Hälsa iFokus

Hälsa

Etikettsmärta-och-värk
Läst 2989 ggr
Therese
0

Varför blir det såhär?

I december trodde jag att jag fick ryggskott, jag satt i en stol och det kom som knivar i ryggen och jag visste inte vart jag skulle ta vägen. Kunde inte göra så mycket, kunde gå men inte mycket mer. Det blev bättre efter någon vecka men sen tänkte jag inte på det.

Efter två-tre månader blev det lite sämre igen så jag bokade tid hos vårdcentral och sjukgymnast. Läkaren sa att jag har en sned och otränad rygg så behöver träna och eventuellt skaffa skoinlägg.

Sjukgymnasten sa att ryggen inte alls var sned men hon visste inte varför jag hade ont. Jag fick övningar som jag ska göra två gånger om dagen. I början hjälpte det någorlunda så jag tänkte inte mer på det.

Efter ett tag blev det värre igen och jag stod inte ut, gick till jourvårdcentral då jag inte fick tid hos min egna. Han kände och klämde och konstaterade Bursit Tronchanterit tror jag det stavas. Jag fick ta en akuttid på min vårdcentral för att få en kortisonspruta och så fick jag en stretchövning. Jag fick en spruta och sen dess har jag varit hemma från jobbet.

Det blev inte bättre, det blir snarare värre så länge jag rör på mig.

Smärtan går från korsryggen, ner i ena skinkan och sen ner i benet. Jag tror på att det är någon nerv i kläm eller något. Min fot somnar titt som  tätt och ibland känns det som att benet domnar typ när jag går.

Gick till läkaren igen, fick remiss till röntgen och blev sjukskriven till den 20e den här månaden. Jag väntar och väntar på svar från röntgen nu. Läkaren misstänker sänkta diskar? Någon som har erfarenhet?

Det är fortfarande inte bättre så jag får ringa läkaren i dagarna igen. Det är så uttröttande. Av att sitta och dricka kaffe en dag satt jag sen och grät av smärta på kvällen. Av att åka spårvagn och gå lite och handla (lite) har jag fått fruktansvärt ont. Satt och spelade brädspel i fredags och när sällskapet skulle kolla på film fik jag istället lägga mig i sängen och kolla på en egen film för att jag fått så ont.

Det är så frustrerande! Värktabletter hjälper inte. Testat det mesta och fått Pronaxen och Paraflex utskrivet..

Det blev kanske lite rörigt men jag misstänker att inte många kommer orka läsa allt :)

Kyllan56
2

Låter som ischiasnerven är i kläm.

”När Hjärtat och Sinnet är i balans… Då är allt möjligt”

VildaVittra
3

Håll rygg och svank varm, så på med långkallingar och undertröja även så här års (du kan ju klippa av dom vid knäna). 
Och skaffa en fotpall, det brukar kännas bättre om man sitter med benen högt, samt ha en mjuk fåtölj vid matbordet. 

Har du ingen som kan handla åt dig tills de hittat felet?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Therese
0

#1 Vad gör man åt en ischiasnerv om den är i kläm?

#2 Jag brukar ha värmekudde, speciellt när jag läger mig :) Även om det nu var ett tag sen, så brukar är väl att ta i. Jo jag har en sambo, men om det känts bättre vill jag testa om jag kan, för jag vill ju tillbaka till jobbet. Jag är väl lite sån att jag vill göra själv mycket. Pust! Tack för tipsen!

Kyllan56
0

#3 Jag har haft ischiasnerven i kläm för många år sedan. Jag hade ont som du beskriver med strålning ner i vänstra benet. Vid ett par tillfällen vek sig benet så jag trillade omkull. Den ena gången var jag behändigt nog på ortopedens operation och arbetade.

Det gick över av sig självt.

Hittade dena länken,

http://www.ischiasguiden.se/

”När Hjärtat och Sinnet är i balans… Då är allt möjligt”

Therese
1

#4 Usch ja det är inte roligt, jag har inte trillat omkull men jag har liksom typ tappat balansen. Ungefär som att benet är påväg att vika sig men det har vart att ta ett steg bakåt då så har det ordnat upp sig. Har fruktansvärda smärtor i ländryggen och i höften :/

Therese
0

En fråga till, är det normalt att båda armarna sover/är bortdomnade när man vaknar på morgonen? Kom att tänka på att det varit så den senaste tiden :/

VildaVittra
0

#6 Har du svårt att andas ibland? För då brukar man sova med armarna ovanför huvudet och då är det inte ovanligt att de inte vaknar samtidigt som en själv.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

morten.dynamite
0

Jag har samma problem med ryggen och strålning ner i ena benet. Jag var på röntgen efter mycket krångel och då fick jag reda på att min rygg är rak och inte svakt s formad och att jag har artros i ryggen.

Therese
0

#7 Nej inte vad jag tänkt på. Blivit andfådd lättare nu i och för sig. Jag vet nu vad allt beror på. Var på MR, jag har diskbråck och ska opereras :(