Inläggnings sulor.
Reklam är ju oftast överdrivet men nu har jag blivit nyfiken på de japanska Akusoli inläggnings sulorna.
Har inte kollat upp om de finns att köpa i Sverige eller inte.
Är det någon som köpt dem på nätet och provat? Vad tycker ni om dem i så fall?
Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!
Jag tror inte på någonting sådant. Jag har problemfötter och har opererat dem flera gånger. Jag skulle aldrig kunna ha sulor i skorna för jag har så höga hälar och skor är ofta låga i hälarna, alla skor skulle kippa på mig. Jag använder ibland pelotter mot nedsjunkna fotvalv, men det har blivit bättre med åren.
Det bästa sättet att vara snäll mot sina fötter är att ha skor som passar fötterna och att gå ordentligt. Att klampa i med hälen först är helt förkastligt, det förstör hälkuddarna och knäna. Sedan förstås att gå barfota så ofta man kan, men det är ju inte så lätt nu när vi går mot kyligare tider.
Jag har alltid sulor i mina skor, måste ha det för de är så ömma.
Har letat efter tjockare extra sulor men de är svåra att hitta.
De skoaffärer som finns i dag har oftast bara ungdomar anställda och de vet inget om ömma och onda fötter, de tänker mest på mode och om skorna är snygga.
#2: Du borde kunna få hjälp från sjukvården. Det finns ortopedtekniker som tillberkar sulor efter ens fötter om du har en remiss.
#2. Jo, jag vet men jag har inte ens nämnt att jag har ont i mina fötter när jag går mycket mer än till diabetes sk.
Skall förhoppningsvis träffa läkaren snart och då kan jag ta upp det med den.
Det är så mycket annat som är viktigare med min kropp, när man får träffa läkaren.
Hos en ortopedtekniker får du ju sulor som verkligen passar dina fötter istället för att slänga ut pengar på olika värdelösa saker.
Fötter påverkar hur vi mår mer än vi tror. Det går att ringa VC och be att få prata med läkaren om just det. Eftersom fötter är viktiga inom diabetesvården borde det vara prioriterat. Din sköterska borde nämnt det för läkaren.
Jag skall orka med att göra allt också!
Skall se om jag orkar ringa dem i dag eller i morgon och fråga var jag står i kön någonstans till läkaren och diabetes sk.
Ev. också fråga om nytt recept på mina mediciner, en är redan slut men det är ju "bara" en inhalator.
Hörde att det är slut med att beställa recept och mediciner per telefon, man måste till vc.
#2: Hittade riktiga fårskinnssulor på marknad häromdan. Alltså, de är tillklippta av fårskinn inte gjorda av nåt annat med pålimmad ull som de de har i skoaffärn.
Jag har ett par sådana sulor sen förut. Köpta från Amerika när jag beställde ett par specialkängor. De är helt underbara. Man kan ha dem på sommarn också utan att bli svettig. Men de här nya är mycket tjockare. Tror de kommer att bli toppen i vinter.
Är problemet att du får ont i fötterna av tryck, tror jag såna skulle vara toppen! Men vete fasiken var man får tag på dem.
- Redigerat 2025-10-08 17:17 av hemul
Ha! Det låg kvitto i påsen. De har webbutik också. Här är sulorna.
https://www.wibergosweden.se/index.php/cPath/30/osCsid/984f228e60b3265e2884e3e96f2b56aa
#7. Har nog ont i fötterna och benen dels av diabetes och att jag väger för mycket.
#8. Ser varma och goa ut, jag brukar ha indian mockasiner, de påminner ju lite om de här.
De tunnare jag har funkar för mig. Jag väger också för mycket och får ont i fötterna. Barfotaskor hjälpte mycket, men de har tunna sulor och är helt odämpade, så de med tunnast sulor ger mig istället ont av trycket. Sulorna jag har har hjälpte, och de här är som sagt tjockare och borde vara ännu bättre på det viset.
Det var faktiskt ett par mockasiner jag ursprungligen köpte sulorna jag redan har till! Men jag lärde mig aldrig att gå i dem. Fötterna gled omkring i dem och det skapade problem, särkilt i naturen.
De mockasiner jag har kan jag inte gå ute med, de blir dyblöta direkt.
Inne fixar jag att gå i dem (men gör det inte). Men ute, om jag t.ex. gick på snedden i en lutning gled den nedre foten så mycket att jag gick lika mycket på ovanlädret som på sulan. Fattar inte hur man gör för att foten ska stanna på plats i såna påsskor, som jag numera kallar dem. De har fått bli gästtofflor.
- Redigerat 2025-10-10 09:47 av hemul
De där sulorna är super!
Ett tips. Jag insåg att jag handlat av den här killen tidigare - på nätet. Har alltid fårskinnstossor inne. Efter förra vintern var de rejält slitna. Blev lite smart och tänkte att sånt reas säkert till våren, så googlade och det var då jag hittade Wiberg. Minns inte om de hade rea på allt, men det kan vara värt att titta in där framåt april.
Ser nu att han gör allt själv också. Det känns ju bra. Tofflorna var jättesköna de med, de varmaste jag haft. De är så varma att jag får ta av dem ibland, för det känns som det börjar göra ont i huden av värmen. Knäppt, men det gör faktiskt det. 🤪
Jag går numera mest i dubbla sockor inomhus, först ett par lite tjockare typ tennissockor och sen har jag raggsockor utanpå dem.
Det känns nästan som att gå i tofflor och blir dessutom lagom varmt och fötterna kan andas bättre än i ett par tofflor.
Utomhus är det svårare att hitta något, vinterkängor är värre. Att hitta varma tjocka passande inlägg är svårt. Det gör ju också att det blir trängre i skon och värmen cirkulerar ju inte lika bra.
De jag har nu har inget foder alls mer än längst upp i skaftet och det gör ju ingen nytta för iskalla tår och fötter.
Jag har golvdrag. Fryser om jag bara har sockor, blåser ju genom dem.
Jag har 2 olika barfotakängor som är halvhyfsade. Sulan är för tunn på båda, trots att den är betydligt tjockare än på vanliga barfotingar. Men med filtsulor, fårskinnsulor och tjocka sockor går det hyfsat i stan. Men skulle jag få för mig att ut på isen och pimpla skulle de inte räcka till.
Jag kan numera inte ha annat än barfotaskor. Men det finns ingen tillverkare som gör riktigt bra vinterskor. Det där taktila struntar jag i om det är rejält kallt. Min dröm är ett par kängor med tjock men fortfarande böjlig sula.
- Redigerat 2025-12-30 04:00 av hemul