Hälsa iFokus

Hälsa

Läst 295 ggr
Fridaaaa
0

Bra mot hosta

Vad är bra mot hosta?

Förutom honung som är bra för halsen?
receptfria hostmediciner = skit

(inget med vitlök/lök eller ingefära)
Får ont i magen av sötningsmedel och kan inte svälja kapslar/stora tabletter.

Lök i rummet med hett vatten = hjälper nada.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

• Redigerat 2023-11-22 13:37 av Fridaaaa
Maria
3

Den enda hostmedicin som hjälper tycker jag är Cocillana-eryfin.

Enda halstabletten är Senega om jag får välja.

/Maria

Fridaaaa
0

#1 Cocillana skriver de inte ut hur som helst och då måste jag in för undersökning. Har inte så pass kraftig hosta att den behövs ännu i alla fall. Och de vill helst inte ha in folk med förkylningssymtom i fall det är corona.

Är synd att det är sötningsmedel i Senega

Uppkatten
1

De flesta hostmediciner hjälper inget vidare, och det är väl känt.

Cocillana tycker jag hjälper en att få sova, men inte genom att ta bort hostan, utan enbart för att den gör mig så trött.

Hostan har ju en viktig funktion, så helst ska den kanske inte dämpas för mycket. Dricka mycket vatten ska vara bra.

När jag har haft långvarig envis hosta har jag fått astma-mediciner ibland, men det låter inte som att du är riktigt i det läget.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Fridaaaa
0

#3 Dricker den mängd vatten jag kan, avskyr vatten så kan inte dricka så mycket vatten per dag och inte alls på natten för då måste jag springa på toa.

Cocillana sa dem att de inte skriver ut i förstahand, och då vill de att man kommer in samtidigt som de inte vill att man kommer in med förkylningssymtom så blir ju dubbelt där. Har pratat med vc nämligen och de hänvisar som vanligt till skithostmediciner xD

Åsa S
4

Jag brukar koka upp vatten med rosmarin och timjan som är bra mot hosta och så lutar jag huvudet över och har en handduk över så det blir som en ångbastu och så andas jag in den varma ångan med örterna. Örtvattnet kan värmas upp flera gånger under dagen och återanvändas vid behov

Fridaaaa
0

#5 Får testa det och se om det hjälper. Har svårt med sån ånga, tycker det är jobbigt att andas då men får testa en stund :)

Zadeira
1

Vet inte om det finns kvar idag, men som ung brukade mamma smörja oss barn på bröstkorgen med Vics Vaporub vid hosta. Annars finns kanske någon annan mentol/eucalyptussalva man kan testa. Har även hört tigerbalsam, men inte testat.

Fridaaaa
0

#7 Tigerbalsam är för starkt
Vart kan man hitta den anda salvan?

DesK
1

Precis som #3 säger är hostan där av en anledning, därför ska man inte ta hostdämpande medicin utan slemlösande medicin. Där ger #7 bra förslag. Hur länge har du haft hostan? Dagar? Veckor?

/Désirée

Fridaaaa
0

#9 Började inatt. Så sovit dåligt. Och jobbigt nu under dagen. Gör ont i halsen när jag hostar och klöks lätt/illamående av mycket hosta. Har inget slem i halsen. Jag är sån som inte kan somna sittandes, och tar knäcken på rygg och nacke, så behöver något bra inför natten.

• Redigerat 2023-11-22 15:35 av Fridaaaa
DesK
3

Då får du hosta på i några veckor, innan vården bryr sig om att försöka hjälpa dig. Slemlösande kan ändå hjälpa mot hosta, även om du inte känner av att du har någon slembildning.

/Désirée

Fridaaaa
0

#11 Aldrig behövt innan coronan kom, vänta några veckor.
Frågan är vad, för slemlösande på apoteket = värdelöst som sagt.

DesK
5

#12 Så du har sökt ofta för hosta, då har du säkert fått många bra råd på vårdcentralen.

