Hemorrojder?
Jag är inte 100 på att det är hemorrojder jag fått men jag känner att det är väl troligast. Vad är det annars? Tumör i analöppningen?
Det började förra måndagen precis en vecka sedan. Jag satt på toa och var dålig i magen (kraftiga diarréer) Efter var jag väldigt öm i ändtarmen och analöppningen. Men jag tänkte inte så mycket på det. Det är väl inte konstg om man är öm efter att ha haft explosionsartade diarréer i 20 min.
Men det fortsatte kännas konstigt. Ungefär som att jag hade något i baken. Inte som när man är toanödig. Utan nånting annat som "tryckte" innanför analöppningen.
Senaste dagarna har jag känt något "bulligt" som buktar ut utanför analöppningen. Det är ömt, kliar lite men mest ömt.
Jag har smörjt runt omkring varje dag sedan förra måndagen med mjukgörande idomin men inget har blivit bättre
Lite bakgrund
Min mage har alltid varit "ojämn" Jag kan i perioder gå på toa 3 gånger om dagen för att helt plötsligt ha ett uppehåll på 6-7 dagar där magen är helt lugn och utan toabesök. Och så har det varit åtminstone sedan tidiga tonåren. Läkarna har för flera år sedan sagt att jag "troligen har IBS" men man har ju aldrig undersökt mer än att jag en gång fick lämna ett avföringsprov när jag var inne i en period av dagliga diarréer. Provet visade ingenting och läkarna sa att jag lugnt kunde vänta på att diarréerna skulle avta och det gjorde de efter drygt 2 veckor.
Men tillbaka till nutid. Är det nån som haft hemorrojder och låter det här som det?
Måste man gå till läkare om man har hemorrojder eller kan man vänta och se om det går över?
Ska jag fortsätta smörja med Idomin som knske mjukar upp?
Jag har försökt få min pojkvän att titta och säga exakt hur det ser ut. det är så svårt att se själ då jag även har ryggbesvär och är ovig, men han vägrar och tycker allt med anal är äckligt.
Jag vill helst slippa gå till läkare och visa upp det här ifall det skulle vara helt ofarligt.
Kan det bli bra själv?
Väldigt tacksam för svar
Mvh Sanna
Ps Aldrig varit gravid heller.
Det låter som hemorrojder.
Det finns salvor som lindrar på Apoteket och även stolpiller.
Det du kan göra själv är att lindra med ovan nämnda medel och se till att du inte blir hård i magen.
Vid större besvär, smärta eller om du har mycket blödningar så bör du kontakta vården.
/Maria
Ok men tror du de går tillbaka eller får man leva med dem när de väl är där?
De kan gå tillbaka av sig själv, men ibland behöver man sätta in behandling.
Ja precis. De kan läka ut själv men det är vanligt att man får tillbaka det och som sagt så är det bästa att alltid se till så att man inte blir för hård i magen.
I svåra fall så opererar man.
/Maria
Jag googlade lite om salvorna och såg Xyloproct, men visst är det mest bara symtomlindrande eller kan det även hjälpa till att få det att läka snabbare?
Det är symtomlindrande och lite bedövande så att säga.
För att det ska läka ut så gäller det som sagt att inte vara för hård i magen. Att torka sig försiktigt och och hålla rent. Skulle inte det hjälpa så kanske man får söka vård.
/Maria
Min mage är ju så knäpp. Jag blir jättegasig och bullrig i magen av fiberrik kost som typ blomkål broccoli så jag äter rätt fiberfattigt vilket ju inte brukar rekommenderas men min mage är lugnast av det. Men mina toabesök är extremt varierande och följer inget mönster
Hade ju som sagt diarre förra måndagen, nästa gång jag var på toa var i onsdags men då kom bara en liiten "klick" och nu är det ju måndag igen så femte dagen idag som jag inte varit på toa. Jag dricker mycket vatten och promenerar i princip varje dag.
Det finns ju bulkmedel som du kan köpa på apotek. Linfrö eller loppfrö kan hjälpa och katrinplommon kan vara laxerande.
/Maria