Hälsa iFokus

Hälsa

Etikettsjukdom-ohälsa
Läst 906 ggr
Tant Grön
6

Corona och sedlar

Läste att Kina sätter sedlar i karantän. Upp till 5 dagar kan det ta innan viruset är borta. Har sett att de som jobbar i kassan här har plasthandskar. Bäst nu tänker jag att betala med kort.

Lussan20
5

Ja just det, viruset lever på plana ytor i flera dygn, bäst att ta kortet!

Jag tänker på vår ledstång i uppgången, så mycket folk som går upp och ner, jag har lätt att ramla så jag har vantar på mig då jag går ut…Mvh/WL🌺

Tant Grön
4

#1 Ja, vantar och handskar är bra för att undvika smitta.

annia1
1

Att kassörskan har handskar för slippa få corona virus eller inte sprida viruset är knappast sannolikt. Kunden står som regel direkt framför kassörskan så dom andas ju mot varandra. 

Och i en affär så vistas många människor som både hostar och nyser så det finns i luften i affären.  Kunder tar i varor och kollar på dom och sen ställer tillbaka dom. Så både kunder och affärspersonal utsätts för smitta hela tiden man vistas i affären.

Här där jag bor så finns det kassörskor och annan personal (som tex plockar upp varor) som använder handskar, dock inte plasthandskar (plasthandskar används bara i charken)  Och det gör dom även i vanliga fall så det beror nog på annat.

Visst betalar man med kort så får man ju inga sedlar tillbaka så på det sättet så får man inte med sig nån smitta hem via dom. Men det gäller ju inte bara nu utan det är så hela tiden. Tex vanlig influensa eller för den delen kanske vinterkräksjukan. 

Så i en affär så utsätts man för smitta året runt.  Så det är nog inte farligare nu än annars att bli smittad med nåt.

.

Huygens
2

nattvardsvinet

Caeli
2

Finns väldigt mycket mer än sedlar som man får med sig hem från affären… Det är ju själva anledningen till att man går och handlar… 🤔

Tant Grön
4

Såg idag till och med en kassörska som hade både handskar och munskydd. Även de som tog betalt på två restauranger jag varit på nyligen hade handskar.

annia1
2

Tannt Grön jag vet inte vart du bor, men om man anser att man behöver munskydd då ska man nog stanna hemma.  Om jag använder munskydd är ju för att jag inte ska smitta andra.  För det är ju något som sagts att munskydd inte hjälper mot att bli smittad i alla fall inte de munskydd som vi vanliga  kan köpa och använda.  Utan ska man ha munskydd för att slippa bli smittad så ska det vara en annans sorts munskydd. 

Så om jag ser nån som har munskydd så skulle jag dra öronen åt mig. För endera är den själv sjuk av nåt eller så har den helt missat varför man ska använda munskydd. Vilket som så bidrar den till att öka rädslan hos en del.

Sen en sak som jag kom på gällande användande av handskar. Om jag använder handskar, visst jag får inte nåt på huden, men det hamnar på handskarna. Så vad det än är så tar jag med det hem. Plus beroende på hur jag gör när jag tar av mig handskarna så kan jag få det på huden i alla fall.  

Likaså att betala med kort. Man trycker på samma knappar som andra tryckt på. Man får bakterier/virus från andra.

Och personal på nåt ställe skyddar ju egentligen inget genom att använda handskar. Inte ens sina kunder för att ev skydda kunder så måste dom byta handskar för varje ny kund.

Att man har handskar i en chark där man hanterar färsk mat där ska det vara handskar så inte personalen överför nåt av sina bakterier direkt till varan.

Så för mig låter det mer som dom fått lite panik.

.

annia1
1

Caeli ja finns mycket bra saker i en affär.

.

Tant Grön
5

#7 Men snälla du, det är inte jag som sagt åt kassörskorna att använda handskar och munskydd. Berättar bara vad jag sett.

Detta är i Västsverige. Skulle vara intressant att höra hur det är i övriga Sverige.

annia1
1

Tant Grön #9 Nu vet jag inte hur du läser. För jag har ingenstans påstått eller ens antytt att du har nåt med att göra att personal i affärer använder handskar och/eller munskydd. Eller att personal på restuaranger använder handskar.

Däremot så intrycket jag fick av #0 är att du tror att de använder handskar beror på smittorisk. Och jag sa att det kan finnas andra anledningar till att använda handskar. Eftersom handskar inte skyddar.

Och i #2 sa du att det är bra att använda handskar och vantar för att undvika smitta. Men så är det inte. 

