Hälsa iFokus

Hälsa

Etikettallmänt-övrigt
Läst 14517 ggr
miaol
2

Svag övre magmun

Jag har fått göra en gastroskopi och fått veta att jag har en svag övre magmun och jag ska äta syrahämmande i två månader.

Varför jag fick göra gastroskopin var för att jag fick svårt att svälja. Jag hade mycket halsbränna och sura uoppstötningar en längre tid och det gjorde rent ont att svälja.

Det var även sårigt i matstrupen av all mgsyra som kommit upp.

Jag frågade läkaren om man inte måste göra något åt magmunnen istället. Men det behövdes inte. Förhoppningsvis är jag bättre efter ett par månader och kan sluta medicinera.

Men vad jag undrar är: Blir det inte bara likadant efter två månader? Såren är säkert borta osv men magmunnen är ju densamma. Det blir väl samma visa igen då när jag inte tar tabletterna? Eller har magsyran då "vant sig" att inte komma upp så den håller sig i magsäcken utan medicin?

För mig låter det konstigt att inte behandla grundproblemet istället för symtomen bara.

Maria
0

Här kommer en länk.

Man försöker i det längsta att medicinera för att se om det fungerar.

Att t.ex operera direkt kan vara helt i onödan och en sådan operation gör man i nödfall när inget annat hjälper.

Du får se vad som händer när du avslutar din medicinering. Hoppas att det hjälper dig.

/Maria

miaol
0

ok tack

[TanatosNyx]
0

Man opererar vanligen när det finns bråck och liknande som stör. Är det bara slappt kan man leva med det och vid behov underhållsmedicinera för att undvika nya frätskador. Man lär sig även att undvika saker som man blir sämre utav, t.ex. vissa sorters mat och vissa rörelser (t.ex. att bocka sig fram när man nyss ätit och magen jobbar. Många får upp massa mat/magsyra i det läget).

[Sisa]
0

Hur medicinerar man då ?

[TanatosNyx]
1

Vanligen med  omeprazol eller nexium för att hålla syrahalten nere, med andra ord samma behandling som TS får nu, men dosen brukar bli lägre när det läkt ut. Det blir liksom en underhållsdos i stället.

miaol
0

Är honung bra eller dåligt att äta vid mina problem? Jag hittar så motstridiga fakta och läkarna verkar tycka att "ät vad du är sugen på"

Men jag vet ju att kaffe  alkohol rökning starka kryddor inte är bra men honung hur är det med det?

[TanatosNyx]
0

Enligt egen erfarenhet så påverkar honung ingenting i magen. 🙂

Precis som du nämner kan koffein, tobak, alkohol, stark mat och "svårsmält mat" påverka. Här kommer det luriga dock! En del klarar inte fiberrik mat, andra behöver det. Vissa klarar inte hårt stekt/starkt rökig mat, andra klarar det. En del klarar inte "gallmat" typ ägg, gurka och vad mer det nu är, och andra klarar det utmärkt.

För egen del klarar jag det mesta när magen är utläkt och stabil. När jag är dålig får jag mer eller mindre leva på skonkost typ sånt man kan peka i sig vid magsjuka, typ kokt fisk och ris. Läsk är också något att se upp med. Vissa blir dock bättre av t.ex. vichyvatten, andra inte.

Med tiden om du är uppmärksam och lyhörd på kroppen kommer du att lära dig precis vad du kan äta och när det är dags att se upp, vilka gånger det är värt att "fuska" och hur du parerar det, samt när det är bäst att avstå det du riskerar att bli dålig av.

miaol
0

Kokt potatis måste väl vara väldigt neutralt och skonsamt? Jag har just ätit en halv kokt potatis mosad i smör och inget annat till, bara vatten men det bränner som eld i bröstet, svalget, ja ända upp i munnen. :(

Och då har jag börjat med omeprazol men jag märker inget

[TanatosNyx]
0

Ja det är milt, men du är sårig och det gör ont innan det läker. När du äter kommer magsyran, och frätande saker i sår gör pissont rent ut sagt. Det tar tid.

Sen kan man behöva öka dosen av omeprazol ganska rejält, eller byta till annan sort. Jag behövde byta till nexium, vilket inte var det lättaste då läkare verkar se det som sista nödreserven på medicinfronten, och omeprazol är höjt till skyarna som mirakelmedel. 😐 Så prata med din läkare om att höja dosen, hjälper det inte, be om annan medicin.

Men man ska veta att omeprazol inte smärtlindrar på något vis, utan det är en långtidsverkande medicin man behöver äta i flera veckor innan man märker av effekt när man har såpass starka besvär. Just den där biten är ett helvete att orka igenom. Man känner sig himla begränsad! Måste hela tiden tänka på maten, man har ont, man vill märka bättring. Man är trött och sliten, magen är en viktig del av kroppen och man blir lätt allmänpåverkad.

Soleii
0

Jag har samma problem som du och fortsätter här i din tråd. Min gastroskopi visade stora sår och en kraftig inflammation på grund av magmunsbråck. Har gått på pantoprazol konstant i typ 1,5 månad och sedan "vid behov". Men känner också att det är svårt att veta när behovet är, särskilt sedan medicinen inte hjälper direkt. Började med behandlingen i mars men upplever förtfarande den där superonda brännande känslan, och jag har även upplevt att jag i bland upplever bröstsmärta i koppling med svårigheter att andas. Är det andra som upplever detta som har refluxbesvär? Kan man göra någontin?

