Ganglion - vad ska jag göra?
För ca 8 månader sedan (skulle jag tippa på) upptäckte jag att det gör ont när jag böjer fram/bak min handled och samtidigt utsätter handleden för tryck. Det har varit lite irriterande, eftersom jag bl.a. inte har kunnat göra armhävningar eller stå på händer på grund av detta. Jag har också fått ont ibland i vardagliga situationer, som när jag ska öppna en tung dörr etc. Igår upptäckte jag en knöl på nedre delen av handryggen, och efter att ha googlat runt lite kom jag fram till att det är ganglion jag har.
Nu har jag bokat in tid på vårdcentralen, men vill ändå rådfråga någon annan om detta så länge (om det nu är någon här som har/har haft detta). Jag störs av smärtorna i handleden men har också hört att sådana här ska kunna försvinna av sig självt. Vad finns det för eventuella nackdelar av exempelvis operation? Tror ni att jag över huvud taget skulle erbjudas operation? etc.
If it wasn't for this music, I don't know how I would've fought this. 

Jag har haft det i decennier, men har egentligen inte haft några besvär, och när jag har frågat så fick jag beskedet att man kan få det opererat om det gör ont, men att det inte är säkert att en operation hjälper. Därför avrådde de från operation och erbjöd mig inte att operera.
Så om du har ont av det är det rimligt att du ska få någon slags behandling. En sjukgymnast som jag remitterades till behandlade med laser, men jag märker inte någon skillnad.
#1 Okej, tack så mycket! 🙂
Ganglion brukar gå över av sig själv och inte vara särskilt smärtsamt, men om kanske den sitter knepigt och nåt i kläm så kan det göra ont. Hoppas du får hjälp.

Kanske skulle nämna att mina har kommit och gått, och de enda som något besvärade var när jag hade det på insidan av handen vid en fingerled. Det är borta sedan många år nu, men ett som jag inte har blivit kvitt helt sitter vid handleden.
Det är för tillfället mindre än det har varit under långa tider, och det verkar ha flyttat sig lite, kanske för att jag under en tid när bulan var lite större brukade trycka ner den. Den "försvann" när jag tryckte ner den med tummen en stund, men kom sedan långsamt upp igen.
Inalles har jag haft tre som jag har upptäckt, alla på vänster hand. Två av dem vid fingerleder på pekfingret, och en vid handleden. Det är kanske trettio år sedan jag kände av dem vid fingret, medan den vid handleden aldrig gick bort helt. Den kommer och går lite grann, ibland är den större, just nu är den svår att upptäcka.
Jag operer så de ganglion i handleden när jag va 13 det har inte kommit tillbaka och va egentligen en enkel procedur vaken men jag fick sån panik så dom fick sy ihop mig igen och boka om med narkos. Jag hade enorma smärtor bara jag nuddade vid något och hade konstant värk, glad att operationen blev av.
Jag opererade min vänstra handled under lokalbedövning för ganglion för ca 8 år sedan när jag var 10 år, tränade gymnastik på högre nivå så hade inte mycket val utan var tvungen att ha bort den då den var ivägen. Efter själva läkeperioden har jag varit någorlunda problemfri till från för ca 6 år sedan. Då kom den plötsligts tillbaka och blev sjukt stor, dessutom höll den på och spricka och återbildas. Den krånglade i något år innan den slutligen sprack utan att komma tillbaka. Vilket var väldigt skönt då jag upplevde första operationen som mycket obehaglig och inte vill göra en till. Men är ändå glad att jag opererade och har nu bara ett fint litet ärr.
// Nadja
Update: Var hos läkaren idag och det började med att han gjorde ultraljud. Sedan frågade han om jag var rädd för nålar, och jag svarade lite halvkaxigt (skämtsamt såklart) att "nej, det är jag verkligen inte!" Så han stoppade in sprutan i knölen, började gräva runt därinne och jag blev så yr. Trodde att jag klarade av sprutor men… tydligen inte. Det svartnade för ögonen och jag trodde att jag var på väg att svimma, så jag blev tvungen att sätta mig ned.. Hoppas att det blir någon förändring nu. :) Annars ska jag kontakta vårdcentralen igen.