Sen så har jag bara sagt min åsikt vad jag anser om saker och ting.  Och mycket av det jag skrivit är baserat på vad experter säger gällande användande av handskar och munskydd.

.

Tant Grön
5

#10 Ja, jag tror att det är på grund av corona som de har börjat använda handskar och munskydd, eftersom de inta haft det innan. Du får ju tro vad du vill. 🙂

annia1
1

#11 Hur läser du det jag skriver. 

Att du tror det ja. Men det betyder inte att de börjat använda handskar på affärer pga viruset. Här använder en del personal handskar året runt. En orsak kan vara att många förpackningar har vassa kanter så handskar minskar risken för att göra sig illa. En annan kan vara att de själva har problem med händer tex eksem eller bara att de har torra händer och hanterar man mycket förpackningar så är risken att händerna torkar ur. Så det finns faktiskt andra anledningar. Men visst kan det vara så på just de affärer du besökt.

Och vem är det som kassörskan vill skydda. Är det sig eller kunden. Är det kunden så ska hen byta handskar mellan varje kund. Är det sig själv så är det bortkastat. För det räcker ju med att hen kliar sig lite nånstans eller så att den tar av sig handskarna på fel sätt när den går därifrån.

Att de börjat använda munskydd, ja det beror med största sannolikhet på viruset, men munskydd ska man använda för att man själv inte ska smitta andra. För den sortens munskydd som vi vanliga kan köpa skyddar inte mot att bli smittad, det ska vara andra sorters munskydd som har ett speciellt filter, den sort som vårdpersonal använder.  Och den sorten kan inte vi köpa.

Så som jag sa, om jag får se nån använda munskydd då drar jag för då får jag utgå ifrån att den har nån smitta och inte vill smitta andra. Och skulle jag se det här på våra affärer så skulle jag prata med föreståndaren/ägaren. För är personalen så rädd för att bli smittad så den använder nåt som inte gör nån nytta, så är det bättre att den får andra arbetsuppgifter.

Så vare sig handskar eller munskydd skyddar mot virus vare sig det här viruset eller andra sorter. Men visst finns det människor som börjat använda det av ren rädsla.

.

Åsa S
4

Jag använder handskar på jobbet inte såna i plast dock och det är för att minska risken för arbetsskador främst. De har ett greppvänligt skickt som gör att man kan hantera flaskorna bättre och inte måste hålla så hårt i dem så belasning på handleder och liknande minskar. Men sedan är det ju även trevligt att slippa ta i sedlarna vi har många uteliggare som kunder och vissa sedlar ser ut att ha både det ena och det andra på sig. Jag tvättar mina handskar ofta. Coronavirus bär vi dock inte handskar mot och inga munskydd heller det hjälper ju knappast

Lägger till att det finns nog ännu mer bakterier på knapparna på kortterminalen så använder man kort för man är rädd för smitta måste man nog handla för mindre än 200kr för då brukar man inte behöva trycka in koden ifall man blippar

Huygens
1

Kan vara intresant i sammanhanget att se hur smittspridningen "stoppats" i Italien. Karantän.

1/4-del av befolkningen. SVT

Maria
2

Att människor försöker skydda sig och andra ser jag inga som helst problem med och informationen är snurrig så att vissa affärer använder munskydd och handskar är kanske förståeligt.

Såklart att det är Coronaviruset som satt fart på detta.

/Maria

Tant Grön
1

#15 Första gången jag såg detta var förra måndagen. Det var på en pizzeria och han som stod i kassan hade svarta skinnhandskar på sig. Åt lunch ute också i tisdags på en annan restaurang och han i kassan där hade också svarta skinnhandskar. Brukar äta där och dom har aldrig haft handskar förut. Också i dom mataffärer jag varit inne i har alla i kassan haft plasthandskar utom en. Men kanske är det bara så just här, för pratade med en i Stockholm igår och där hade dom inte handskar.

Maria
1

#16 Jag har inte sett det ännu i de affärer jag handlar i här i Göteborg.

/Maria

Tant Grön
1

#17 Var i Göteborg i lördags och dom hade det inte, som du säger, förutom på Orienthuset på Alekärrsgatan. Det var där jag såg en med munskydd.

Maria
1

Jag jobbar ju På Sahlgrenska och jag har inte sett någon med munskydd mer än våra egna patienter med nedsatt immunförsvar men de har alltid munskydd vid behov.

/Maria

Tant Grön
1

Har läst att munskydd ändå inte hjälper mot corona. Hemskt att så många dör i Italien, hoppas det inte blir så här.

Maria
1

Ja munskydd är ju till för att inte smitta andra men utgör förmodligen en känsla av eget skydd.

/Maria