Botox-hängande ögonlock(Felbehandling??)
Hej!
Lider av kronisk spänningshuvudvärk som jag behandlat med Botox 2gånger. Första gången blev jättelyckad och min värk försvann i upp till 8 månader, pannan blev slät och det stramde liksom upp lite skönt. Skulle nu göra om det och kände direkt att något var annorlunda.. Kändes mest som att jag hade en tegelsten på pannan som tryckte nedåt istället för uppåt. Hade även små "bulor" efter injektionen, vilket jag inte fick första gången. Såg redan första dagarna att mitt ena ögonlock börjat hänga, vilket jag aldrig haft problem med innan. 
Nu till min fråga: Är detta något jag kan belasta läkaren för eller får man "räkna" me att sånt här kan "råka" hända?
Har hört olika bud och även gällande när detta kan tänkas släppa. Allt från några veckor till att de kan hålla i sig upp till 6månader.
Läkaren såger givetvis att de snart borde släppa och att sådant här kan hända men att de är ovanligt.. Han erbjöd också pengarna tillbaka.
**Borde jag vara tacksam eller gå vidare med detta??
**Att gå runt med värkande panna samt hängande ögonlock är ju inte jättekul direkt. Var ju för att bli av med värk jag gjorde det, inte tvärtom.
Tacksam för svar!!
Alla typer av behandlingar innebär en risk, och det ska man vara medveten om. Blev du inte informerad om att detta kunde hända så har läkaren begått ett fel där, men annars så nej, då tror jag inte att det är något att beskylla läkaren för.
Botox är ju ett nervgift, vilket inte är att leka med. Jag skulle aldrig godta en sådan behandling, jag skulle försöka finna roten till spänningshuvudvärken, för den finns inte bara där av sig självt.
Beklagar att det har tagit fel för dig, hoppas det lättar snart!

Tack för svaret 
Nej läkaren informerad ej om detta, så ja i det fallet har han gjort fel.. I övrigt är han jättebra och otroligt sympatisk. Tråkigt det skulle bli fel denna gång dock.
Jo jag försöker hitta andra vägar, det vill säga att komma till roten med själva problemet, det har dock visat sig ta ett tag.. Det gäller att komma till ro med sig själv, lära sig hantera stress och ångest samt att hitta mediciner som fungerar. Det är svårt och framförallt det tar TID.. Jag har inte tyckt mig ha den tiden längre då det innebär att jag ej kan ha mina barn hos mig. Därav testar jag allt som kan visa sig ha effekt, så länge det finns dokumenterat att de kan fungera och ej är skadligt.
#2 Jag förstår mycket väl din sits, är själv smärtdrabbad och har whiplash, vilket också ger rejäl huvudvärk ibland.
Har du provat annat än vanlig läkare? Till exempel naprapat eller chiropraktor? Visste du att man kan få spänningshuvudvärk och migrän av att man går felaktigt? Det finns många små bäckar som kan vara värd att gräva i innan man tar till något så drastiskt som botox. Men jag förstår att du vill ha hjälp och lindring, absolut. Klandrar inte på något vis, vet som sagt vilket helsike det kan vara.

Ja du verkligen
Ibland är det svårt.
Jag har provat det mesta som jag fått tips om som till exempel spikmatta, akupunktur, frisk luft, motion, varma bad, stesshanteringa ja gud vet allt
Men nej, inte kiropraktor som du nämnde men ja har faktiskt funderat på det! Att jag valde botox är för att jag läste om många som fått hjälp av det och att det faktiskt hjälpte mig också, första gången. Det används mycket inom sjukvården men främst för att behandla spasmer eller andra åkommer, inte just huvudvärk, ännu, men har hört det är på gång.
Som tur är så släpper ju detta så småningom men ja ville gärna veta just om det är en risk man tar eller om man kan klandra läkaren för felbehandling? Jag tror han överdoserade, de var min första tanke redan efter ingreppet. Han tog mycket mer än gången innan samt att jag fick bulor efteråt och huvudvärk. Har googlat det och det verkar stämma, det är oftast felbehandling som ligger till grund för biverkningar inte själva botoxen, men men bara på me brillorna och se glad ut, tur det är sommar!! 

