Hälsa iFokus

Hälsa

Etikettsjukdom-ohälsa
Läst 3588 ggr
Niklas
0

Hur smittar magsjuka?

Kan man bli smittad av magsjuka via föremål, exempelvis dörrhandtag och textilier. Hur länge smittar de i så fall?

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

VildaVittra
0

Magsjuka är ett samlingsbegrepp på ett flertal olika bakterie och virussjukdomar. Men ja, man ska inte dela handduk på toaletten med den sjuke och vara noga med sin handhygien, men ibland räcker inte ens det. 

Hur länge smittan finns kvar beror på orsaken, enklast är att tvätta allt som varit i kontakt med den sjuke.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Niklas
0

Okej. Smittar till exempel kuddar som har legat i ett örngott? Täcken? Och hur länge smittar saker som varit i kontakt med den som är magsjuk?

VildaVittra
0

#2 Jag skulle tvätta kudden också för att vara på den säkra sidan. Och har personen exempelvis lagat mat eller liknande innan insjuknandet skulle jag sanera köket också. 

Hur länge beror som sagt på vilken infektion det beror på, virus lever längre än bakterier.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Maria
0

Eftersom magsjuka är väldigt smittsamt och man inte riktigt vet vad det är för "sort" så är det viktigaste handhygienen, badrummet och köks/mathantering.

Personligen hade jag nog inte tvättat kuddar utan nöjt mig med kuddvar och påslakan men som sagt ibland känns det som ett lotteri.

/Maria

VildaVittra
0

#4 Det beror ju på hur känslig man är. Jag behöver nästan bara höra ordet så blir jag sjuk, så jag är extremt försiktig när det gäller den sjukan. Då försvinner min miljövänlighet och jag köper storpack av klorin och kokar textilier. 😉

Maria
0

Oj då. Nej så noggrann är jag inte längre. Det känns som man blir lika lätt smittad de gånger man varit extremt försiktig och tvärtom så jag har gett upp.😉

/Maria

Ria74
1

Nu är jag inte så lättsmittad av just magsjuka, men jag brukar tvätta av lysknappar, dörrhandtag, toalettstol och tvättställ med rengöringsmedel efter varje gång den sjuke varit där. 

Är det möjligt så använder jag inte samma toalett som den sjuke heller.

Kuddar och täcken brukar jag inte tvätta, men byter lakan ofta och tvättar i 90 grader.

Jag vet inte om det gör någon nytta men förutom väldigt nitisk handhygien så brukar jag svälja ca 10 vitpepparkorn hela varje dag när någon är magsjuk hemma.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

[TanatosNyx]
1

Kan man bli smittad av magsjuka via föremål, exempelvis dörrhandtag och textilier. Hur länge smittar de i så fall?

Ja, det kan man. Det är mycket vanliga smittvägar. Det beror på vad för typ av smitta det är hur länge det överlever på ytor. Upp till veckor skulle jag säga.

Smittar till exempel kuddar som har legat i ett örngott? Täcken? Och hur länge smittar saker som varit i kontakt med den som är magsjuk?

Allt som exponerats för diarré/kräk (aerosoler) smittar.  Det går inte att säga exakt hur länge det smittar. Det beror på hur miljön ser ut för bakterierna/viruset. Mer kladd = mer smitta under längre tid.

[TanatosNyx]
0

#7 God handhygien och inte stoppa saker i munnen (som t.ex. bita på naglarna, eller barn som stoppar smittade leksaker i munnen) är främsta vapnen mot magsjuka.  Pepparkornen kan jag inte yttra mig om.

[Thiah]
0

Noroviruset håller sig levande 24 timmar i rumstemperatur. På dagis när vi fick noro så blev det sanering av allt tyg i lekrum/badrum och matrum. Sen kan den skrockfulla ta 5 vitpeppar korn och svälja hela. Ska visst hjälpa ;)

Niklas
0

Tack för alla svar!