Andningssvårigheter
Jag har den senaste tiden (kanske 1-2 månader) ibland haft andningssvårigheter när jag ska sova. När jag lägger mig ner är det som ett tryck över bröstet som gör det svårt att andas ordentligt. Det brukar vara en kväll/natt för att sedan återgå till det normala. Jag brukar kunna somna ändå men det är inte alls trevligt. Det handlar om kanske 1-2 gånger per vecka, utspritt. Jag tänkte försöka luska ut vad det kan bero på, men vet liksom inte vad jag ska hålla utkik efter. Mat? Fysisk ansträngning? Stress? Google ger mig ingenting.
Sist det hände hade jag löptränat under dagen, och även under löpturen hade jag känt samma tryck över bröstet. Jag löptränar väldigt sällan och andningssvårigheterna vid löpning har hänt de 2 senaste gångerna, men det kommer oftare än så när jag ska sova.
Någon som kan relatera eller har någon aning om vad det kan bero på?
Som totalt lost har jag inget svar, dock en lägesfundering. Kan det vara så att det sker i något speciellt läge så att en specifik del av kroppen får ett extra stort tryck när du ligger fel?
Stress kanske också kan vara ett problem. Stress som triggar igång igång det av nån anledning.
Hur som helst, hoppas jag att du får bukt med det, med eller utan hjälp.
Jag tycker att du ska ringa sjukvården och höra.
/Maria
#1 Tack! Jag tror inte det är hur jag ligger men ska känna efter och fundera på det! När det väl kommer kan det kvitta hur jag ligger, det är jobbigt ändå. Men ska absolut fundera. Tror kanske det kan vara stress, även om jag varit stressad tidigare men aldrig haft detta problem. Funderar också på om det kan vara något allergi-relaterat. Men som sagt, har inte känt det förrän nyligen och har inte ändrat något speciellt här hemma vad jag kommer på. Så klurigt!
#2 Jag tänkte göra det, men enligt min erfarenhet när det gäller sådana saker frågar de alltid om man har sett några samband, så jag vill fundera lite på samband innan jag ringer. :)