Boosta immunförsvar - minska risk för förkylning/influensa
Någon som har tips på hur man kan boosta sitt immunförsvar? Samt minska risken för att bli sjuk (främst förkylning och influensa)
Förutom bra handhygien då
(Obs inget med ingefära eller vitlök !)
Känns som att jag blir förkyld lätt nu 🙁
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Eftersom du inte äter så mycket grönsaker, får du nog gå till en bra hälsokostbutik för att få råd om vad du kan göra. Finns massor av preparat som kan stötta upp immunförsvaret.
/Désirée
Varierad kost, frukt och grönt, röra på sig, väldigt korta kallduschar visar enligt forskning en positiv effekt, undvika alkohol och rökning sedan att även dricka, äta och vila nog. Även att undvika konstant stress hjälper enligt forskning.
(Jag kan säkert hitta källorna till punkterna där det står att forskningen tyder på det men saknar lite tiden nu under mitt skrivande. Ifall någon är intresserad går det även att kolla upp själv. Finns allmänt en hel del fascinerande forskning kring vad som hjälper immunsystemet. :))
#1 Finns ingen bra hälsobutik i stan. Måste beställa i så fall. Som är utan sötningsmedel och som inte är kapsel/stor tablett, vilket är svårt
Och mina värden är bra enligt blodprov.
#2 Jag rör på mig, äter bara 4 olika grönsaker vilket jag inte kan utöka (selektiv), frukt äter jag :) Varken röker eller dricker alkohol
Stress kan jag dock inte undvika med mitt jobb och med småbarn
Kolldolialt silver - höjer immunförsvaret samtidigt som det rensar bort ovälkomna bakterier, svampar o virus..
The more i get to know people.
The more I love my Dog
"Mark Twain"
#5 En länk från Livsmedelsverket om Kolloidalt silver.
/Maria
Vi behöver inte föra diskussion kring Kolloidalt silver i denna tråden tack :)
Fridaaaa, jag tror att du faktiskt behöver ett bra kosttillskott. Dom värden som vården utgår ifrån är minsta möjliga som man behöver. Det fick jag lära mig när jag gick en kurs i näringslära. Så du gör nog klokt i att antingen ta dig till en bra hälsokostbutik (även om det är en bit att åka), eller prata med personalen på apoteket. Jag är ju den som nästan aldrig förespråkar kosttillskott, eftersom jag anser att vi ska få i oss näringen via maten som vi äter. Du är ju selektiv i din kost, därför tror att det för dig är bra med ett riktigt bra kosttillskott.
/Désirée
#8 Jag kommer beställa från nätet och inte åka till någon hälsobutik :)
Apoteket har jag redan pratat med och de kan inte rekommendera något som inte är kapslar eller utan sötningsmedel i sitt sortiment. Samt de tyckte det var onödigt att ta om man inte har brister. Så de är inte till någon hjälp.
Någon mer?
#10: Ja det finns andra naturliga saker du kan göra, men det beror på dig själv och vad du vill!?
The more I love my Dog
"Mark Twain"
Jag har använt 1-2 msk honung i ett glas vatten i 3 mån nu, med bra resultat för hela kroppen från immunsystemet till huden-
Dessutom syns det på huden som blivit mycket slätare i ansiktet och finare på benen där gamla "prickar" har försvunnit.
Sen har jag lagt till 1 tsk kanel som också är bra för immunsystemet och gurkmeja som är renande och bra för lederna, mm..
Annars kan även bla ingefära hjälpa vid förkylning.
The more I love my Dog
"Mark Twain"
- Redigerat 2022-11-24 21:46 av Heddiz
Citronvatten som måltidsdryck tycker jag är bra. Vatten plus antingen pressad citron eller citron på flaska från livsmedelsbutiken.
#12 ingefära går bort, står i inlägget
Honung dagligen kan jag däremot testa :) Och gurkmeja, kanel har jag på tex fil eller gröt :)
#13 Hur mycket då? För kan inte dricka så mycket av det.
#11 Nu handlar det inte om "vad jag vill" och vad som går eller inte går dvs saker man inte kan styra. Alltså det jag kan äta/dricka, är inget jag kan påverka. Sedan det med kosttillskott: Jag kör inte 6 mil enkel resa till bra större butik enbart för det, för mig är det inte rimligt. Och googlat en massa, och verkar hopplöst att hitta som inte är kapsel/stor tabletter samt som inte har sötningsmedel i sig, inget jag heller kan påverka
#14: Ursäkta jag missade att ingefära gick bort.🙂
När det gäller citron så har jag tagit en halv citron och pressat eller köpt färdig pressad i affären och tagit circus 1/2 dl. i ett glas vatten…
Du behöver ju inte blanda i ett stort glas m vatten utan ta ett mindre glas kanske om du inte vill dricka för mycket vatten..
Eller så kan du blanda citron o honung till ett glas med vatten, istället för två glas. Om du ville ta honung, vs.
För honung är ju också bra för immunförsvaret eller ALLT och om jag skulle tipsa om endast 2 saker så är det 1. Honung i vatten 2. Citron i vatten.
Ok. men det finns massor med kostillskott butiker online som har pulver på många produkter…Vad är det för produkter som du har sökt efter som bara finns i stora kapslar--sånna gillar inte jag heller!
Jag kan gärna googla lite…🤓
The more I love my Dog
"Mark Twain"
#15 Honung gillar jag inte i vatten så tar jag på annat sätt
Men bra att man inte behöver så mycket citron :) passar mig bra.
Sökt på kosttillskott, för immunförsvaret, vilka kan du tipsa om som är pulver?
#14: Ett eller två glas med 5 - 15 droppar i varje. Du får prova dig fram. Sedan är det gott med citron även i varmt vatten.
#17 Jag dricker inte vet varmt utan är iskallt vatten med citron i, enda som går ner :)
Men får testa.
Här hittade jag ett flytande tillskott av bla ZINK som är bra mot förkylning, men det som också är BRA för immunförsvaret och mot förkylning är enkel C-VITAMIN
Antingen att man äter mycket frukt och bär md C-vitamin eller/och tar ett tillskott med C-vitamin tex brus. eller det som passar en.
Jag kan ju säga att jag inte varit förkyld alls på flera decenier och jag har aldrig drabbats av någon influensa trots att jag inte tagit något vaccin sen jag var barn..
Jag har alltid ätit frukt o nu är jag fruktrian…det behöver man inte bli…Det är bara jag som gillar frukt, bär o nötter + lite annat.
Vet inte om du gillar flytande men jag provar-- https://www.greatlife.se/flader-zink-syrup
The more I love my Dog
"Mark Twain"
#19 Frukt äter jag, bär blir inte lika mycket vintertid, mest på sommaren.
Brus har jag inte hittat utan sötningsmedel eller massa socker. Har du tips?
Oj vad dyr den var du länkade till, synd.
#20: Det finns bra billigare affärer också som Glimja och andra jag inte komer på namnet på…sen är vissa produkter dyrare än andra i denna butik…eller kanske i alla butiker…
Ja jag såg något om C-vitamin -ska kolla upp det för jag har aldrig sett att dom har socker i det..🤔
Jag läste det här om immunförsvaret tillsammans med vad man kan behöva för kosttillskott.
Vitaminer immunförsvar – kosttillskott immunförsvar
Det finns flera vitaminer och mineraler som är viktiga för immunförsvaret. Egentligen får man inte har några näringsbrister om man vill optimera sitt immunförsvar. De mest kända är dock kanske D-vitamin, C-vitamin, zink och E-vitamin. Vi har kunder som under begynnande förkylning eller känningar i halsen har tagit 1 tablett Vitamin C-400 per timme första dagen vilket har lett till att förkylningen inte bryter ut, detsamma med det halsonda. D-vitamin är viktigt för immunförsvaret och receptorer för D-vitamin finns på immunförsvarsceller. D-vitaminbrist är associerat med nedsatt immunförsvar. Det finns givetvis flera vitaminer som behövs för att välfungerande immunförsvar och det finns bra hälsokost för att stärka immunförsvaret. Kontakta oss så får du råd och tips.
Förkylning
The more I love my Dog
"Mark Twain"
#21 Sett någon med socker, resten med sötningsmedel i :/
D-vitamin tar jag
De har kollat vanligaste vitaminerna i slutet på Juli och då var alla värden bra, aldrig fått dåligt på de vanligaste, som b12, dvitamin mm.
Detta blåbärs pulver tar jag själv över min musli med hallon tex. Eller blandar det i Kefir eller liknande.Och det är mycket C-vit och andra närngs ämnen i…Om du vill ha mer C-vitamin. man kan bara ta detta eller ta det tillsammans med enbart C-vitamin eller enbart C-vitamin..
https://glimja.com/produkt/ekologiskt-nordiskt-blabarspulver-vildvaxande/
The more I love my Dog
"Mark Twain"
Här är C-vitmin utan sötningsmeel oh socker
The more I love my Dog
"Mark Twain"
#23 Tack ska kolla upp det :)
#24 Jag syftade på brustabletter då det var det vi pratade om :) Den i länken smakar tyvärr hemskt
#25: Ok..Det verkar inte finnas brustabletter utan sötnings medel…jag hittar inga, men jag hittade ren C-vitamin = Askorbinsyra och det smakar väl som c-vitamin utan sötningsmedel , alltså surare men annars naturligt..
The more I love my Dog
"Mark Twain"
#26 Askobinsyra är hemskt att försöka få sig, har testat och smakade hemskt.
#27 Hur mycket testade du med då, och hur/i vad?
//Jessie
#28 Testade i vatten och lite andra smaksatta drycker. Samt på gurkbit.
Minns inte hur mycket jag hade men var utefter rekommendation
#29 Jag tycker det finns rätt olika rekommendationer, var lite därför jag var nyfiken på hur mycket du hade testat :) För om man tar Livsmedelsverket rekommendation så täcker ett kryddmått askorbinsyra det dagliga behovet i nästan två veckor, det blir inte ens en tiondel kryddmått per dag.
Vissa andra sidor skriver ett gram/kryddmått eller mer per dag och det blir såklart svårare att dölja om man inte gillar smaken
Kapslar fungerar inte alls om jag förstår #3 rätt?
//Jessie
#30 Nej kapslar kan jag inte svälja alls
Jag hade ett kryddmått. Askobinsyra blir det inte igen, fy vidrigt xD
#31 Okej :)
//Jessie
Vad tyckte du om blåbärs pulvret då….Jag har ett likadant och det smakar gott…
Du kan ju ta mer av det då. Jag vet ej exakt hur mycket C-vitamin det är i men dom jämför att pulvret motsvarar en koncentration på 9 ggr av blåbäret i färsk vikt..
Från Glimja.
Sen har dom Aroniajuice som är mycket hälsosam med C-vitamin och ngr vitaminer till..Jag ska själv skicka efter den och den finns i olika zize osv
https://aroniabutiken.se/produkt-kategori/aronia/
Sen det självklara jag totalt glömt bort som är massor med c vitamin i - Nyponpulver…
https://glimja.com/produkt/holistic-raw-nyponpulver-400g/
Annars står det i Great Life butiken att man kan krossa tabletterna om man har svårt att få i sig dom…och det finns tablett klyvare/krossare också
Annars kan du ju äta mer frukt speciellt citron, apelsin, osv och grönt som broccoli, osv eller chilipeppar innehåller också mycket c-vit 😄
The more I love my Dog
"Mark Twain"
#33 jag ska kolla närmare på det i dagarna :)
äter varken broccoli eller chilipeppar. Citron enbart i mat eller dryck, apelsin enbart som dryck :) äter bara gurka, majs, sallad och ärtor som grönsaker :)
Varför kan du inte äta annat då? Har du en uppsjö födoämnesallergier eller?
#35 Nej jag har inte allergi men jag är selektiv i kosten
Äter annat men bara de grönsakerna (passerade tomater går bra i sås/köttfärsås tex)
#34: Dom grönsaker du äter, innehåller inte mycket vitaminer. Gurka, mest bara vatten. Sallad, ja då ska det vara Babyspenat, som är väldigt nyttigt. Det äter jag varje dag. Som sallad, och i äggröran. Dom bästa grönsakerna är broccoli, blomkål, spenat, kål av olika slag. Om dessa grönsaker tillagas på rätt sätt, ex med grädde, creme fraishe eller majonäs, så blir det jättegott.
Många saker kan man lära sej att äta.
Ägg är förstås det nyttigaste man kan äta. Hoppas att du äter ägg. isf öka på och ät flera per dag. Lätt att variera.
Själv äter jag inte frukt. Innehåller för mycket socker. Men med dessa nämnda grönsaker, så får du bra med näringsämnen.
#37 Yes vet om det. Äter mer frukt och bär däremot istället.
Inte alla saker, all kål går bort, fungerar inte min mage på. Plus smakar vidrigt, jag får inte ner det. Och när man är selektiv är det ännu svårare att lära sig äta vissa saker, som sagt levt med det i minst 20 år, så jag vet. Jag kan inte få ner något som smakar illa, då blir jag illamående och kan inte äta alls just då.
Spenat fungerar ibland men då ska det vara blandat med tex fisk så man inte märker av den.
#38 Ägg äter jag, men max 2 per dag, annars mår magen inte bra.
Skillnad på fruktsocker och tillsatt socker.
- Redigerat 2022-12-02 13:43 av Fridaaaa
#39: Jag tänker inte starta någon diskution om detta, men fruktsocker är sämre, eller lika dåligt som annat socker. Genom att all frukt mer, eller mindre, genmanipuleras, så ökar också det fruktsocker som finns, till det dubbla. Den näring och vitaminer som en gång fanns, är borta. Om man googlar på detta så får man svar.
#40 Nej det är inte sämre än tillsatt socker.
Och är så jag får i mig vitaminer. Har bra värden på det så måste ju få i mig det på bra sätt då
Men hur som haver: Jag kan inte äta andra grönsaker än de jag skrivit.
#36: OK. Men då tycker jag nog att det verkar angelägnare att du försöker göra nåt åt det än att du försöker boosta immunförsvaret. Något som för övrigt många menar inte går. Och det kanske man ska vara tacksam för. Ett immunförsvar på högvarv orsakar många sjukdomar som man INTE vill ha.
Och ja, jag vet att det inte var svar på din fråga, så du behöver inte påpeka det. Men du FÖRJÖD inte uttryckligen kommentarer heller. 😉
- Redigerat 2022-12-02 19:35 av hemul
Bara som information Frida har en allvarlig ätstörning och vissa kommentarer ovan är precis som jag själv tidigare skrivit skrivna i all välmening men mycket sårande.
Här information om selektiv ätstörning:
Undvikande eller restriktiv ätstörning –ARFID En annan form av ätstörning kallas undvikande eller restriktiv ätstörning. Den kallas ARFID och är den engelska förkortningen av Avoidant/Restrictive Food Intake Disorder. Den innebär att du helt undviker de flesta sorters mat och enbart äter några få, särskilt utvalda saker. Undvikande ätstörning kallas även för Selektiv ätstörning och förkortas SÄ, eller Selective Eating Disorder och förkortas då till SED.
Den här formen av ätstörning är vanligast hos barn, men kan förekomma i alla åldrar. Det handlar inte om att vilja kontrollera sin vikt eller kroppsform. I stället styrs du av en stark motvilja mot olika sorters mat och dryck som du upplever som äcklig eller motbjudande.
Matens färg och temperatur kan också spela roll för om du kan äta den eller inte. Motviljan mot den mat du undviker är så stark att du kan kräkas om du skulle få fel sorts mat i munnen.
Läs mer här:
https://www.1177.se/sjukdomar--besvar/psykiska-sjukdomar-och-besvar/atstorningar/atstorningar/
Frida ta inte illa upp - vi förstår inte men vill hjälpa ändå!
Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.
#43 Nja allvarlig är den inte för mig i alla fall. Då det är mycket jag fortfarande äter. Men i övrigt stämmer mycket.
Ser inga kommentarer som sårande eller hur menar du?
#42 FÖRJÖD?
Göra något åt vad? Det är något jag får leva med, kämpat i över 20 år. Det är oftast inget man "kan göra något åt". Säger du så med någon som tex lider av något psykiskt "bara tt göra något åt", det är exakt samma sak. Enda som finns är KBT och det går jag inte, pga dålig erfarenhet av det, vill inte riskera försämring.
Och man kan boosta immunförsvaret utan att trycka i sig massa grönsaker, är inte enda sättet dock. Och mina värden är bra ink vitaminvärden så.
#45 Som jag fattar det är dina värden bra. Rent mineralmässigt brukar man väl säga att zink är den som står för mest för förbättring av immunförsvaret, men då räknas det från att man har brist. Pratade faktiskt med min närings-sköterska i veckan om det. Hon står fast vid att har man bra värden på vitminer och mineraler är det typ omöjligt att "boosta" i den mening att man förstärker eller försöker ge immunförsvret en extra skjuts. Då är det bara att man så att säga underhåller de bra värdena. Att överdosera för att man tror det blir ännu bättre är ju inte heller bra.
Däremot kan man vara vaksam på att även om man faller under referensramarna inom provtagning så kan det ändå vara så att man behöver lite extra av vissa ämnen, för en del referensramar är klent tilltagna.
#46 Ja då gäller det att jag kan få det i mig via frukt, bär, mat (ej grönsaker då) och brus, flytande eller minitabletter/tabletter man får krossa. Utan sötningsmedel i. Inte lätt
#47 Har precis beställt denna, så jag vet inte hur bra den är ännu men innehåller inget mer än zink och vatten. https://www.apotea.se/zinkstatus-250ml
Inte för att boosta immunförsvaret, men för att motverka förkylning så har viruseptin hjälp mig som är nedsatt och alltid åker på förkylningar.
#49 Vad är det?
#50 "Viruseptin mun- och nässpray är en receptfri produkt som kan förebygga och motverka förkylning och influensaliknande symptom. Sprayen innehåller den aktiva ingrediensen iota-carrageenan, ett ämne som utvinns från havsalger och som kan ha en virushämmande effekt. Iota-carrageenan verkar genom att återfukta slemhinnorna i de övre luftvägarna och bilda en fysisk barriär mot virus. Samtidigt kapslas virusen in, så att det blir svårare för dem att få fäste i slemhinnan och föröka sig." (https://viruseptin.se/fragor-och-svar/)
#51 Länken fungerar inte, men tack för svar :)
#52: Prova länken under inslaget istället.
#53 Inslaget?
Länken är enda jag kan klicka på, på mobilen, det som står under händer ingenting när jag klickar. men får googla lite vid datorn ikväll :)
#54: Det finns två länkar ett inbäddat och ett efter inlägget.
Använd den sista länken. Det har blivit något fel då länken bäddades in men den är korrekt efter inslaget.
#55 Som jag skrev: Händer ingenting när jag klickar där, sitter vid mobilen.
Undrade bara vad du menade med inslaget :) Ska testa på datorn sen :)
- Redigerat 2022-12-03 11:35 av Fridaaaa
#56: Om du trycker på länken efter inlägget så funkar det men inte i inlägget.
#57 Som jag skrivit 2 ggr nu: Jag har klickat där också men det händer ingenting, så ska testa på datorn sen och se om det fungerar där :) Länken i kommentaren kommer bara felmeddelande.
#58: Som jag skrivit är länken felaktigt inbäddad men går att läsa efter inlägget.
Tyvärr är det en högerparentes som kommit med i inlägget och tolkas som sökväg.
Jag får inte upp länken om jag klickar i texten men får upp den när jag klickar under inlägget/inslaget.
Tar du bort parentesen i URL så fungerar det säkert även med den inbäddade länken men då får du justera i webbläsaren.
Här är länken igen:
- Redigerat 2022-12-03 11:52 av Pyttelite
#59 Jag får inte upp någon länk efter inlägget, det händer ingenting när jag klickar där. Ska som sagt kolla på datorn senare.
#61: Jag har kopierat länken åt dig i #60.
Du har fått svar såg jag men det är ett spray man tar i munnen och näsan, finns som sugtablett också. Man tar det så fort man känner att det tex kliar i halsen och förkylning är påväg, sen kör man tills symtomen är borta. Smaken på munsprayen är körsbär, inte det godaste men värt de tycker jag iallafall :)
Det är inte heller vanebildande så man kan använda det hur länge man vill.
Tror det ska finnas nån annan variant också men inte testat det.
#63 Ja får testa, kan jag ta det så kan jag, beror på hur illa det smakar :)
#52 Jag visste inte heller vad det var så jag googlade det. Blev fel i länken som sagt, men googla det så får man upp deras sida direkt.
#65 Googlar hellre på datorskärm än mobil, därav skrev att jag skulle vänta tills jag sitter vid datorn :)