Hälsa iFokus

Hälsa

Etikettsmärta-och-värk
Läst 1232 ggr
[Nirvana-music]
0

Ont i kroppen, trängd kropp?

Jag har ont i ryggen ganska ofta och under de senaste dagarna har bröstkorgen kännts trång och känner mig "ihoptryckt" och har svårare att andas genom näsan. Känner en tryck mot bröstkorgen, typ som när man har på sig en för tight tröja.

[Giiisella]
0

Ångest? Är det inte ångest skulle jag råda dig att söka sjukvård, inte bra att ha tryck över bröstet. Astma eller pollenallergi annars kanske, är ju sådana tider..

[Nirvana-music]
0

Jag tror inte det är allergi, ibland brukar det även komma en stark stickande känsla i bröstet som är väldigt obehaglig… Hade problem med andningen för 10 år sedan, men då var jag ju inte så gammal, är ju 19 nu.

[Nirvana-music]
0

Hade inhalator då, men togs bort efter ett års användning och doktorn visste inte vad det var för fel.

Annielle
0

Låter som ångest.

Du kan testa att massera bröstkorgen för att se om du är öm och spänd, ännu säkrare att det beror på ångest om du är det, men är du väldigt orolig får du ta och kolla upp det/be om hjälp!

Var dig själv, det finns redan så många andra.

OlgaMaria
1

Tycker du ska gå till läkare så de får kolla upp det.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Bangan
1

Hoppas du har hunnit till läkare redan, men svarar endå.

Hade samma bekymmer och gick till läkare och fick bara naproxen och alvedon som såklart inte hjälpte alls. Troligen stressrelaterat och inte långt efter så dök panikångesten upp. 😭🤪 Smärtan kan komma av stress/ångest, och för mig hjälpte inte smärtstillande alls. 

Det känns, när det är illa, som om någon trycker på bröstet, kan vara svårt att ta "hela" andetag, väldigt vanligt att det upplevs som hjärtproblem.

Precis som du hade jag rejält ont i ryggen med.

Slutsatsen blir att om läkaren bara ger ut smärtstillande, hjälper det inte så behöver man gå tillbaka igen, vilken kan vara väldigt svårt ifall det är depression/ångest inblandat.

Avslutar med att säga att innan jag drabbades var jag fullt fungerande, utan problem alls, så det kan komma utan förvarning. Stressande är såpass vanligt att man (jag i detta fall) inte tänker på att man stressar.