I Botox ingår nervgiftet Botulin.En tesked, rent gift kan döda en hel by.
Aldrig spruta sådant i kroppen.I synnerhet inte i närheten av nervsystemet, dit hjärnan hör.Måste ju upprepas med jämna mellanrumför att hjälpa, om det över huvudtaget gör det.Då kan man undra-vart tar det vägen??Man använder giftet för att slåut nervers aktivitet.Skönhetsindustrin slätar ut rynkor med det-suck!
Tänkpå att tex sjukdomen ALS ökar för varje år och idag varnar man för nervgift i insjöfisk och Östersjöfisk-finns i blågröna giftalger.
Det finns patienter som har blivit mycket hjälpta av dessa injektioner vid smärttillstånd som Migrän och spänningshuvudvärk.
Injektionerna ges oftast i pannan, nacken och käkarna.
Jag kan tänka mig att man är ganska desperat när man har ständig smärta och prövar vad som helst.
Alla mediciner är ju i själva verket gifter i högre doser.
#0 Kan du inte kontakta någon patientombudsman som kanske kan hjälpa dig att reda ut om det är en felbehandling eller "bara en normal biverkning"
/Maria

Hur går jag tillväga för att kontakta en patientombudsman?
Jag googlade och försökte leta lite förra veckan, just efter vartjag skulle vända mig, ringde bla Hälso och sjukvårdens ansvarsnämnd.
De kan ta emot en anmälan samt göra utredning men det känns lite väl om det nu är så att läkaren gjort allt korrekt som han säger Han har varit tillmötesgående samt talat om att det är en känd biverkan, men ytterst sällsynt. Jag vet faktiskt inte vad jag ska tro.Klart han inte erkänner om han skulle tabbat sig. En annan fundering jag har är att eventuellt gå till en annan läkare som utför samma ingrepp och be honom titta hur det ser ut, vad som kan ha tänkats gått snett?
#7 De flesta sjukhus har en patientombudsman vad jag vet.
Men har din läkare talat om att det är en känd biverkan om än ovanlig så har du nog kanske inte så mycket att komma med.
Jag trodde att han inte informerat alls om eventuella biverkningar.
Annars är väl din idé bra att låta någon annan läkare göra ett utlåtande också.
/Maria

# Nej denna gång när jag gjorde det pratade han inget om biverkningar dock påstår han sig ha sagt det första gången ja gjorde de, det vill säga för 1,5år sen.. Det har ja inget minne av men kan inte svära på att han inte sa de då Kan ju ha glömt.
Nej, ja tror kanske inte ja kan göra så mycket ja får helt enkelt vänta ut de, får vi se. Eventuellt tar ja kontakt me en annan läkare
Han erbjöd sig dock fylla i en blankett om ersättning vid ovanliga komplikationer, men gav inte mycket hopp om att de skulle ge något. Men värt ett försök i alla fall.
Ja, det är bara att önska dig lycka till.
/Maria
Men går inte Botox ur kroppen efter ett tag ?
Jag har själv gjort liknande ingrepp och det tog upp upp till
halvår innan allt var o.k. Hade också hängande ögonlock men
som sagt, nu så syns det ingenting.
Hej!
Jag arbetar som journalist på Dagens Nyheter. Nu söker jag någon som tagit en injektion botox/filler och efteråt fått problem av något slag eller inte blivit nöjd. Hur har du känt dig? Vem har du pratat med? Har du funderat på att anmäla att du är missnöjd men inte vetat vem du ska vända dig till?
Idag saknas det en reglering för vad som gäller vid s.k. estetiska behandlingar, vilket innebär att i princip vem som helst får spruta injicera.
Kan du tänka dig att ställa upp på intervju och foto för DN? Maila mig på emma.osterberg@dn.se.
Tack på förhand!