/Désirée

Fridaaaa
0

#13 Nej det har jag inte. Det skrev jag inte heller.
De rekommenderar apotekets skitmediciner. Fått utskrivet cocillana 2 ggr, men då måste man in och undersökas, och detta var innan corona drog igång. Nu sa de till mig att de inte vill ha in mig pga att jag kan corona och då får jag inte in men de kan heller inte skriva ut cocillana via telefonen

Maria
4

#14 Du har ju bara haft hosta sedan inatt så du får väl avvakta och se.

/Maria

Fridaaaa
0

#15 Sover dock dåligt och var vaken stora delar av natten. Och som sagt mår jag illa av allt hostande och klöks lätt = gör det ännu värre. Så behöver något som lindrar. Just nu äter jag knappt pga det och jättetrött och huvudvärk.

Liz85
4

#16: nu vet jag att du har en massa krav på det du stoppar i dig.

Du får själv kolla på innehållsförteckningen men jag fick knappt nån sömn några nätter förut för att jag hade en rethosta som spökade som tusan. Köpte Bronwel night efter tips. Visst, jag fick ta en extra dos nån kväll då jag inte somnade tillräckligt snabbt eller något i den stilen. Men sen gick det att somna.

Den lär inte bota dig mirakulöst på ett kick. Men om Bronwel night har innehåll som du godtar, kanske den kan ge dig några timmars sömn iaf.

Fridaaaa
1

#17 Inget botar någon mirakulöst och inte det jag efterfrågar heller :)
Jag mår illa av vissa grejer, så är därför. Inget självvalt.

Får kolla upp den, om jag testat den tidigare eller inte :)

Zadeira
2

#8 Såg att den inte säljs här i Sverige nu. Den hade nog varit för stark ändå om tigerbalsam är för starkt.

Fridaaaa
0

#19 aaa okej. Vad synd.

Zadeira
1

#"0 Som jag också nämnde kan det kanske funka med nån annan eukalyptus/mentol-doftande salva eller olja. Tänker typ nån massageolja eller så. Det är just den doften som är vidgande för andning och slemlösande vid hosta.

Fridaaaa
0

#21 Se om sambon kan få tag på det imorgon, ikväll kan han inte det.
Vart kan man tänkas finna det? Vi har inte så brett utbud på butiker

Fridaaaa
0

Hostan vägrar släppa, blivit värre :(

Maria
4

Har nan fått en rejäl förkylning så tar det ett tag att bli frisk. Hosta kan hålla i sig länge.

Tre dagar är inte så länge när det gäller förkylning så det enda som kan hjälpa är att försöka med lindring och där är du ju begränsad.

/Maria

Fridaaaa
0

#24 Det vet jag om. Ingen nyhet.
Inne på 4e dagen nu.

Det är lindring jag söker med, jag frågar inte om varför jag hostar, hur länge det håller i osv utan enbart förslag på lindring ingenting annat. Inte första gången precis man är förkyld.

Det är ingenting jag kan påverka eller ändra det jag skrivit i inlägget.
Och som det med lök i hett vatten i skål i rummet = fungerar absolut ingenting. Blir bara illaluktande stank som får en att må illa, har testat det till sonen och till mig själv vid tidigare tillfälle men var totalt värdelöst.

• Redigerat 2023-11-25 09:11 av Fridaaaa
Fridaaaa
0

#17 Testade den, och inte gett effekt ännu, vet inte hur länge man måste testa? Har testat 2 nätter nu.

Maria
7

#25 Du kan inte styra vilka svar du får på ett forum.
Det står var och en fritt att skriva efter egna erfarenheter.

Du skrev att hostan vägrar släppa och då verkar det som om att du inte varit med om det innan.

Du vet uppenbarligen att det tar tid.

/Maria

Fridaaaa
0

#27 Nej men det är riktat som att det är det jag undrar. Inte förstått vitsen med det menmen

Det är din egna fria tolkning men inte så det är skrivet i alla fall. Bara skrivit ut frustrationen, då jag tycker det är jättejobbigt med hosta (skrivit högre upp varför). Ibland behöver man göra det också.