Hälsa iFokus

Hälsa

Etikettallmänt-övrigt
Läst 3299 ggr
iza89
0

Knöl nedanför nacke

Har en knöl eller "puckel" nedanför nacken, det är tydligen rätt vanligt att man kan få den genom dålig hållning eller om man sitter mycket vid datorn. Har haft denna knöl några år, blir ofta "trött" i nacken och får ont i knölen. När jag masserar där känner jag kotorna och ibland har jag väldigt ont (som nu). Brukar ta en tennisboll och trycka över området för att få igång blodcirkulationen. Massörer har sagt till mig att det ska gå att massera bort, men hittills har det inte hjälpt, brukar även göra nackövningar å stretcha när jag kommer ihåg. Någon som vet hur jag blir av mer knölen eller smärtan..?

onelittlegirl
0

Har du varit till sjukgymnast?

iza89
0

Ja men det var ett tag sen, träffade en jätte elak liten tant som sa att jag var lat, sen var det färdigpratat om det..

Maria
0

Jag tycker du kan göra ett nytt besök på din vårdcentral eller ge en ny sjukgymnast chansen.

/Maria

Katthemsmatten
0

Om du fått uteslutet att det skulle vara någon sjukdom kan jag tipsa dig om att börja på gym. Ta hjälp av en personlig tränare för att få ett program som passar dig och som hjälper dig att stärka baksidan av kroppen. Det låter som om du har en "änkeknöl" vilket är ett tecken på att musklerna på kroppens framsida är starkare än baksidan. Får du ordning på muskulaturen i ryggen, magen och benens baksida kommer du slippa värken, få bättre hållning och se smalare ut. Du kommer också märka att det går lättare att gå i trappor och uppförsbackar.

Det krävs inte att man lyfter en massa vikter utan får rörelser som inriktar sig på just dina problemområden. Kvinnor blir inte stora som brottare, speciellt inte om man kommit upp i den ålder att man utvecklar s.k. änkeknöl. Däremot krävs det att man tränar 2-4 gånger per vecka. 30 minuter/gång räcker.

Lycka till!

Medarbetare Hittekatter iFokus

iza89
0

Jag får nog träffa en sjukgymnast först så de kanske kan berätta lite om det. När jag får såhär ont så tycker jag att knölen sväller, det känns ganska obehagligt!

IaMiaMaria
0

Jag brukar få vätskeansamling i den där knölen, den var en naprapat som sa att det var problemet till min värk. Så när jag slutat knådat och gör mer lyfmassage, alltså lättare massasge där drar handen över området för att minska vätskesvullnaden så har det blivit mycket bättre.

Vet ju inte om det är det du har, men tyckte att det påminde om mina problem.

//Maria

Everything will be okay in the end, if it´s not okay it´s not the end.