Hälsa iFokus

Hälsa

Etikettallmänt-övrigt
Läst 2529 ggr
[[Jagjag1]]
0

biten av spindel??

Jag var i mataffären och handlade tog me mig en liten plastpåse och helt random fick jag en smärta i handen.. kändes nästan som ett bett men det försvann direkt efter ser inga bett eller märken, men såg något svart klegg i påsen som var mosat kanske har vart en spindel? Nu är jag rädd att det typ ska ha varit någon giftspindel Tystad Vad för symptom ska jag kolla efter? borde jag uppsöka någon akut? Det är absolut inte säker att det var en spindel ens.. men jag är rädd Ledsen

Maria
1

Nu är det ju väldigt ovanligt med giftiga spindlar i Sverige.

Akuten uppsöker man när man är akut sjuk.

Är du orolig så ring sjukvårdsupplysningen.

/Maria

[[Jagjag1]]
0

ja men tänk om man ja är akurt sjuk då!

Sommarek
3

Det borde du väl ha märkt?

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

[[Jagjag1]]
0

#3 ja det jorde jätteont nar det kändes som ett bett o svider fortfarande :/ är rädd

JonasDuregard
2

Jag förstår att det är läskigt, med det är inget att oroa sig för. 

Sannolikt blev du inte biten av något, om du blev det är det mycket mer sannolikt att det var en myra eller något annat vardagligt småkryp. Det finns inga spindlar i Sverige vars gift är farligt för friska människor. 

Men det här är inte det bästa stället att fråga om du är orolig för att ha blivit biten, ring 1177 (sjukvårdsupplysningen). Antagligen kommer de säga att om du inte har någon svullnad eller ens ser något tydligt bett så är det inget att oroa sig för. 

Det där klägget i påsen, har du kvar det? Borde synas tydligt om det är en mosad spindel kan jag tycka.

[[Jagjag1]]
0

#5 Jag kollade noga o de var bara klegg kvar hade blivit mosat i påsen.. men såg lite ut som ben svårt o avgöra men du har rätt. tack för lugnande inlägg

[rara]
0

Fast nu kan ju giftiga spindlar och andra kräk faktiskt befinna sig i fruktlådor som transporteras runt om i världen och på så vis även hamna i Sverige.

[[Jagjag1]]
0

#7 Ja jag vet det var därför jag frågade…? och skrev om giftspindel, men det är väldigt ovanligt och dem flesta dör under transport det är jag mycket medveten om.. annars skulle man nog höra mycket om personaler på mataffärer som dör/blir sjuka av spindlarna där och det har jag inte hört ännu om av i sverige iaf.. känns bättre nu och ännu inga symptom så störst chans är att det kanske var något annat kryp som bet mig eller så överreagera jag på något annat.. får jag fler symptom så kommer jag nog söka upp vård, men jag har också ångestproblematik så vet inte vad jag mest ska tro på heller.

[rara]
0

Det är nog inget att oroa sig för, skulle det ha handlat om en väldigt giftig spindel hade du nog redan haft mycket värre symptom än så :)

carro.
2

Fast om det gjorde så ont borde ju verkligen bettet synas väl? Borde blöda direkt efter åtminstone.

[[Jagjag1]]
0

#10 Varför ifrågasätter du? det gjorde verkligen ont, vad det nu än gjorde ont av kan jag inte svara på. Ett insektsbett kan göra ont utan att det syns för att dra ett exempel.. det verkar inte vart en spindel inte en giftig en eftersom jag fortfarande mår bra.

Halvdansken
3

Om man blir biten av ett giftigt djur så svullnar man upp där man blivit biten, och får hög feber och blir riktigt dålig.

Hatar cancer och älskar vårlökar.