Tips för att förbättra hälsan
Jag har ätit endast vegetariskt i kanske ett halvår nu, och det funkar jättebra. Ville bara tipsa om ett par saker som har förbättrat min hälsa.
Använder en app för att hålla koll på hur många kalorier jag äter per dag (denna), och man kan även se exempelvis hur mycket socker, och fett man får i sig av det man äter. Har till det ett schema som jag följer varje vecka, vilket gör det enkelt eftersom jag aldrig behöver fundera på vad jag ska göra för mat ikväll, eller vad jag ska handla till nästa vecka.
Det finns en funktion i appen för måltidsplanering så att den automatiskt lägger in det man äter vecka för vecka, men den funktionen kostar. Det funkar bra att använda gratisversionen av appen och lägga in sina mål som ”sparade mål” exempelvis en gång per vecka i stället (som för mig tar 10-15 min att göra).
På det så tar jag just nu örter (ayurvediska sådana) en gång per dag eftersom jag hade problem med magen, men med örterna är magen i stort återställd.
Allt detta har lett till att jag gått ned ganska mycket i vikt (vilket jag har behövt göra ganska länge pga hälsan), och jag fortsätter att gå ned i vikt. Jag hoppas på att stanna på ”normalvikt” längre fram.
Har tipsat om liknande förr här på iFokus men inte fått så bra respons, så jag gör detta nu för den som kan få ut något av det, men kanske inte riktigt gör sig hörd..😊
- Redigerat 2024-01-06 10:19 av TatsuOni
- Redigerat 2023-04-03 18:15 av snowy00