Tandläkarskräck
Finns det fler än jag som har tandläkarskräck? Jag har inte haft ett nytt hål i tänderna på 45 år. Däremot så har jag fått laga om några tidigare lagningar. Förr lagade man med amalgam, som ju inte håller livet ut. Men trots att jag sällan behöver göra annat än ta bort tandsten, så är jag jättenervös inför besöket. Måste vara nån fobi sen barndomen.
Ja jag har tandläkarskräck, klarar inte av att gå dit på vanlig undersökning
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Jag går nästan aldrig till tandläkaren. Det är 10 år sedan sist.
Inte för att jag är rädd utan för att jag inte känt behov av det. 😉
/Maria
#2: oj.. det har inte jag heller känt behov av men jag går varje gång jag blir kallad. Sist hade jag en lagning som rymt men det hade inte jag märkt av utan det upptäcktes hos tandläkaren… så det kan ju vara bra att gå ändå…
Jag har aldrig blivit kallad vad jag kan minnas.
Såklart jag borde kolla tänderna oftare men det har inte blivit av…
/Maria
Jag blir kallad varje år. Är jättenöjd och trivs med där jag går nu. Men jag har vissa krav.
- Det ska vara en kvinnlig tandläkare.
- Jag vill helst inte ha sköterskan i rummet.
Vi fick gå på kontroll genom skolan när vi var yngre, och jag vet inte om det är det som gjort det. För den sköterskan som var i rummet då hade en förmåga att göra intrång på ens comfort zone. Så det hon trodde var lugnande metoder gav bara upphov till att man ville därifrån snabbare.
Jag har även lyckats med konststycket att, via mamma, bett en tandläkare dra till ett varmare ställe efter att ha "missat" en tid. Sen hörde de inte av sig igen…
Tog istället själv kontakt med en annan efter det, som när hon flyttade över till sjukhuset lät mig flytta med.
Vid senaste bytet (flytt) så tog jag kontakt med ett ställe här i stan. Det första som hände i princip var att sköterskan knappt hann hälsa innan jag skickade ut henne. TL sa sen att jag tydligen har ett av de starkaste kontrollbehov hon stött på hos någon kund.
Hennes lösning: hänvisa till en kollega på en annan praktik som skulle passa mycket bättre. Hon hade tack och lov rätt! 😁
Jag tror att min tandläkarskräck bottnar i att man förr i tiden, dels använde man borrar som var stora som lät hemskt, dessutom tog tandläkarna inte hänsyn till att man var rädd. Det skulle bara gå fort. Ville man ha bedövning, så var man sjåpig. Detta sitter i livet ut. Även om man numera har helt annorlunda metoder. Men trots allt så går jag på kontroll en gång om år. Har bara lite tandsten, som tur är. 😀
Jag har inte haft tandläkarskräck. Går en gång om året till tandläkaren och varje halvår till tandhygienisten. Vill inte riskera att få större problem än nödvändigt med tänderna när jag blir äldre.
Det finns många sätt för dem som är oroliga. Man kan få lustgas och narkos. Dessutom kan man laga hål med laser, vilket betyder att man inte behöver bedöva och därför slipper bedövningssprutor.
#7 Ja det finns det men ruggigt dyrt, jag har gjort det men blir inte så ofta. För mig är det jobbiga att de ska rota i munnen, jag klöks så fort de försöker
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.