Spänningshuvudvärk
Jag hittar bara gamla trådar om ämnet så tänker att jag kan starta en ny.
Jag lider till och från av spänningshuvudvärk. Oftast är den inte jättekraftig, men den är envis och jag har svårt att bli av med den. När den väl släpper känner jag mig nästan trött och seg i huvudet av all smärta. Så även om den släpper en stund är det fortfarande jobbigt liksom.
Just nu är jag inne i en lång period av daglig huvudvärk och den släpper inte. Jag försöker så gott jag kan med det mest basala: hälsosam mat, nog med vatten, god sömn och minska på stress och mer vila. Jag dricker inte mycket koffein (endast grönt te) och har sällan abstinens. Jag tränar regelbundet, promenerar några gånger varje dag och gör avslappningsövningar. Vilar från skärmar och använder mina glasögon (som bara är 1 år gamla). Det händer att jag tar en värktablett i ren desperation men det hjälper inte. Ibland släpper det när jag verkligen anstränger mig för att bli av med den, t.ex. om jag gör en avslappningsövning, men kommer snabbt tillbaka igen när jag börjar göra något annat. Träning har oftast bra effekt men i ärlighetens namn är jag ibland så trött och har så ont i huvudet att jag inte kan tänka mig något värre än att gå till ett högljutt gym fullt med människor. Det kan mycket väl vara så att huvudvärken beror på att jag har lite extra fullt upp just nu, mycket som snurrar i huvudet, lite extra oro och stress. Men inget extremt. Och det måste väl ändå gå att lindra om man gör "allt annat rätt"?
Finns det något jag missat? Har ni något bra, personligt knep som funkar för er? Snälla ge mig alla tips, stora som små.
Du har ingen aning om du biter ihop på nätterna? Jag hade mycket problem med huvudvärk förr p.g.a. ångest, insåg efter ett ganska bra tag att jag nattetid låg och bet ihop tänderna ganska ordentligt när jag sov. Detta omedvetet p.g.a. ångest och oro. I princip varje gång jag vaknade till på nätterna så var käkarna hårt stängda, jag började att lägga tungan emellan tänderna de gångerna för att lätta på bettet. Det blev väl också någon typ av tandgnissling då vissa av tänderna blev lite avslipade. Jag behövde ingen betskena eller något, när jag själv insåg vad jag gjorde så började jag slappna av i käkarna varje gång jag vaknade på nätterna och så småningom försvann problemet (och huvudvärken).
Att massera musklerna i nacken och en bit upp bak på huvudet kan hjälpa mot spänningshuvudvärk.
#0: Din stackare! 😞
Jag fortsätter predika om min kärlek till yoga och den här videon har hjälpt mig att bli av med både spänningshuvudvärk och migränanfall.
https://www.youtube.com/watch?v=QFkAl5wHEbg
Man behöver absolut inte vara en supervig akrobat för att följa videon. 🙃
// Harley
Jag har en sån där spikkudde som jag lägger under nacken. Väldigt avslappnande.
Annars kan du ju kolla upp så du inte har fått högt blodtryck vilket kan ge huvudvärk också.
/Maria
Smörja in dig med muskelsalva, ha varmt runt nacken när du är ute.
Hur sitter du vid datorn? Göra avslappningsövningar och röra på skuldrorna när du sitter vid datorn eller gör annat stillasittande.
Läste att Tigerbalsam vid tinningarna skall lindra vid vanlig huvudvärk och spänningshuvudvärk. Har inte testat själv men använder det varje natt när jag lägger mig för min nacke.
Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!
Skulle huvudvärken förändras eller bli annorlunda så ska man alltid söka vård.
/Maria
Vad jobbar du med??? Trivs du på jobbet??
Jag hade mycket problem med huvudvärk när jag hade ett jobb jag inte trivdes på. Jag gjorde först ändringar som att vara ute mer, se över mat osv… men när jag slutade på det jobbet försvann de mesta av mina huvudvärksproblem… Jag känner av det ibland men inte varje vecka längre.
För mig brukar det funka med en bit mörk choklad och en liten kopp kaffe men det är rätt sällan jag får spänningshuvudvärk det händer bara nån gång ibland på jobbet. +Dricker jag för lite vatten händer det att jag får spänningshuvudvärk på jobbet så jag har en vattenflaska tillgänglig hela dagen det är sällan jag slarvar med det.
#8 Så bra att det funkar men annars är choklad en av de
ämnena man ska undvika vid migrän. Men det är ju såklart inte samma sorts huvudvärk.
/Maria
#9:
Du har så rätt Maria , jag har slutat med choklad , tar en frukt istället , sedan håller jag på att ta bort alkoholen med nu .Måste prova om det blir någon ändring på huvudvärken , men då måste man ha en lång paus.
HH 🙂
Jag kan inte dricka alkohol av många olika orsaker där huvudvärk är en.
Numera finns det så goda alkoholfria alternativ på bolaget både vad det gäller vin och öl.
/Maria
#1: Tandläkare brukar kunna se om man gör saker med tänderna som kan ge huvudvärk och även föreslå lösningar.
#0: Har du provat att ta en halvtimmes (eller längre) rask promenad när du har huvudvärken? Det hjälper ofta för mig.
Det finns en sajt om bara huvudvärk. Kanske kan någon där ge tips som du inte redan har fått här.
Oj, så många svar och tips! Tack! Ska se om jag lyckas besvara allt. Ska i alla fall prova allt ni tipsar om.
#1 - jo, så kan det mycket väl vara. Har faktiskt haft en bettskena då jag fått höra av min partner att jag gnisslar tänder (och även då jag fick huvudvärk ibland, har nog "alltid" haft mer eller mindre problem med spänningshuvudvärk), men slutade använda den på grund av att jag inte märkte någon skillnad. Nu passar den inte längre men har faktiskt fått erbjudande om att få en ny så kanske borde skaffa den och se om det hjälper.
#2 Jag tycker också om yoga. Men jag har extremt svårt för att koncentrera mig på det när jag är hemma, det måste i princip vara i en gruppträningslokal och mitt gym jag går på nu har tyvärr inte yoga… däremot upplever jag att meditation och avslappningsövningar har samma lugnande effekt som jag gillade så mycket med yoga. Så det brukar jag göra när jag känner att det behövs.
#3 Tack för tipset med spikkudde! Har inte kollat mitt blodtryck jättenyligen, men flera gånger det senaste året (har som sagt haft problem med huvudvärk "alltid") och jag har aldrig haft högt blodtryck.
#4 Tack för tipset med muskelsalva! Jag sitter mycket vid datorn tyvärr men jag försöker alltid att tänka både på hållning, micropauser, frisk luft och annat som gör ergonomin bättre. Har nyligen gått en kurs i arbetsmiljö så försöker implementera så mycket som möjligt av det i min vardag. Inte alltid det går som tänkt så klart men rörelse och micropauser prioriteras alltid högt.
#7 Jag är student. Just för tillfället har jag praktik och skulle väl inte säga att jag kalastrivs men det är helt okej. Det varar inte så länge till så jag får "stå ut" ifall det är det som orsakar huvudvärken.
#8 När jag har huvudvärk brukar jag alltid få "cravings" efter koffein och socker. Men jag vet att det inte hjälper. Innan jag insåg att jag behövde glasögon hade jag extrem huvudvärk varje dag och kan säga att det intogs MYCKET koffein den perioden, vilket inte hjälpte ett skvatt! Tyvärr. Nu dricker jag som sagt bara te, men brukar alltid ta mig en kopp när huvudvärken kommer ifall att det är koffeinbrist som spökar. Tyvärr hjälper det väldigt sällan.
#10 Hur lång paus måste man ha från alkohol för att det ska hjälpa? Jag är allt annat än en stordrickare, men kan ju vara bra att ha i åtanke i alla fall! Även om jag nog aldrig har märkt att alkohol bidrar till huvudvärk, mer än som baksmälla då så klart.
