock aldrig sökt läkare för detta så jag har ingen diagnos. Att jag inte sökt är för att jag prata med sjukvården och dom sa att det inte var säkert att det skulle kunna upptäckas i undersökning  vad det var i alla fall.

Så du kan ju prova att köpa såna tabletter och ha vid sängen och ta två stycken direkt du vaknar av smärtan.