Hälsa iFokus

Hälsa

Etiketterallmänt-övrigtläkare-och-vårdinrättningar
Läst 174 ggr
Lona
1

IVO-anmälan

Har någon erfarenhet av att göra en IVO-anmälan? (Inspektionen för vård och omsorg)
Gjorde ni det själva eller fick ni hjälp av tex patientnämnden? Vad gällde det och hur gick det?

"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Draken
1

Vi gjorde en IVO anmälan mot Vuxenpsykiatrin för sonens räkning. Vi gjorde den själv utan hjälp av någon annan.

Läkaren blev spärrad från sonens journaler, och sonen fick en ny läkare. Den läkare som vi gjorde anmälan mot, får inte ha någonting överhuvudtaget med sonen att göra. Inte ens som konsult, trots att sonen har haft den läkaren i 4 år, och han är den som absolut vet mest om sonens "sjukdomsbild", och missbruksproblematik.

Dels har han släppt känslig, sjukdomsrelaterad , sekretessbelagd information till soc. skolan och polisen, och dels har han vägrat sonen vidare utredning för hans problematik .

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

• Redigerat 2023-01-25 18:30 av Draken
MonicaLagerquist
1

Ja vi gjorde det då ett av våra barn fick en skada efter en på.
Men tyvärr räknades det som om något som kan hända vid en op.
Men numera kan den inte hända då deras rutiner ändrats efter sonens tillbud

Stolt ägare till tre La permer

[Mia-45]
1

Ja min mamma har försökt att göra en då hon blev felbehandlad av en läkare på jouren.
Han vägrade skicka in henne till akuten och på kvällen fick vi ringa ambulans. Hade hon inte kommit in hade hon dött hemma under natten.

I och med att behandlande (eller inte behandlande) läkare bara var på jour på det stället och var fast anställd på annat så gjorde mamma en IVO-anmälan på stället där han var anställd på.
Fick till svar att det var jouren vi skulle anmäla.
Jouren sa att det är där läkaren är anställd som ska anmälas.
Så det har blivit en slags rundgång på det hela.
Mamma har försökt att få tag i chefen på IVO men han är upptagen hela tiden.

Så det är inte helt enkelt att göra en anmälan.

Lona
0

Tack för att ni berättar!
Det lutar mer och mer åt en IVO-anmälan tyvärr.

Draken
1

#3: Jag tror det skall gå att lämna en anmälan på en specifik läkare. Kolla upp det.

Jobbade han på jouren så skall klagomålet gå dit. Tillbudet skedde på jouren, så det är chefen på jouren som har det yttersta ansvaret, men det är läkaren som är ansvarig för att din mor blev felbehandlad. Det är en jäkla djungel, men jag hoppas du förstår hur jag menar

#4: Det är jättetråkigt att man skall behöva ta det steget, men ibland finns det inte så mycket annat man kan göra.

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

[Mia-45]
0

#5: Mamma pratade med de på jouren tre gånger men de nekar till att anmälan ska gå dit.
Hon gjorde anmälan på just den läkaren men man måste skriva vilken arbetsgivare han har och att han var på jouren då han felbehandlade henne.

Mamma har inte tagit tag i det nu så jag vet inte hur hon tänker göra.

Draken
0

#6: har hon varit i kontakt med högsta chefen på Jouren ? Vi var tvungen att gå via högsta chefen på vuxenpsykiatrin

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

Lona
0

Tack för era svar!
Det lutar mer och mer åt en IVO-anmälan, den här mottagningen har hanterat mitt fall väldigt oansvarigt för att inte säga inkompetent.
Behöver man kunna ange om det är behandlande läkare eller mottagningen som helhet som har agerat felaktigt?
Jag vet faktiskt inte på vilken nivå de här bristerna finns.

Draken
1

#8: Det är väl i första hand behandlande läkare som har skyldig till felbehandlingen, så jag tror det är han/hon som skall ha anmälan på sig.

Beroende på vilken hemförsäkring du har, så kan det ingå juridisk hjälp om du har svårt att ta itu med detta själv.

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

Lona
0

#9: Nu har jag pratat med min syster som är enhetschef över en helt annan inriktning i vården.
Hon tyckte att jag skulle anmäla hela mottagningen, det är inte bara en läkare som har tafflat till det utan flera. De har heller inte hört av sig inom rimlig tid efter att jag har kontaktat dem skriftligen.

Draken
1

#10: Aha, Ja men då tycker jag du skall lyssna på din syster. I vårt fall med sonen, så var det "bara" behandlande läkare som gjorde bort sig.

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis