Hälsa iFokus

Hälsa

Läst 562 ggr
Fridaaaa
1

Få igång magen

Era bästa tips för att hålla igång magen?
Kan inte dricka massa kaffe, då mår jag illa.

Inget med russin, katrinplommon/plommon (magont om jag äter mer än 2 plommon på en dag). Inga läkemedel främst. Inget med sötningsmedel (sätter igång magen men får ont i magen)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

DesK
2

Ät mycket fiberrik mat och drick mycket vatten.

/Désirée

Åsa S
2

Havregrynsgröt till frukost håller min mage glad och igång

Fridaaaa
0

#2 Tack för tipset men äter inte havregrynsgröt :) (nej får inte ner det)

#1 Fiberrikt är inte bra för min mage. Då jag inte kan få i mig mycket vätska så blir det att jag blir förstoppad av det. Plus att min mage aldrig fixat mycket fibe, i vissa fall kan det ge mer förstoppning.

Fridaaaa
0

Kan tillägga att jag äter inte fullkornsprodukter.
Dricker cirka 1 liter vatten per dag, får inte i mig mer, dricker övrigt kaffe, och annan dryck.

TatsuOni
4

Motion. Yoga med en del rörelser för mage och rygg.

"Nästan allt går att använda till håret"

Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.

Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik

https://tatsu.blogg.se/

Fridaaaa
0

#5 Motionerar gör jag genom promenader/pw och rör på mig på jobbet men hjälper inte :( Är den motionen som är aktuell för min del.

Just nu kan jag inte gå som jag brukar i tempo mm pga min fot :(

• Redigerat 2022-08-21 16:39 av Fridaaaa
Sindri
0

Väldigt mogna päron och bananer kan verka lösande.
Det finns en sort av magnesium som också kan funka, googla på vilken.

Kokosfett är lösande. Många tar det i te eller kaffe.

Fridaaaa
0

#7 Kokosfett får jag inte i mig, annat än kokosmjölk/grädde i såser och sånt men inte kokosfett.

Päron kan jag äta, bananer är inte lösgörande för mig hur mogna de än är (är samma med sonen)

Vad är det för magnesium? (kan inte ta kapsel eller stora tabletter)

Sindri
3

Här kan du läsa mer om Magnesium och trög mage
https://magkliniken.se/magnesium-mot-forstoppning-och-angest/

Du tror inte att du långsamt skulle kunna vänja dig vid lite kokosfett i kaffe eller te? Om du börjar med bara en halv tesked och sedan sakta ökar. Det skall inte vara kokosfett med smak, utan det som är utan smak så du känner det inte.

Använd magnesium mot förstoppning och ångest. Ett av de bästa och enklaste metoderna för att mjuka upp och få fart på tarmen och lugna sinnet.
Fridaaaa
0

#9 Nej jag har testat det och det är vidrigt, jag får inte ner det.
Jo vet att det är utan smak men är vidrig konsistens tycker jag.

Testat magnesium tidigare men då påverkade det inte min mage. Men kanske beror på mängd? Eller sort? Svårt att hitta som inte är tablett/kapsel :/

• Redigerat 2022-08-21 17:27 av Fridaaaa
Åsa S
2

Att massera magen när man ligger ner på rygg kan hjälpa tarmarna att komma igång.

Om man inte kan äta sånt som hjälper magen av div. orsaker och man får problem kan man ju även prata med läkare det finns ju läkemedel man kan använda med

Fridaaaa
0

#11 Läkemedel är inte aktuellt i förstahand. Av olika anledningar.

Haft problem sedan jag var liten i perioder, men just nu är det jättesvårt att få igång magen ordentligt :(

Isobel50
1

#1: ja, det att dricka mycket vatten kan hjälpa magen en hel del

Fridaaaa
0

#13 Ja det kan jag inte göra. Jag får inte i mig mycket vatten. Aldrig kunnat det.

TatsuOni
2

Att ligga på en spikmatta kan också hjälpa till att få igång magen.

"Nästan allt går att använda till håret"

Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.

Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik

https://tatsu.blogg.se/

Maria
3

Jag äter medicin som är väldigt förstoppande😉
Jag tar loppfrön/psyllium varje dag upplöst i lite vatten. Jättebra tycker jag.

/Maria

Caeli
1

#10: De här äter jag. Detta är tuggtabletter. Klarar inte heller något annat. 🙂

Började med magnesium av annan anledning men märkte snabbt att min mage påverkades positivt - fick tidigare lätt ont av viss mat och magen var allmänt knepig.

<p>K&ouml;p Elexir Magnesium tuggtabletter 120 st fr&aring;n Elixir Pharma fraktfritt p&aring; apotea.se!</p>
Fridaaaa
0

#17 Tack men är sötningsmedel i så fungerar inte för mig :( Var synd!

Fridaaaa
2

#16 loppfrön/psyllium kan jag testa :)

CasaRamon
2

#19: Jag lägger 2 msk helt linfrö (inte krossat linfrö) i ett glas vatten, som får svälla över natten. Dricker på fastande mage. Fungerar alltid för mej.

Heddiz
0

Skulle just skriva linfrön i ett glas vatten som får svälla över natten som nr 20 skrev 😏

Tänkte att eftersom du har svårt att ens ta 1/5-1 tsk kokosolja…

Så kanske du inte gillar att dricka linfrön som har svällt över natten heller? - för det blir som att dricka något lite "slajmigt" vatten o ett helt stort glas.
I så fall kan du prova dricka det efter ngr timmar eller direkt om det är så för dom är bra ändå.

Eller mirakel medicinen MSM som man kan ta för alla möjliga problem och den ger beroende på hur mycket du tar en utrensande effekt av tarmarna..

Sen måste du inte bara dricka vatten! Utan få i dig VÄTSKA är ett måste om man vill få igång magen..Om du äter tex linfrön utan tillräckligt med vätska så hjälper det inte lika bra..

• om du dricker kaffe som inte räknas som vätska pga att det är vätskedrivande.
    Om du inte gillar vatten så kan du antingen smaksätta vattnet, dricka bra juicer eller äta mer frukt och bär osv som är fulla med vätska 😊

The more i get to know people.
The more I love my Dog
"Mark Twain"

Carmarino
1

#19: Blandar 1 msk psylliumfrön och 1 msk chiafrön i frukostyoghurten. Funkar bra för mig.

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Maria
3

Har man svårt för det slemmiga när man tar loppfrön eller linfrön så kan man ta dem torra och dricka vatten efteråt.

/Maria

Fridaaaa
0

#21 1/5 tsk kokosolja hjälper inte. Det jag syftar på är mängd som öht skulle hjälpa.
Jag kan inte ta det när man känner konsistensen av kokosolja, den är vidrig. Så vad du fick mängden ifrån, det är för mig ett stort frågetecken.

Jag har inte testat det - så kan inte svara på det, om jag kan det eller inte.

MSM är verkligen inte "Mirakel"medicin. Och inte aktuellt för mig att ta.

Vet att man inte bara måste dricka vatten, men kan inte dricka massa annat pga att då sticker det iväg i massa kalorier istället. Plus att det mättar = inte bra. Men får i mig max 2 liter totalt på en dag av vätska drickande, inte mer. Annars äter jag knappt.

Frukt och bär äter jag redan. Mindre med bär när det blir vinter dock

Heddiz
3

#24: Den mängden svarade du på själv till #9 som skrev "Du tror inte att du långsamt skulle kunna vänja dig vid lite kokosfett i kaffe eller te? Om du börjar med bara en halv tesked och sedan sakta ökar.

#10 Du svarade då Nej jag klarar inte av den konsistensen, osv..
Då missuppfattade jag det som att du inte gillar 1/5 tsk att ens börja med -för man kan vänja sig vid saker - om du tycker att 1 tsk inte är något svårt att få i dig - Börja där kanske och öka på eftersom du vant dig.
Om du inte testat så kanske det funkar bättre än du tror.👍

Jag vet inte vad du har emot MSM för den funkar på jätte många och även på djur, vi är beroende av denna svavel och har redan det mer eller i mindre utsträckning i vår kropp, men vi måste fylla på med bra mat som innehåller denna svavelförening..så det är ju en väldigt naturlig produkt och egentligen ingen "medicin" som man får biverkningar av -Annat än om man tar en större dos så kan magen sätta igång..

Ett annat tips är honung eller honungs vatten som man dricker varje morgon.
Honung har också många andra bra effekter.. 😊

Annars hittade jag en sida här som var intressant.och den under.
https://stegforhalsa.se/10-naturliga-laxermedel-mot-forstoppning/
https://stegforhalsa.se/sa-far-du-en-frisk-tjocktarm-med-3-enkla-steg/

The more I love my Dog
"Mark Twain"

Om du lider av förstoppning ligger det i ditt intresse att känna till vilka alternativ som finns för dig i form av naturliga laxermedel.
Fridaaaa
1

#25 Jag har inte svarat någonting ang mängden, utan svarat att jag inte kan vänja mig vid det, två skilda saker ;) Jag har testat det redan och det fungerar inte för mig att vänja mig vid det, ja jag gav det en chans längre tid. Har inte skrivit att jag inte testat, har skrivit däremot att jag har testat (Y)

Vart har jag skrivit att jag är emot MSM? Du förvränger saker flera gånger här, som jag inte påstått. Skrivit att det inte är aktuellt, det är INTE samma sak som att vara emot MSM. Jag har haft MSM förut men märkte ingen skillnad på kroppen, mer än svår diarre istället. Så blev för bra verkan (yes började långsamt på liten mängd). Jättesvårt att reglera. Därav inte kommer chansa på det igen, det var ett helsike kan jag säga.

Honung startar inte magen på mig dessvärre.

Heddiz
2

#26: Jag har inte förvrängt något du skrivit bara missuppfattat..eller något?
Jag svarade bara på din fråga -än en gång var jag fått det ifrån, men jag fattar nu att du har testat det nu när du skrev det!
men det ser ut som du skriver att du inte har testat det.
hur kan jag förvränga det du skrev nedan här under-samma mening som i #24

Jag har inte testat det -så kan inte svara på det, om jag kan det eller inte

För mig och många andra är msm en jättebra naturliig medicin, men den funkar väl inte för alla..Ja den kan ha den effekten vilket många tagit den för - att rensa ur tarmar osv och sen fått gå ner till mikro dosering..

Du kanske kan hitta något från länkarna jag skickade med iaf 🙂

The more I love my Dog
"Mark Twain"

Fridaaaa
0

#27 Nej det står inte i samma mening med kokoksfett och "jag har inte testat det", det är två olika meningar med mellanrum mellan radera. "Jag har inte testat det -så kan inte svara på det, om jag kan det eller inte" är till ditt med linfrön/de andra fröerna.

Står i #9 "Nej jag har testat det och det är vidrigt, jag får inte ner det.
Jo vet att det är utan smak men är vidrig konsistens tycker jag." Alltså att jag har testat det med kokosfett (Y)

MSM kunde jag inte reglera, så hade ett helsike med det. Jag gav det en längre tid, var liksom antingen eller, reglerade upp och ner, så MSM har jag testat :)

Heddiz
5

#28: Ja ok…det är ingen big deal - i skrift så är det lätt att missuppfatta vad någon menar..😊

Har du hittat något som kanske funkar iaf…

Det finns ju masssor av olika saker att testa, men alla är ju så olika så en grej passar aldrig ALLA….

The more I love my Dog
"Mark Twain"

Fridaaaa
2

#29 Visst är det så att det är olika men när man kört fast är det bra att kunna fråga och få kanske nya tips man inte testat :)

Heddiz
0

#30: Självklart är det bra att fråga för man vet ju inte …det kan ge tips som funkar och andra saker man inte tänkt på själv…

Det är ju därför vi har forum.. 😊

Hade du provat mer bär ? Ett bär som är extra bra vid förstoppning är HALLON

Och nu vet jag inte om du provat MAGNESIUM som också kan hjälpa vid hård mage..

Då du växlar mellan trög och lös (vid msm iaf) så kanske du behöver ändra lite lite bara på hur du äter var o varannan dag…i det stora hela?

Alltså kanske lite mer fibrer från tex bär o frukt o nötter som ett exempel…?

Jag vet inte då jag inte vet allt du äter och så är alla olika som sagts…men jag har efter jag blivit Fruktarian -näst intill iaf..mått mycket mycket bättre, men det tar sin tid att komma dit att bara äta frukt, bär, nötter och frön..så det är något jag sakta fasade in.

OBS jag säger inte att ALLA ska bli frukerianer nu , men att vara mer medveten av vad man äter mår man nog bättre av och sen kan man vara VEG eller köttätare för att vissa behöver kött helt enkelt.

The more I love my Dog
"Mark Twain"

Fridaaaa
0

#31 Bär äter jag en del. Vintern mindre pga att då måste jag koka alla frysta bär (yes kokar inte bara hallon som är frysta).

Det med MSM är pga dosering, svårt att dosera. 99% av tiden utan MSM är jag hård, blivit värre med åren.

Frukt äter jag, bär med. Nötter blir inte så mycket, så mycket kalorier i det (och äter bara cawshenötter, hur det nu stavas) och jordnötter yes vet att det inte är nöt, rostade och saltade)

Vad innebär Fruktarian?

Heddiz
0

#32 Varför måste du koka frysta bär?

En frukterian äter i princip endast frukter, bär, nötter, frön och "grönsaker " som botaniskt sett är frukter, exempelvis Aubergine, tomat, gurka, avacado, paprika, oliver, gröna bönor, ärtor och majs o chili

Vissa äter som en frukterian periodvis..
Vissa äter det under hela dagen och sen ett varmt mål med veganmat på kvällen..

