Hälsa iFokus

Hälsa

Läst 147 ggr
Molly2033
1

Halsbränna

Har sån himla halsbränna ibland, ofta vaknar jag på nätterna. Vad beror sånt på? Hittar inga svar på nätet som passar på mig.

Maria
1

Har du testat läkemedel mot halsbränna?

/Maria

Molly2033
1

#1: ja när jag får symptom och det funkar hyfsat

Men jag undrar mest vad det beror på? Vad är vanligaste orsakerna liksom?

Carmarino
1

#2: Det kan bero på en hel massa olika saker. För min del har jag märkt att jag får halsbränna om jag fått lite för mycket honung i teet, men det finns andra orsaker också.

Här är lite mer information (men den kanske du redan har läst?). Hittar du något där som stämmer in på dig?

https://www.1177.se/Skane/sjukdomar--besvar/mage-och-tarm/magsack-och-matstrupe/halsbranna--magsaftsreflux/

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker

Halsbränna orsakas av att magsaft kommer upp till matstrupen från magsäcken. Det kallas för magsaftsreflux. Halsbränna kan kännas obehagligt men är nästan alltid ofarligt. Du kan göra en del själv för att lindra besvären. Det finns också bra läkemedel som du kan använda.
Mandra
0

#0: jag äter en medicin, där halsbränna är en biverkan
får medicin mot den utskrivet på recept….funkar väldigt bra

[Moon AppleGrey]
1

#2: är väl olika från person till person.
Själv har jag lättare att få halsbränna om jag ätit mjúkt bröd (mer än en skiva, alltså).

Och sedan kan man få halsbränna beroende på ens sovposition vet jag.
Jag sover ju gärna på mage, och det är som gjort för att få halsbränna då.

Maria
2

Ligger man ner har magsyra lättare för att komma uppåt halsen till så en förhöjd huvudsida på sängen kan vara bra.

/Maria

Mandra
0

#6: bra tips.

Molly2033
1

Tack för bra tips och råd!

_Fisken
0

Fett i kombination med kryddad mat sätter fart på syran. Speciellt om jag tagit en whiskey på kvällen. Glömmer jag omeprazol innan jag lägger mig får jag sota för det senare på natten.