#12 Ja, promenera brukar jag göra, för frisk luft och motion ska ju vara bra för huvudvärk. Fast brukar inte alltid promenera speciellt länge. Dock märker jag att ofta att det nästan blir värre, framförallt om det är soligt. Jag har väldigt svårt att slappna av i huvudet om det är soligt eller ljust ute, även om jag har solglasögon (med styrka). Men jag gör det ändå för jag tror att även om det ibland känns mer när jag är ute så gör det nog gott i längden. Inget blir ju bättre av att sitta stilla inomhus. Tack för länken, ska kika in där!
#11:
Okej , förstår .
Jag får väl kolla på dessa alkoholfria drycker .
HH 🙂
#13:
Ja , tag tycker det är så gott med ett glas rött till en bit mat .
Sedan blev det ett glas till , inte alls bra.
Så nu ska jag prova att "ta en paus" från alkoholen ett tag , tar en vecka i taget . Sen får vi se.
HH 🙂
#13: Nu när det är svalt ute borde inte värme vara något problem.
#16: Det är inte värme som är problemet, utan ljuset. Jag har jättesvårt att slappna av i huvudet när det är ljust. Även om jag försöker och har solglasögon. "Tyvärr" är det ju soligt stup i kvarten där jag bor. Men som sagt, jag promenerar ändå för frisk luft gör nog gott för huvudvärken i längden ändå.
#15: Aha, jag förstår! Hoppas det hjälper dig. Jag dricker inte alkohol alls ofta faktiskt så det borde inte vara en bidragande orsak till min huvudvärk. Men bra att ha i åtanke ändå!
Mitt huvud tycker inte om kylan så här års, speciellt inte om det blåser också. Så för mig är mössa nödvändigt annars kommer huvudvärken direkt. Hjälper inte med en tunn som det blåser rakt igenom utan måste vara vindtät och gå ner över öronen.
Vaknar du med huvudvärk? Kan bero på att man pressar tungan mot gom och tänder enligt min tandläkare som påstår att jag är en "tungpressare"! 😀 Kan även bero på sovställning, säng, madrass eller kudde. Själv använder jag en speciell nackkudde ungefär en sån här. Fast min var inte så dyr! 😉
Säger också som övriga spikmatta, kaffe och frisk luft. Smörjer in axlar, nacke och öron med japansk pepparmyntsolja som ger värmekänsla. Tar av allt som "tynger" och sitter åt typ bh, halsband, örhängen och håruppsättningar.
#19: Tack för tipsen! Ja, jag vaknar med huvudvärk. Mer eller mindre. Vissa dagar har det varit ordentligt från att jag vaknar, ibland är det bara svagt när jag vaknar och ökar sedan. Så ja det känns ju som att jag gör något under natten som påverkar… Jag köpte faktiskt en lite dyrare kudde i memory foam men jag klarade inte alls av att sova på den. Den var till för "alla sovställningar" dvs även för den som sover på mage/rygg. Men den var alldeles alldeles för hög, det var precis så det gick att sova på den på sidan. På rygg/mage gick det inte alls. Upplever att alla sådana kuddar är väldigt höga, jag måste ha en väldigt låg kudde annars får jag nackspärr och/eller har svårt att sova. Hade hellre sovit utan kudde än med en sådan tjock memory foam kudde tyvärr hehe… så ja. Den åkte ut. Så jag har en helt vanligt kudde. Tycker madrassen är bra och har ingen konstig sovställning… men vad vet jag egentligen. Är ju tyvärr ingen sovexpert, haha.
Jag tycker faktiskt inte det hjälper så mycket att släppa ner håret. Men jag gör alltid det ändå för att jag inbillar mig att det borde hjälpa haha. Bh, halsband och örhängen använder jag inte. Men en spikkudde tänkte jag prova!
Hur går det för dig? Har du hittat något som hjälper?
Den här övningen är bra mot spända käkar sägs det. Gör man den på rätt sätt ska den vara riktigt jobbig!
https://qigongakademien.se/slapp-djupa-lasningar-i-kakarna-nacken-och-halsen-pa-en-minut/
#21: Jodå, den hemska perioden gick över till slut. Nu kommer det då och då bara men oftast hjälper avslappning eller en tablett. Tack så mycket för tipset, det ska jag kolla in.