Jag äter oftast som en frukterian bara..
Men ibland äter jag något annat på kvällen då och då..för att inte tappa i vikt.
Men bär är favoriten..

The more I love my Dog
"Mark Twain"

• Redigerat 2022-08-25 23:33 av Heddiz
Fialialejtjohej
0

Hej,
Jag är noga med att få i mig linfrö och chiafrön tillsammans med bären i dofilusfil eller havregrynsgröt. Det tycker jag funkar. När jag har slarvat och ätit eller druckit sånt som jag skall hålla mig borta ifrån kan jag bli förstoppad rejält och då tar nog 1 -3 doser av dulcosoft (finns på apoteket) och mycket vila med värmekudde. Det hjälper magen till arbete och mig att få tillbaka normalläge!
Hoppas du hittar dina rutiner!
Mvh Sofia

Fialialejtjohej

Heddiz
1

#34: Bra att få tips på saker man inte tänkt på tex värmande kudde på magen vid ev smärta ska jag prova…

Är det en speciell kudde man får köpa/skicka efter eller likn ?

När man inte har ont i magen så är det bra- för att få igång systemet- att liksom träna "tarmarna" genom bla så finns det som en bädd att ställa sig i och göra övningar som att luta sig bakåt. Sträcka och dra ihop magen åt siidan, framåt, bakåt osv

Nu kom jag inte ihåg vad brädan hette, men man kan ju impovisera med det man har tex finns det dom som står på huvudet (med kuddar under)en stund varje dag 😅

The more I love my Dog
"Mark Twain"

Fridaaaa
1

#33 Frysta hallon (utländska) ska man koka pga hög risk för att bli magsjuka. men jag kör det på alla frysta utländska bär, för att vara säker.

Aha ok hade inte kunnat leva så. Enda grönsaker jag äter är gurka, majs, sallad och ärtor. Frukt gillar jag däremot lite blandat, samma med bär.

Tarotstollan
2

Magnesium finns som brustabletter men det kanske du inte klarar då jag tror det är sötningsmedel i, fast det kanske finns utan det också.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Heddiz
1

#36: Man behöver inte vara så strikt, utan mer lyssna på vad kroppen vill ha/behöver och att äta mer frukt, bär och nötter, osv är ju bra utan att man behöver bli frukterian till 100%
Jag äter allra mest det vi "ser" som frukter och bär och det finns så många olika frukter/bär och tillsammans med nötter varav min favorit är cashew nötter och ev frön är det oftast mättande tillsammans .Och man kan ha frön i yougurt tex.

Sen kan man ju fylla på med grönsaker som botaniskt sett är frukt eller t.o.m bär som avacado..eller av det man gillar som du gurka, ärtor, majs som ingår i den dieten, men även sallad och annat då alla grönsaker är ju faktiskt nyttiga.

Jag äter typ till 75% som en frukterian-så jag följer det inte slaviskt då jag äter annat också, vad kroppen behöver och det kan bli smörgåsar och kaffe eller musli o frön/flingor och mjölk eller yougurt…eller annat som popcorn -det är ju majs tänker jag 😅

Min man är ju "kött ätare" och då kan jag ibland t.o.m äta spagetti med köttfärssås. 🤫😇

The more I love my Dog
"Mark Twain"

Heddiz
1

#37: På kostillskotts affärer har dom Magnesium utan sötnings medel vet jag..
Tex
magnesiumoxid eller magnesiumcitrat finns inte sötningsmedel i som är bra för bla magen och kan ge en laxerande effekt.

The more I love my Dog
"Mark Twain"

Maleficum
0

Jag äter frukt med fil på morgonen och blandar då även i chiafrö och psyllium frö för att hålla magen i trim. Brukar även ha i pannkakssmet de gånger jag gör pannkaka.

Är det riktigt stopp så kör jag linfrön. Min mage klarar dock inte linfrön dagligen för då får jag motsatt effekt.

Brukar aldrig blöta fröna för jag klarar inte av den geléiga konsistensen. Men brukar inte vara problem för mig då jag även dricker en del te till frukost.

Annars funkar nog min mage bäst på rutiner. Helt enkelt äta samma saker varje dag och inte äta olika hela tiden.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Heddiz
0

#40: Jag håller med om att ha rutiner eller någon typ av rutin iaf skapar bästa resultaten…
Med det menar jag att rutiner kan ju se olika ut för alla
för mig funkar det liksom dig bäst att ha samma rutiner varje dag, med undantag ibland när jag känner att jag behöver något mer än frukt, bär o nötter..

Som tex pannkaka med frön i och massor av bär till det iställe för sylt som jag alltid hade på pannkakor förut..

The more I love my Dog
"Mark Twain"