Hälsa iFokus

Hälsa

Etikettallmänt-övrigt
Läst 2881 ggr
LeJ
0

Spola öronen

Det slog mig precis att jag kanske borde gå och spola öronen, är ihärdig topsanvändare. Jag har gjort det en gång förut men det är ett antal år sedan så kommer inte ihåg riktigt, så jag undrar, kan man få några problem efter? Jag ska på konsert om 2 och en halv vecka som är superviktig för mig så vill ju absolut inte få ont i öronen eller ha några problem, men vill höra bra ju.

Haztparken
0

Vad tänkte du spola dom med?

Tops är egentligen tvärtom, dåligt att använda för öronen då visst du får ut en del vax men du trycker också in vax mot trumhinnan och vidare när du petar in topsen. I värsta fall kan du förstöra/skada trumhinnan med topsen.

Vet att i USA (vet inte om det är så i Sverige) så står det på topspaketen att det inte ska användas i öronen 🤪men ändå gör folk det för man har fått för sig att så ska man rengöra öronen.

Öronrens är bra för öronen, såklart inte för ofta men googla på det och så kan du kolla på FASS om eventuella biverkningar 🙂

LeJ
0

#1 Jag tänkte gå till vårdcentralen alltså, eller distriktssköterskemottagningen om det går. Jag vet att tops är dåligt och att man bara petar in vaxet men kan inte sluta, därför jag spolat en gång förut.

Haztparken
0

#2 För när jag haft problem med vaxproppar så finns det ju sådan receptfri öronrens man kan köpa så kan man göra det själv hemma, något sådant hade du ju kunnat använda?

Zepp
0

Man spolar öronen med jummet vatten..men bara om man har vaxpropp!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

LeJ
0

#3 #4 Jag har aldrig lyckats fixa med sådant själv, därför är frågan alltså om spolningen man gör hos en sköterska, ingen hemmavariant.

Zepp
1

Sköterskan.. ofta ett biträde/undersköterska ioförsej tar en gummiblåsa, fyller den med jummet vatten och spolar öronen.

Man spolar inte om man inte har vaxpropp!

LeJ
0

#6 Självklart spolar man inte om man inte har någon vaxpropp. Det jag undrar är alltså, om det var oklart, om man kan få något problem efter, eftersom jag behöver mina öron?

Haztparken
0

#6 Det jag använder är Revaxör, och det står att man kan använda det vid bara öronvax också, alltså inte bara vid vaxproppar.
Och den innehåller en del saker, inte bara ljummet vatten.
Man brukar få rådet att prova detta först hemma, funkar det inte så får man gå till en sköterska som spolar örat.

#7 Förmodligen inte, för ett exakt svar så får du ringa och prata med dom på vc eller 1177.

Zepp
0

Svar ja.. man kan bli lätt irriterad i någon dag och känslig för tryck på trumhinnan.

Men det finns hörselkåpor i så fall.

LeJ
0

#9 Men bara någon dag?

Haztparken
0

#10 Varför inte vänta tills efter konserten så slipper du oroa dig?

LeJ
0

Tänkte att jag hör bättre om jag gör det.😃

Maria
1

Jag tycker absolut att du ska vänta till efter konserten. Lite vax lär ju knappast göra någon större skillnad med tanke på ljudet vid konserter.

Sedan kan du ju uppsöka vårdcentralen för att se "om" du har vax. De spolar heller inte i onödan.

Sedan är det som redan skrivits bra att sluta med tops i örongången och bara använda tops till ytterörat.

/Maria