[TanatosNyx]
0

#10 Ja, just detta med andningsbesvär känner jag igen väldigt mycket, då det triggar min hypokondri var och varannan natt. 🤪 Ont i bröstet, jobbigt att andas, sticker och bränner och trycker ibland. Anfådd kan jag också bli. För min del är det att försöka hålla mig i upprätt läge så mycket som det går, och eventuellt ta medicin. Jag får dock inte bort det med omeprazol, den vill helt enkelt inte funka för just mig. Med nexium märker jag effekt på bara någon dag. Dock försöker jag hålla mig medicinfri så långt det bara går, då jag har problem med b-vitaminbrist vilket är en vanlig följd om man långtidsmedicinerar med dessa läkemedel.

miaol
0

Kan man köpa nexium receptfritt? Om man skulle vilja prova nångång utan att behöva springa till läkaren igen. 

Är nexium bara en starkare variant av omeprazol eller verkar den på ett helt annat sätt?

[TanatosNyx]
0

Nexium är Ezomeprazol, alltså en annan verksam substans. Det är receptbelagt och tyvärr jäkligt dyrt. 😕

Ary
0

Du har inte funderat på att fasta i ett par dagar? Då finns det ju inget som pressar upp syran i matstupen så att det kan läka. Förutsatt att du inte har sura uppstötningar på tom mage.

[TanatosNyx]
0

Det är nog väldigt individuellt vad som passar. För min del är det värsta som kan ske att gå med en hungrig tom mage. Behöver snarare äta lite men ofta. Men teoretiskt bör fasta funka precis som du nämner om det inte sipprar ut magsyra när man inte äter.

Ary
1

Jag hade nog dundrat på med lite novalucol i kombination med omeoprazolen…..

[TanatosNyx]
0

jo novalucol, gaviscon och link tror jag går bra. Däremot pepsid tror jag krockar med omeprazol? aja, ville bara säga kika så olika mediciner inte krockar 😃 men jag tror jag åt novalucol samtidigt, och det fungerade. 👍

miaol
0

Men jag förstår inte hur det här ska kunna bli bra. Alltså även om magsyran minskas med hjälp av mediciner så är ju likt förbannat magmunnen glapp! Jag känner hela tiden när jag ätit hur MAT trycks upp i strupen. Det hjälper ju inte att minska magsyran för maten i sig åker ju upp! Och jag känner kräksmak i halsen lång stund efter jag ätit. Jag mår som bäst lååång tid efter jag ätit. Men då är det dags att äta igen och det börjar om igen. Jag måste ju få hjälp med att få magmunnen att hålla tätare? Finns det något jag kan göra?.

[TanatosNyx]
0

När du gjorde din gastro, var du påverkad på något vis då? Dvs fick du något lugnande, eller blev du sövd?

Anledningen att jag frågar är för att dessa grejor kan påverka ganska markant hurpass läkaren upptäcker hur glappt det egentligen är eller ej. Så jag funderar om man har missat hur stora besvär du har?

miaol
0

Ja jag var livrädd för gastron. Jag fick lugnande och helt ärligt minns jag inte själva undersökningen. Jag fick ligga i en säng och nyktra till efteråt.

Men är det onormalt att få upp mat i strupen som jag får? Är det bara syran som "får" komma upp?

[TanatosNyx]
0

Nja alltså grejen är nog den att det kan vara så att läkaren bara har sett hur sårigt det är och inte har kunnat bedöma hur glappt det är eftersom magmunnen också påverkas när man får lugnande/sövs. Så antagligen har läkaren bara konstaterat ATT det är glappt, och inte HUR glappt det är, men däremot bedömt att såren inte är såpass allvarliga att de enbart på den bedömningen vill operera.

Jag tycker att du ska kontakta din läkare och försöka beskriva så utförligt som möjligt hur du har det. Jag har inte tillräckligt mycket kunskap för att kunna svara på om det där är "normalt" vid reflux eller ej. Jag kan bara säga att jag inte känner igen mig personligen, även om jag kan få upp mat hela vägen ibland så inte pressas det upp och besvärar sådär när jag äter, nej. Har inte hört om någon annan som har det så heller, som inte haft bråck som opererats bort.

miaol
0

Jag undrar också, om man har bråck kan det nånsin gå tillbaka av sig själv eller måste det alltid opereras? Och så undrar jag om det kan bli bättre om man går ner i vikt, jag är 163 cm väger 78

miaol
1

Och sen mat har ju inte kommit upp förut. Jag upplevde ju bara halsbränna under lång tid. Det har blivit senaste veckorna att maten åker upp och nu efter gastron tycker jag det är om möjligt ännu värre.

Jag hoppas det kan bli bättre av viktnedgång för nu när jag tycker det är så otrevligt att äta kommer jag nog gå ner i vikt vare sig jag vill eller inte.

[TanatosNyx]
0

Jag märkte ingen skillnad när jag gick ner i vikt, inte på grund av förlorade kilon. Kostomläggning däremot gjorde susen. Jag hade ungefär samma startsiffror som du.

Det är inte så att du blir bubblig och rapig av omeprazolen, att det är det du känner?

miaol
0

Nja det är ju alltså inte bara luft eller syra utan spya somkommer upp. Jag mår inte illa och kräks men plötsligt så kommer det upp bara utan vidare. Inte om jag sitter alldeles stilla. Men det kan räcka med att jag lutar mig lite fram och sträcker mig efter något, så kommer det upp..ibland ända till munnen så jag kan spotta ut det. Utan att jag mådde illa innan.

(ursäkta äckligt skrivet)

miaol
0

Och sen kostomläggning, jag vet inte riktigt vad jag ska ändra på. Jag dricker inte kaffe ens, sällan alkohol, jag äter väl kanske för stora portioner mat generellt. Fast alltså nu sen jag fått dessa besvär äter jag extremt små portioner.